• EpicF

Movicol under lång tid?

Anonym (Movicol) skrev 2024-10-18 10:13:08 följande:
    Movicol under lång tid?

Att man ska vara återhållsam med tarmretande laxermedel vet och förstår jag, men vad kommer det sig att man ska vara försiktig även med movicol?  Någon som vet? Där är det ju inte frågan om att medlet gör jobbet åt tarmarna så att säga, så det borde ju inte vara nån risk att tarmarna vänjer sig vid extern hjälp (så som det är med tarmretande medel) och därför sen inte klarar att arbeta på egen hand? Så varför avråds man från att använda movicol under lång tid?

Jättetacksam om nån vet och vill förklara!

Tror du har missförstått. Movicol skrivs ut vid långtidsbehandling av obstipationsproblem. Och det är inget problem att använda det under många år, dock med läkarens ordination. 

Men man ska inte använda det mer än 14 dagar utan att det är ordinerat av läkare. Efter 14 dagar rekommenderas man läkarkontakt för man eventuellt fortsätter. 

Så nej, man avråds inte från att använda movicol under långtid så länge det är ordinerat av en läkare. 
  • EpicF
    Anonym (Movicol) skrev 2024-10-18 20:23:05 följande:

Nästa fråga då: är det nån som vet om movicol faller under högkostnadsskyddet om man har det på recept (inte alla recept gör ju det)?

Anonym (M) skrev 2024-10-18 22:16:40 följande:

Jag tror att pulver till oral lösning ingår i skyddet, men inte oral lösning i påse.
    Fråga när du får receptet.

Jag menar att båda ingåt i högkostnadsskyddet om man har det på recept. 
Svar på tråden Movicol under lång tid?