Halloween, Allahelgon, Födelsedag, Jul, Nyår, Födelsedag
-Vi firar inte Halloween, har aldrig gjort. Man måste inte göra det och de som har barn kan köpa godis till dem själva. Men det är x-pris 10 kr/hg för lösgodis på CityGross nu t.ex., så någon liten påse godis kunde det kanske bli?
- Vi sätter inte blommor på gravar, för det är dyrt och de stjäls ofta och säljs igen. Gravljus brukar de ha extrapriser på, jag såg precis nåt idag om 10 kr/ljus på kampanj tror jag. Och det priset borde ni dela på om det är deras släkt också- säg att du fixar ljus när de swishat sin del. Du gör ändå mer än de om du köper och sätter ut ljusen.
- ge din sambo oljemassage och en rejäl omgång i bingen i present, det uppskattar de flesta.
- på jul måste alla dela kostnad för maten, var tydlig med det redan nu. Det är så dyrt med mat så det är rent samvetslöst att förvänta sig att någon med sjukersättning skulle bjuda alla som har vanlig lön.
-julklappar kan man köpa på Blocket. Ett par av de roligaste julklapparna min son har fått hittade jag begagnade där (en särskild legobyggsats och en bilbana, bland annat).
-På nyår köper man en finare flaska bubbel att servera till förrätten, sen vid tolvslaget tar man en billig variant för då är alla både fulla och trötta och kan inte uppskatta finbubbel ändå. Även här bör man dela på kostnaden och komma överens om en budget i förväg. Eller, om ni är trötta på släktcirkus, fira nyår med bara ett vänpar i år och ta det lugnt. Bättre för både plånboken och nyårsfriden, kanske?