klyban skrev 2024-10-19 18:33:03 följande:
Berättat redan för dig att när det bara är ord mot ord så krävs det bevisning som styrker våldtäkt.
Och det är just därför rättssäkerheten är viktig som det krävs mer för en dom.
På riktigt, frågar du skillnaden mellan fysiska skador som pekar på misshandel, och våldtäktsman skador.
För det är just skador som ökar möjligheten för en dom.
Vadå andra siffror???????????
Jag har inte en jävla susning om siffrorna och säger inte emot dina, vilken konstig fråga då.
Anonym (Pirates) skrev 2024-10-19 18:24:10 följande:
Och tror du att 90-95% av alla nedlagda våldtäktsanmälningar är pga att ingen våldtäkt begåtts? Att den som är anmäld är helt oskyldig?
Det är bara du som säger, inte jag.
Så ta det med dig själv istället och blanda inte in mig i dina påståenden.
Ja, jag jämför med misshandel då det också är ett brott som sker bakom lyckta dörrar. Oftast så finns DNA spår/ fysiska skador tillgängligt i våldtäktsfall. liknande fysiska skador inom misshandel.
1. Hur anser du att "snippa"-fallet skulle hanterats? Inga vittnen, nämndemännen ansågs att han skulle frias. Håller du med dom?
2. Skulle det spela en roll om flickan hade sagt ordet "nej" och kämpat emot enligt tidigare lagstiftning? Det är den enda egentliga skillnaden i det här fallet mellan de två lagstiftningarna.
3.Anser du att den tidigare våldtäktslagen var rättssäker?
4.Tror du att alla nedlagda våldtäktsanmälningar är ett säkert sätt att bevisa att förövarna är oskyldiga? (I tidigare lagstiftning och numera lagstiftning?)