Inlägg från: Anonym (Haha jösses) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Haha jösses)

Halloween, Allahelgon, Födelsedag, Jul, Nyår, Födelsedag

Anonym (Ta tag i det och forandra monstret) skrev 2024-10-19 19:10:20 följande:

Kanske till sambons slakt?
    Förlåt, men jösses vilket skratt du bjöd på!
  • Anonym (Haha jösses)
    Anonym (D) skrev 2024-10-19 21:43:33 följande:

Varför kan du inte använda din sambos pengar till allt det där? Får du inte för honom eller får du men vill inte?

För att det är hans pengar?
  • Anonym (Haha jösses)
    Anonym (D) skrev 2024-10-19 22:22:52 följande:
    De går ju att använda ändå. Det är upp till honom att avgöra förstås, men han verkar betrakta pengarna som deras gemensamma. 
    Gör han?
    Var läser du det?
  • Anonym (Haha jösses)
    Anonym (Ta tag i det och forandra monstret) skrev 2024-10-19 19:10:20 följande:

"Min sambo bara säger att äsch vi har ju pengar, .... Sanningen är att HAN har pengar..."

Men forklara for honom att DU inte har pengar och att DU darfor gar runt och oroar dig for det och darfor vill hitta losningar for att slippa Otn. Han kanske ar villig att sticka till pengar till en del (mat och julklappar t ex.) for att du ska slippa oroa dig? Eller sa kanske han har nagon annan kreativ losning, som att ni reser bort over jul & nyar t ex.? Eller att ni kor knytkalas pa jul, sa att alla bidrar till sin del?

"Mina syskon förväntar sig att jag ska ha godis till deras barn"

Baka en sockerkaka, kanelbullar eller nagot annat. Borde bli billigare an godis (ser aven storre ut, volymmassigt, an blandgodis). Om nagon opponerar sig sa sag att du vill undvika tillsatser, dvs. att det ar mer halsosamt.

"...att jag ska köpa blommor och ljus och sätta på våra föräldrars, mor- och farföräldrars och avlidet syskons grav. De räknar ljus, tro inte annat..."

Detta ska ni val alla bekosta, dvs. dela pa kostnaden for. OK att du kanske bor narmast och ar den som aker dit och satter det, men kostnaden ar allas (inte bara din).

"Sen är det jul och då ska alla ha julklappar och mat..."

Knytis. Allt har blivit overdrivet dyrt sa det ar inte hallbart att en familj ska sta for allt. Dela upp ratterna mellan er (nagon gor skinkan, nagon star for dryck osv.). Det gar ocksa att komma overens om vad som ska kopas/ingå  och sa koper du och de andra swishar dig.

Julklappar ar knivigare, sa man far forsoka vara kreativ (beroende pa aldern pa barnen). Nagon kanske alskar Power Rangers. Istallet for att kopa en svindyr markes-T-shirt med Power Rangers sa kan du kopa en basic T-shirt och stryka pa en Power Rangers-bild (samma effekt for barnet, men billigare for dig). Har du nan hobby du kan utnyttja, t ex. om du gor egna smycken? Da har du utrustning hemma och kan skapa fina, originella smycken att ge i julklapp (eller vilken hobby du nu kanske har).

"... på nyår ska det vara fest och skumpa..."

Samma har, dela pa kostnaden.

"... både jul och nyår ska dessutom helst firas här, då jag "sitter på" föräldrahemmet..."

Jag antar att foraldrahemmet ar ditt (kopt eller arvt). Det betyder inte att det fortfarande ar "oppet hus", som nar era foraldrar levde. Det ar ditt och du ar inte tvungen att gasta folk titt som tatt om du faktiskt inte vill. Jag forstar att de andra kanske fortfarande kanner att det ar "deras hem", men det ar det inte. Ni kan ju faktiskt ocksa bestamma er for att resa bort over jul och nyar? Kanske till sambons slakt? Eller helt enkelt saga att det ar ?er tur? i ar att halla jul for sambons familj, sa du kan tyvarr inte harbergera alla i ar (dvs. du kan inte fira med ?din sida? av slakten i ar).

Du far borja sta upp for dig sjalv och forandra monstret. Ovan tips ar inget konstigt. Jag menar, inget konstigt att dela kostnaderna for gravljus, julmat, nyarsmat osv. Borja forandra.
    Ot, jag vet. Men varför använder du inte å, ä och ö?
    För helt uppenbart kan du ju det. (Titta på det fetade, kursiva, understrukna ordet.
  • Anonym (Haha jösses)
    Anonym (Ta tag i det och forandra monstret) skrev 2024-10-20 10:00:44 följande:
    Det med å, ä och ö  ar kopierat fran TS. Mina svar pa dessa kopierade meningarna fran TS ar skrivna utan å, ä och ö eftersom jag inte har det pa mitt tangentbord (bor utomlands). Glad
    Nåja, det jag markerade såg inte kopierat ut. Men jaja, sorry om jag hade fel. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Halloween, Allahelgon, Födelsedag, Jul, Nyår, Födelsedag