Inlägg från: Anonym (Pirates) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pirates)

Kommer det att bli olagligt att ha sex onykter inom 30år?

Anonym (Vin) skrev 2024-10-18 20:56:29 följande:
    Kommer det att bli olagligt att ha sex onykter inom 30år?

Att dricka gör att du inte är vid dina sinnens fulla bruk och det tar bort delar av förmågan att fatta bra beslut. Alkohol gynnar din impulsiva sida och reducerar ditt konsekvenstänk.

Vad tror ni? Kommer det bli olagligt att ha sex alkoholpåverkad?

Det är inte ett osannolikt tankeexperiment. Finns andra saker där alkohol inte borde vara inblandat, t ex bilkörning och arbetsplatser.
  • Anonym (Pirates)

Samtyckeslagen är inte komplicerad, -ha inte sex med någon som inte vill.

Alla som tycker den är komplicerad borde titta på hur våldtäktslagstiftningen såg ut förut. Har ni ens gjort det? 

Samtyckeslagen är inte kontroversiellt. Alls.

• Anonym (Pirates)

Har hört något om att bilkörare i bilens ungdom undvek straff om de råkat ut för en olycka/ skadat någon eftersom de var alkoholpåverkade. Det ansågs som en förmildrande omständighet.

(säg det till någon som blivit skadad för livet pga dennes bilkörning)

• Anonym (Pirates)
    Tow2Mater skrev 2024-10-19 02:25:50 följande:
    Visst är det kontroversiellt.

'...antalet och andelen fall av överklaganden i våldtäktsmål där juristdomare är oeniga ökat kraftigt, från tio procent före samtyckeslagen till ungefär tjugo procent efter lagens införande. Det säger något väsentligt om hur godtycklig bedömningen är. Ord står inte bara mot ord; ord står mot ord om ord. Flera av de tillfrågade juristerna talar om rättegångarna som ett lotteri. Ofta kan inte ens de mest erfarna advokaterna förutsäga hur rätten kommer att döma. Det kan bli si, men det kan likaväl bli så. ...'

www.gp.se/ledare/ledarkronika/var-tids-motsagelsefulla-sexualmoral-ar-forvirrande.3b08bc68-9ae6-4eec-abe6-3faa72b8474d

Tycker du inte kravet i nya lagen om att 'inte har förstått, men borde ha förstått' kan bli diffust och misstag kan ske om man faktist tror man förstår en situation men i efterhand visar det sig att man förstod fel trots allt?

De som förväntas ge samtycke kan göra det på ett sätt som kan uppfattas felaktigt. Det kan speciellt bli diffust just under alkoholpåverkan, hos båda parter.

Hur tror du våldtäktslagstiftningen fungerat tidigare? Helt smärtfritt och alla våldtäktsoffer fått upprättelse? Det var en piss i Mississippi om du som våldtäktsoffer skulle kunna få upprättelse.

Nej, samtyckeslagen är inte kontroversiell i jämförelse med tidigare lagstiftning. Den följer en bättre logik på hur ett offer reagerar i en våldtäktssituation.

Jag förstår uttrycket "inte har förstått men borde förstått" Gör inte du det? I så fall kanske en omformulering vore på plats. Har du något förslag själv på hur man ska formulera "samtycke" så du förstår? 

• Anonym (Pirates)
    DET HÄR ÄR SAMTYCKESLAGEN

? Den 1 juli 2018 ändrades lagstiftningen när det gäller våldtäkt till det som kom att kallas samtyckeslagen.  

? Lagen bygger på principen att allt sex ska vara frivillighet.  

-Våld, hot eller en särskilt utsatt situation är inte längre krav för att det ska klassas som en våldtäkt.  

? För att se om en handling bryter mot lagen ska domstolen bedöma om frivilligheten kommit till uttryck genom ord, handling eller på annat sätt.   

? Samtidigt som lagen ändrades infördes den nya brottsrubriceringen ?oaktsam våldtäkt?, där gärningsmannen inte med uppsåt våldtagit men varit grovt oaktsam.

saxat från https://www.svt.se/nyheter/inrikes/samtyckeslagen-fem-ar-fallande-valdtaktsdomar-mer-an-fordubblats

• Anonym (Pirates)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bara-fem-av-hundra-anmalda-valdtakter-leder-till-dom

Knappt någon anmälan om våldtäkt leder till en fällande dom än idag. 

Skillnaden som egentligen inträffat är inställningen att det kan röra sig om en våldtäkt även om inte offret kämpat emot och sagt ordet "nej" Då många, om inte de flesta våldtäktsoffer reagerar med en skrämd passivitet så är det på tiden att lagstiftningen ändrats.

