Anonym (Chefen) skrev 2024-10-18 21:20:34 följande:
Självklart gör jag det, jag är mån om att endast anställa personer med bra värdegrund så jag brukar framför allt kolla upp vilken typ av konton personen följer på instagram och vilken typ av inlägg personen lägger ut. Många har öppna konton vilket gör det lätt att få en bild över personens moraliska kompass.
Anonym (Konsulten) skrev 2024-10-18 21:20:53 följande:
Jag var tidigare arbetsgivare och har även tagit hand om rekrytering. Jag har aldrig kollat någons Facebook-profil eller varit med om att någon gjort det på de företag jag arbetat på.
Jag arbetar i IT-branschen sedan närmare 30 år tillbaks. Här är kompetenserna man besitter det viktigaste. Sociala färdigheter behöver inte ens vara speciellt viktigt om du har en hög kunskap inom ett område.
Inom akademiska yrken tror jag inte det är så vanligt att man tittar på sociala medier. Jag tror det handlar om andra yrken där det är lägre krav på kunskaper. Då måste man titta på andra parametrar.
Jag håller med det som Anonym (Chefen) skrev. Det låter rimligt och jag blev nyfiken om andra befann sig i samma tankar och ville också höra varför andra inte evntuellt skulle göra det.
Det låter trots allt rimligt att kolla upp personens facebook, om personen skulle ha det.