• Anonym (Pipet)

Maila in anmälan till Polisen?

Jag har telefonskräck men skulle behöva anmäla ett hotbrott. Går det att maila in detta till polisen? Har googlat mig halvt fördärvad efter en mailadress och hittade på någon sida som hette Lawline att det var bra att lämna in den typen av anmälningar skriftligt men hittade ingen mail nånstans, bara webbformulär på polisens sida där man ska skriva in andra typer av brott men att man ska ringa in om typer som dessa, men jag vågar inte ringa :( rädd att glömma allt, stamma, verka otrovärdig osv. Social fobi de luxe. Får ju ta mig samman om det inte finns nåt annat alternativ förstås...

Någon som har ett gott råd? 

• Svar på tråden Maila in anmälan till Polisen?
  • Anonym (Pipet)
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-18 10:00:50 följande:

Du kan anmäla brott digitalt på deras hemsida. Det är ingen mail.

Tack för svaret. Jag kollade på deras sida innan och där fanns det webbformulär sorterat utifrån olika typer av brott, men för hotbrott stod det att man skulle ringa istället. Eller finns det någon digital tjänst där man kan skriva "vad som helst" så att säga där man kan anmäla det ändå? 
  • Anonym (Pipet)
    Anonym (?) skrev 2024-10-18 10:00:46 följande:

Skirv ut och skicka med posten

Bra idé, ska kolla upp det. 
  • Anonym (Pipet)
    Anonym (Erfaren) skrev 2024-10-18 10:07:19 följande:

Oavsett hur du anmäler så kommer du vara tvungen att träffa dem och låta dig förhöras. Bara så att du känner till det.

Ja, det är sant. Känns ändå lättare "live" så att säga, och i det läget vet man ju på sätt och vis att de ändå tar det på allvar. 
  • Anonym (Pipet)
    Anonym (Alva) skrev 2024-10-18 10:14:55 följande:

Skriv ner allt utförligt. Ring sedan och berätta kort om vad du vill anmäla och säg att du gjort en skriftlig redogörelse som du skulle vilja överlämna. Förhoppningsvis får du då en mejladress som du kan skicka den till  

Det finns alltid en risk att man glömmer viktiga detaljer när man berättar i telefon, även om man inte har den minsta fobi, så de tycker nog bara att det är bra att de kan få det skriftligt. 

Bra tips. Funderar också på att skriva ner det först och ha texten framför mig när jag ringer, det kan ju vara en bra medelväg kanske. Känns också pinsamt eftersom jag behövt anmäla så många olika typer av hotbrott mot vår familj de senaste två åren, från olika personer av helt skilda anledningar, så det känns liksom pinsamt och som man hittar på fast det är sant. De här senaste åren har varit helt knäppa, vi har bara haft en enorm otur helt enkelt. 
  • Anonym (Pipet)

Tog mod till mig och ringde tillsist, med hjälp av stödanteckningar. Det var en jättetrevlig polis som tog emot samtalet och vi pratade säkert en halvtimme. Det konstiga var att anmälan som skickades ut var så kort och att det stod "Se PM" under en massa rubriker, men verkar enligt svar här vara att han kanske gjort egna anteckningar. Var kanske svårt att få rum med allt jag berättade men hoppas de fått med allt på ett eller annat sätt.

Han sa i telefon att det skulle rubriceras som försök till grov misshandel och ofredande men i anmälan jag fick sen stod det bara ofredande och det var ju lite synd. 

Nu hoppas jag bara att det blir en utredning och inte bara läggs ner. 

Svar på tråden Maila in anmälan till Polisen?