Mer finns att göra. Information om hur ett samtycke ser ut verkar vara en sak.

• Anonym (Pirates)
    Anonym (Vin) skrev 2024-10-19 06:44:12 följande:
    Jojo, men när kändisar kommer till Sverige och festar loss blir dom anmälda för våldtäkt. Det är bra att man tittar över systemet, men det känns som att det har blivit väldigt riskabelt att vänslas med kvinnor på fyllan.
    Ska kändisar som kommer till Sverige och festar kunna komma undan med våldtäkter? Eller vad menar du? 
  • Anonym (Pirates)
    klyban skrev 2024-10-19 11:27:30 följande:

Hur ska man kunna döma en person och om inga bevis för våldtäkt finnes?
    Och pratar jag om scenariot att en våldtäkt faktiskt skett.

Godtycklighet är det allt som krävs och är det rättssäkert tror du?

Det är alltid ett problem när ord står mot ord och det finns inget som stödjer att det faktiskt skett.
    Och det är DÄRFÖR det är svårt och ge domar, hoppas det är enkelt att förstå.

Och i andra handen har vi de som ljuger om våldtäkt har existerat.

Som en gång vi var fyra killar och en tjej, tjejen var förtjust i en av killarna och de gick in och hade sex tillsammans.
    Dagen efter så gick hon till polisen och de kom och hämta lakan och allt och han sade ju som det var, vi hade sex och polisen trodde på honom och plus att vi var tre vittnen till som visste det var sex i samförstånd.

Och komiken var att par dagar senare hade de sex igen :lol:
    Och givetvis lades fallet ned, och givetvis är det inte så här i alla anmälda våldtäkter om nu någon ens fick för sig att inbilla sig något sånt tokigt.

Tror det är 90-95% av våldtäktsanmälningar som inte leder till en fällande dom. och det är med samtyckeslagen. Innan dess var det ännu färre då ett offer behövde slåss och skrika nej för att överhuvudtaget falla innan ramarna för en våldtäkt. Normalt sett så reagerar inte ett offer för våldtäkt på det sättet. 

Du får det att låta som att mängder av oskyldiga sitter i fängelse pga lagstiftningen. Det är inte så väldigt godtyckligt som du tror. Tror du verkligen att enbart 5 av 100 anmälningar innebär att 95 personer är oskyldigt anklagade? 

• Anonym (Pirates)
    klyban skrev 2024-10-19 17:23:34 följande:

Rättssäkerhet kräver lite mer än ord, det är därför det är så låg procent.

Och kom ihåg att det är du som säger att 95% är oskyldiga och inte jag.
    Dock var jag med om en där det aldrig var en våldtäkt alls, utan bara två fulla personer som hade sex i samtycke.

Uppfattar du dåtidens lagstiftning som mer rättssäker än samtyckeslagen? Behövdes det vittnen då tror du? Vad är skillnaden mellan misshandel som sker inom lyckta dörrar? Tror du det finns vittnen till alla andra brott?

Ja, jag tror att 90-95% av anmälningarna går fria. Länkade tidigare. Men har du andra siffror så får du gärna presentera dessa.
  • Anonym (Pirates)

Och tror du att 90-95% av alla nedlagda våldtäktsanmälningar är pga att ingen våldtäkt begåtts? Att den som är anmäld är helt oskyldig?

• Anonym (Pirates)
    klyban skrev 2024-10-19 18:33:03 följande:

Berättat redan för dig att när det bara är ord mot ord så krävs det bevisning som styrker våldtäkt.
    Och det är just därför rättssäkerheten är viktig som det krävs mer för en dom.

På riktigt, frågar du skillnaden mellan fysiska skador som pekar på misshandel, och våldtäktsman skador.
    För det är just skador som ökar möjligheten för en dom.

Vadå andra siffror???????????
    Jag har inte en jävla susning om siffrorna och säger inte emot dina, vilken konstig fråga då.

Anonym (Pirates) skrev 2024-10-19 18:24:10 följande:

Och tror du att 90-95% av alla nedlagda våldtäktsanmälningar är pga att ingen våldtäkt begåtts? Att den som är anmäld är helt oskyldig?

Det är bara du som säger, inte jag.
    Så ta det med dig själv istället och blanda inte in mig i dina påståenden.

Ja, jag jämför med misshandel då det också är ett brott som sker bakom lyckta dörrar. Oftast så finns DNA spår/ fysiska skador tillgängligt i våldtäktsfall. liknande fysiska skador inom misshandel.

