Ångest över att inte orka ha en sund livsstil
Det kunde verkligen ha varit jag som skrev det du skriver!
Jag har som du alltid varit mycket intresserad av hälsa och välbefinnande och har varit väldigt aktiv sedan barnsben med alla möjliga olika intressen där träning och rörelse har varit i fokus,hade t.om en tid då jag ville omskola mig inom hälsa och välbefinnande.
MEN, åkte på en kronisk sjukdom som satte stop för allt jag tidigare ägnat mitt liv åt och det blev en stor omställning och identitetskris för mig, vem var jag NU??!!
Det tog mig ca 11 år att komma över förlusten av mitt tidigare liv.
Jag började då fokusera på mitt inte mående och vad jag gav för näring åt kroppen.
Jag lyssnade på mina behov och hur jag skulle fördela min låga energi över dagen.
Jag gjorde även en hel del prioriteringar och sänkte kraven som jag hade gällande hemsysslorna tex städ mm.
Jag lärde mig även att säga nej.
Jag lärde mig att man kan träffa vänner under en fika på helgen istället för att hålla de middagar jag tidigare ofta hade hemma hos mig när energin var högre.
Jag lärde mig helt enkelt att se om mitt eget hus utan dåligt samvete.
Min träning är att jag har ett väldigt rörligt arbete och går mycket rörelse gratis på så sätt.
Kan också hoppa av några hållplatser tidigare när jag åker buss och promenera den sista biten hem.
Jag är också noga med att se till min sömn och lägger mig tidigare några kvällar i veckan, speciellt nu under den mörka tiden.
Jag har på detta sätt hittat fler andningspauser och har gått ner ca 15 kilo och mitt psykiska mående hålls i schack bättre än förut.
Det är de små stegen och viljan som räknas, kan jag kan du🍀🙏