• Anonym (?)

    Ni som är arbetsgivare/chefer och har Facebook - Kollar ni in era nyanställda eller personer ni funderar på att anställa, kollar in deras Facebookprofiler?

    Hej,

    ni som är arbetsgivare/chefer. kollar ni in era nyanställda/personer ni funderar på att anställda - In deras Facebookprofiler?

    Varför?

    Om ni inte gör det, varför gör ni inte det?

  • Svar på tråden Ni som är arbetsgivare/chefer och har Facebook - Kollar ni in era nyanställda eller personer ni funderar på att anställa, kollar in deras Facebookprofiler?
  • Anonym (Chefen)

    Självklart gör jag det, jag är mån om att endast anställa personer med bra värdegrund så jag brukar framför allt kolla upp vilken typ av konton personen följer på instagram och vilken typ av inlägg personen lägger ut. Många har öppna konton vilket gör det lätt att få en bild över personens moraliska kompass. 

  • Anonym (Konsulten)

    Jag var tidigare arbetsgivare och har även tagit hand om rekrytering. Jag har aldrig kollat någons Facebook-profil eller varit med om att någon gjort det på de företag jag arbetat på.


    Jag arbetar i IT-branschen sedan närmare 30 år tillbaks. Här är kompetenserna man besitter det viktigaste. Sociala färdigheter behöver inte ens vara speciellt viktigt om du har en hög kunskap inom ett område.


    Inom akademiska yrken tror jag inte det är så vanligt att man tittar på sociala medier. Jag tror det handlar om andra yrken där det är lägre krav på kunskaper. Då måste man titta på andra parametrar. 

  • Anonym (nope)

    Jag vet att jag är ganska ensam om detta, men nej, det gör jag inte. Deras facebook angår inte mig, jag anställer personer för att göra jobb. 

    Dessutom anställer jag ofta ganska unga personer, och de använder inte facebook ändå. Jag får väl själv anses som ganska ung och jag använder inte heller facebook. Jag har en profil på facebook, men jag använder den inte och om någon skulle kolla in den skulle de inte lära sig något om mig.

  • Anonym (?)
    Anonym (Chefen) skrev 2024-10-18 21:20:34 följande:

    Självklart gör jag det, jag är mån om att endast anställa personer med bra värdegrund så jag brukar framför allt kolla upp vilken typ av konton personen följer på instagram och vilken typ av inlägg personen lägger ut. Många har öppna konton vilket gör det lätt att få en bild över personens moraliska kompass. 


    Anonym (Konsulten) skrev 2024-10-18 21:20:53 följande:

    Jag var tidigare arbetsgivare och har även tagit hand om rekrytering. Jag har aldrig kollat någons Facebook-profil eller varit med om att någon gjort det på de företag jag arbetat på.


    Jag arbetar i IT-branschen sedan närmare 30 år tillbaks. Här är kompetenserna man besitter det viktigaste. Sociala färdigheter behöver inte ens vara speciellt viktigt om du har en hög kunskap inom ett område.


    Inom akademiska yrken tror jag inte det är så vanligt att man tittar på sociala medier. Jag tror det handlar om andra yrken där det är lägre krav på kunskaper. Då måste man titta på andra parametrar. 



    Jag håller med det som Anonym (Chefen) skrev. Det låter rimligt och jag blev nyfiken om andra befann sig i samma tankar och ville också höra varför andra inte evntuellt skulle göra det.

    Det låter trots allt rimligt att kolla upp personens facebook, om personen skulle ha det.
  • Anonym (S)

    Mn kan se om någon snokar på ens Facebook också. De som sökt på en kommer upp som vänförslag sen även om man inte har gemensamma vänner. 

  • Anonym (enbart av gubbsjuka skäl)

    Jag kollar upp kvinnliga anställda jag har, men det är enbart av gubbsjuka skäl om de skulle råka ha trevliga bilder. Unga använder inte facebook, men deras facebook länkar till deras Instagram.