1. Hur anser du att "snippa"-fallet skulle hanterats? Inga vittnen, nämndemännen ansågs att han skulle frias. Håller du med dom?

2. Skulle det spela en roll om flickan hade sagt ordet "nej" och kämpat emot enligt tidigare lagstiftning? Det är den enda egentliga skillnaden i det här fallet mellan de två lagstiftningarna.

3.Anser du att den tidigare våldtäktslagen var rättssäker?

4.Tror du att alla nedlagda våldtäktsanmälningar är ett säkert sätt att bevisa att förövarna är oskyldiga? (I tidigare lagstiftning och numera lagstiftning?)
  • Anonym (Pirates)
    Tow2Mater skrev 2024-10-19 18:58:12 följande:
    Tioåringar kan inte ge samtycke så varfor ta upp detta extremfall.
    Du får gärna svara på frågorna också. Det är ett känt fall som visar på realiteten hur något sånt kan se ut. Hur skulle snippa-fallet kunna bevisas menar du? Ord står mot ord.

Skulle han frias eller fällas? 
  • Anonym (Pirates)
    klyban skrev 2024-10-20 00:54:57 följande:

Herre herre gud, misshandel har konsekvenser som är super enkla att bevisa och med skadorna.

Och har våldtäkt skett med skador på könet för kvinnan, så har det en helt annan procent.
    Undrar hur du tror dina exempel är till din hjälp och med tanken på att misshandel är så enkelt och bevisa i hemmet.
    Sen också har det andra problem och där den misshandlade för ofta drar tillbaka sin anmälan.

1 Snipa fallet har ingenting med att det skulle frias, utan de sade att de inte förstod ordet.
    Och den mer intressanta saken är att mannen blev just dömd för våldtäkt.
    Vet du ingenting om vad du har för exempel?
    www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/nu-faller-nya-domen-i-snippafallet-svt-sander-live

2 Kan man inte bevisa våldtäkt och bara ord mot ord, vad inbillar du ska ha ändrat sig?
    För få blir dömda utan tillräcklig bevisning som bevisar våldtäkt.
    Och det är det problem man har med ord mot ord.

3 Rättssäkerhet är att man inte ska godtyckligt bli dömd.
    Och även med samtyckeslagen, så står man med EXAKT samma problem.

4 Utan bevis, så går det inte heller åtala.
    Hur kan du missat detta?

Anonym (Pirates) skrev 2024-10-19 19:03:48 följande:
    Du får gärna svara på frågorna också. Det är ett känt fall som visar på realiteten hur något sånt kan se ut. Hur skulle snippa-fallet kunna bevisas menar du? Ord står mot ord.

Skulle han frias eller fällas? 

Mannen är fälld!
    www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/nu-faller-nya-domen-i-snippafallet-svt-sander-live
    :whoco5:
    Du är pinsam att ge dig in i en diskussion som du inte ens vet viss fakta.

1. Du svarade inte på frågan om snippa-fallet enligt dig skulle friats eller fällas beroende på bevisföringen.

2. Du svarade heller inte på frågan "Skulle det spela en roll om flickan hade sagt ordet "nej" och kämpat emot enligt tidigare lagstiftning? Det är den enda egentliga skillnaden i det här fallet mellan de två lagstiftningarna."

3. samma här, du svarade inte på frågan om "
    Anser du att den tidigare våldtäktslagen var rättssäker?"( Med tanke på att du verkar tycka att samtyckeslagen är så dålig?(i jämförelse?)) var det "bättre förr" m a o

4. Du svarade inte på frågan "
    Tror du att alla nedlagda våldtäktsanmälningar är ett säkert sätt att bevisa att förövarna är oskyldiga? (I tidigare lagstiftning och numera lagstiftning?)"

Sen så tycker jag du ska lägga av med alla emojis och nedlåtande uttryck såsom "pinsamt" om du är intresserad av att argumentera sakligt. För att inte tala om att faktiskt svara på frågor.

• Anonym (Pirates)

Och ja, jag vet att förövaren i snippa-fallet är fälld. Du tycker väl det är för godtyckligt då ord står mot ord och vill att han skulle bli friad. Förstår du?

I din värld så hade han förblivit fri. Är det rättssäkerhet?

• Anonym (Pirates)
    klyban skrev 2024-10-20 00:54:57 följande:

Herre herre gud, misshandel har konsekvenser som är super enkla att bevisa och med skadorna.

Och har våldtäkt skett med skador på könet för kvinnan, så har det en helt annan procent.
    Undrar hur du tror dina exempel är till din hjälp och med tanken på att misshandel är så enkelt och bevisa i hemmet.
    Sen också har det andra problem och där den misshandlade för ofta drar tillbaka sin anmälan.

