Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Så orolig för min mage

Läs på 1177 om Funktionell dyspepsi - känslig mage.

Dina symptom kan orsakas av oro och stress, vilket beskrivs på 1177.
    Kan du i så fall försöka minska din stress och oro? Kanske kan du få en samtalskontakt på vårdcentralen?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (sumpt) skrev 2024-10-18 09:58:47 följande:
    Det låter troligt att den bedömning som är gjord är korrekt. Och att din oro för att detta ska vara något farligt spär på spiralen av illamående, ångest och magsmärta.

Symtomen du beskriver är typiska för ångest, men inte typiska för tex cancer. 

Du kan prova att ta något syradämpande, som Omeprazol under några veckor.

Och under tiden försöker du äta små täta måltider, gärna lite snällare mat, undvika starka kryddor etc. Men viktigast är att du får mat i magen så att magsyran används och att du börjar få näring till kroppen och hjärnan. 
    Att minska stressen är  lika viktigt, stressen slår direkt mot magen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (sumpt) skrev 2024-10-18 10:36:56 följande:
    Helt sant. Men det är ofta svårt att börja där, eftersom symtomen redan gått i spinn och hjärnan inte kan hantera situationen. Att dämpa symtomen och börja få mer näring i kroppen kan ibland i sig dämpa stressen. Och göra det lättare att hålla stressen och oron i schack. 
    Jag har många gånger haft svåra magproblem och det har aldrig löst sig förrän jag fått bukt med min stress, inga kostförändringar eller naturmedel eller receptfria läkemedel på apoteket har hjälp mig. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (sumpt) skrev 2024-10-18 13:04:30 följande:
    Okej, då vet vi hur just du fungerar.

Det motsäger inte det jag skriver. 
    Jag tror att väldigt många lider av just stress   , tror inte jag är unik med det? Tror du? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (sumpt) skrev 2024-10-18 13:13:38 följande:
    Jag har inte sagt emot det du säger. Jag har bara lagt till att även kost och medicinsk behandling kan behövas för att vända förloppet. Hur saker och ting är för just dig är egentligen mest relevant för just dig.

Varför tycker du att tråden ska handla om dig?
    Jag vill inte att tråden skall handla om mig. Jag skriver att jag tror att TS lider av stress, hennes symptom tyder på det.
    Jag känner igen symptomen på mig själv och det går också att läsa om det på 1177 , dyspepsi, känslig mage.

Väldigt många vill inte se att deras somatiska symptom beror på stress, men det är väldigt vanligt. Jag är ganska övertygad om att det gäller för TS, särskilt som hon blivit undersökt ett flertal gånger av läkare och de kan inte hitta något fysiskt /somatiskt fel. 
Svar på tråden Så orolig för min mage