    Jag snokar inte i värdegrund, politiska åsikter, läser konversationer osv. det är privat. Jag letar bara trevliga bilder/klipp. 

  • Anonym (Chef)

    Brukar googla lite snabbt och se vad som dyker upp. Kolla att Linkedin stämmer med cv och att inget överreaskande finns, vilket det aldrig gjort. 

    Har även googlat chefen när jag söker jobb för att få en bättre bild.  

  • EpicF

    Nej, det gör jag inte eftersom jag ser någon anledning till att göra det. 

    Har aldrig varit med om att arbetsgivare gör detta och på mitt jobb gör ingen av oss chefer det. Frågan diskuterades på chefskonferans för några är sedan och då beslutades att vi inte skulle göra det, blev en internt policy hos oss som gäller på hela sjukhuset. Därför vet jag att av mina chefskollegor inte gör det (finns säkert någon som gör det ändå, trots våran policy). 

    Personligen ser jag heller ingen vits i att göra det, då saker som står på Facebook ändå inte behöver vara sanna. Och just det har jag däremot upptäckt. 

  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-10-18 23:03:20 följande:

    Mn kan se om någon snokar på ens Facebook också. De som sökt på en kommer upp som vänförslag sen även om man inte har gemensamma vänner. 


    Nej, det gör dem inte. 
    Anonym (?) skrev 2024-10-18 21:13:17 följande:
    Ni som är arbetsgivare/chefer och har Facebook - Kollar ni in era nyanställda eller personer ni funderar på att anställa, kollar in deras Facebookprofiler?

    Hej,

    ni som är arbetsgivare/chefer. kollar ni in era nyanställda/personer ni funderar på att anställda - In deras Facebookprofiler?

    Varför?

    Om ni inte gör det, varför gör ni inte det?



    Och nej, jag gör inte det. Jag anställer personer utifrån hur dem är IRL och inte utifrån deras Facebook. 
  • Anonym (Clover)

    En av mina tidigare arbetsgivare och kollega var öppna med redan under rekryteringsprocessen att de googlat mig och kollat in både FB, Insta, Pinterest m.m. De ville få en bild av mig och se om jag passade in i gruppen. Jag tyckte faktiskt det var lite obehagligt att de gjort så, inte för att jag egentligen har något att dölja (jag är restriktiv med vad jag postar/delar), utan för att det kändes lite närgånget på något vis. Men ska jag vara rationell så är det nog ett bra sätt att få en uppfattning om en kandidat, allt kanske inte kommer fram under anställningsintervjun.

  • Anonym (Chief)

    Nej jag kollar ingenting sådant. Har träffat hundratals människor i intervju och rekryteringssammanhang. Endast två gånger har jag verkligen bommat och valt någon som senare visat sig vara en riktig idiot. Alla andra har antingen varit klockrena eller iallafall fullt acceptabla anställda. Litar på min personkännedom och vad de ägnar sig åt på fritiden är i de flesta fallen inte mitt problem).

  • PH76
    Anonym (Chef) skrev 2024-10-19 08:33:17 följande:

    Brukar googla lite snabbt och se vad som dyker upp. Kolla att Linkedin stämmer med cv och att inget överreaskande finns, vilket det aldrig gjort. 

    Har även googlat chefen när jag söker jobb för att få en bättre bild.  


    Jag gör samma sak. Facebook för att se att det inte är några extremer och LinkedIn för att verifiera CV.
  • Anonym (Ordf)

    Jag kollade upp en person på sociala medier som sökt ett jobb där det är viktigt att vara politiskt neutral. Det stod också i annonsen. Hen uppgav att hen inte hade politiska engagemang. Det visade sig inte stämma alls när jag kollade upp hens profiler. Hen hade annars fått jobbet eftersom övriga meriter var utmärkta. Hen föll dels på grund av de politiska engagemangen och dels på grund av lögnen. 

Svar på tråden Ni som är arbetsgivare/chefer och har Facebook - Kollar ni in era nyanställda eller personer ni funderar på att anställa, kollar in deras Facebookprofiler?