Vad menar du? Varför skulle en misshandel vara enklare att bevisa om det inte finns några vittnen? Jag pratar inte bara om misshandel inom hemmet. Våld inom nära relation har en annan problematik. Vilka procent "med skador på könet" pratar du om? Normalt sett så reagerar ett våldtäktsoffer med passivitet. Enligt tidigare lagstiftning så har ingen våldtäkt skett i så fall. Tycker du inte att samtyckeslagen faktiskt är behövligt? Hur kan samtyckeslagstiftningen vara så kontroversiell men inte föregående lagstiftning??

• Anonym (Pirates)
    klyban skrev 2024-10-20 12:37:09 följande:

1 Varför skulle jag svara på den frågan för, personen är dömd och därmed skyldig, annars får han ta upp det till HD.

2 Kan man inte bevisa ett nej är sagt, så är det svårt och ta det till rättegång, du har ju sagt det själv med dina procentsatser.
    Och det är först om annan bevisning tillkommer som procentsatsen för just en dom är mer möjlig.

3 Med eller utan samtyckeslag, så det ingen praktiskt skillnad alls, dock ett budskap till de som har sex att de ska tänka på samtycke.

4 Förövaren är alltid oskyldig till bevisat skyldig, det är rättsprincipen.
    Lycka till runda den, för det kan du inte och det är varken en förövare eller skyldig i lagens mening.
    Och ord mot ord är inte nog för nått alls, det är endast mannen/kvinnan som blivit våldtagen som faktiskt vet och mannen eller kvinnan som utförde våldtäkten som också vet.
    Och ibland skulle jag nog säga att mannen/kvinnan som är anklagad, inte ens vet själv att det var en våldtäkt, för tydligen har vi en del som tror ångra sig efteråt gör det till en våldtäkt när man var kåt och ville ha sex :lol::lol::lol:

Det är pinsamt faktiskt och på riktigt det du gjorde där och inte veta om att enda anledningen det inte blev en dom var pga ett missförstånd med ordet(Sen kan man undra hur faan det gick till, men det är en helt annan fråga.)
    Dock är det mycket pinsamt att du inte redan vet om att det är en dom och att allt hängde på just ordet snipa och att av någon underlig anledningen inte var solklart att det var flickans kön.

Men förstår du blir ledsen när dom är utdömd, och att jag ger dig länk på det.
    Och om det är oklart för dig, domen är skyldig och du är upprörd över detta, vilket är intressant i sig självt.

Sen är det bedrövligt med dessa låga uppklarningsprocent och domar, men ord mot ord funkar inte i ett rättssäkert samhälle.
    För när man tar bort det så är vi istället i praktiserande fascism istället och godtycklighet.
    ÄR det ett sånt rättssystem du vill ha?

Anonym (Pirates) skrev 2024-10-20 01:31:27 följande:

Och ja, jag vet att förövaren i snippa-fallet är fälld. Du tycker väl det är för godtyckligt då ord står mot ord och vill att han skulle bli friad. Förstår du?

I din värld så hade han förblivit fri. Är det rättssäkerhet?

Låter faktiskt mer som att du ville han skulle bli friad faktiskt.
    Och lägga orden i munnen på mig igen, så är det bara du som säger och inte jag.
    Det måste du väl förstå?
    Så varför gör du detta multipla ggr för?

Rätt intressant att du inte förstår problematiken ord om t ord heller, är det medvetet eller är det för mycket och förstå?

Du svarar fortfarande inte på några frågor. Jag försöker ignorera det. I snippa-fallet så antar jag att du tycker det är fel att han fälldes då du misstror rättssystemet. Inga bevis till att han utsatte flickan för någonting existerar. Så hur kan du nu tycka att han är skyldig? Förstår du? Antingen så tycker du det ena eller det andra. Är det alltså "fascism" enligt dig att han blev dömd skyldig?

Vi kan ta ett annat tankeexperiment. Ponera att en man har våldtagit dig. Polisen konstaterar att du har skador i analen och dna prov från förövaren. Han nekar och säger att du var med på det. Ni hade ju gjort upp om att träffas. Bevis för att ni har gjort det finns. 

Jag antar att han ska frias enligt dig då du anser att  "ord mot ord funkar inte i ett rättssäkert samhälle." och om han skulle bli fälld så är det enligt dig "fascism"

Vilken form av bevis krävs för att han ska fällas enligt dig?

• Anonym (Pirates)
    klyban skrev 2024-10-20 16:02:56 följande:

Så du lägger ord i munnen på mig igen, inbillar du dig verkligen det ska funka på mig?

Godtyckligt dömande är ett system som fascister använder sig av.
    Ord mot ord, så krävs mer än ord oftast.
    Har jag skador i analen så finns också bevis för något skett, och då i tre lager, jag, DNA och skador.
    Och det var här jag också sade att procenten för fällande domar ökar.
    Läser du inte vad jag skriver, eller trodde du jag hade glömt?

DU ska inte anta något åt mig alls, för då är det bara du som säger och ingen annan.
    Nu i fallet så är det inte bara ord mot ord :whoco5::whoco5::whoco5::whoco5::whoco5:
    Utan även två lager av bevis som styrker orden, och det är här jag börjar fundera på om du förstår ens vad du skriver.
    Och med tanke du säger bevisen finns också mer än orden, är du på riktigt?
    Undrar för detta börjar gå mot komiskt nu.

Det är inte ett bevis att du har skador i analen. Enligt förövaren så var du med på det. Tycker du att han ska dömas eller frias? Ord står mot ord. 
  • Anonym (Pirates)
    Anonym (Oklart) skrev 2024-10-20 16:09:25 följande:
    Väldigt sällan det blir skador i underlivet 
    Nej, skador i underlivet är inte ett bevis för en våldtäkt heller.
  • Anonym (Pirates)
    klyban skrev 2024-10-20 18:03:20 följande:
    Och?
    Anonym (Pirates) skrev 2024-10-20 16:42:20 följande:
    Det är inte ett bevis att du har skador i analen. Enligt förövaren så var du med på det. Tycker du att han ska dömas eller frias? Ord står mot ord. 

Säg det till rättsväsendet då :whoco5:
    Och två lager mer bevis än bar en och ord mot ord, det är rätt bra tänka efter före man ger exempel.

Ett bevis är det visst, och därför man dokumenterar skadorna :whoco5:

Ni ville ju ha hårt sex enligt förövaren, ni kanske till och med pratat om det tidigare. Han säger att du ångrat dig i efterhand. Ord står då mot ord. Tror du att någon skulle bli fälld för våldtäkten?

Det tror inte jag. Den absoluta majoriteten av anmälningar läggs ner. Om 5 våldtäkter av 100 går till en fällande dom så betyder inte det att 95 personer ljuger om våldtäkten. Det betyder att i ditt fiktiva fall så går våldtäktsmannen fri och du har blivit utsatt för en våldtäkt. Det är många som inte ens vågar anmäla våldtäkt pga detta. 

Jag förstår inte din kritik mot samtyckeslagstiftningen. Är det formuleringar? Eller handlar det om att du inte tycker att samtycke är något som klassificerar en våldtäkt? Du pratar om godtycklighet, men tidigare lagstiftning var också baserat på godtycklighet, så vad är skillnaden?

Förstår du ens hur våldtäktslagstiftningen såg ut innan samtyckeslagen? En våldtäkt blev endast klassad som en våldtäkt om någon slags kamp och ordet "nej" yttrades. Nu kan något klassas som en våldtäkt även om offret ligger passivt. 
  • Anonym (Pirates)
    klyban skrev 2024-10-20 20:51:41 följande:

Yup, då blir det svårare igen med en dom, dock är både skador och DNA bevis och det är sen åklagarens uppgift om det räcker får åtal och sen om det räcker till en dom.

Du säger att inte alla ljuger om våldtäkten, men varför berättar du det för?
    Det jag gett var ett exempel där anmälan var falsk tillvitelse, och inget mer.(Du har försökt den innan och jag berättade för dig samma sak då med.)

Ointressant om man vågar eller inte vågar anmäla en våldtäkt, samma problem kvarstår med allt och att man är oskyldig tills påvisat annat.

Vet inte vad kritiken är ens du pratar om, egentligen är samtyckeslagen mer en lag för signalera till medborgaren att samtycke krävs.
    För samma problem kvarstår att bevisa sin sak ändå, det är ju trots allt oftast bara två ensamma personer.
    Och praktiskt så har inget ändrat sig oavsett om lagen har, och det trodde jag du fattade och när du ger procentsatsen i hur många som blir dömda och inte.(För de är ju självförklarande.)

Tycker du att det är korrekt och riktigt att våldtäktsmannen går fri i ditt fiktiva exempel?

Du har aldrig berättat vad du tycker om domen i snippa-fallet.

ord står mot ord, godtycklighet. Är den fällande domen "fascism" enligt dig, eller inte? 

Det här är i princip ja eller nej frågor.

Svar på tråden Kommer det att bli olagligt att ha sex onykter inom 30år?