• Anonym (Hel)

Skitsituation efter separation

Jag mår skit idag. Det känns som att allt runt om mig faller isär och ingen av de möjliga lösningar som finns leder till att det blir bra, möjligen bara lite bättre än nu. Det beror på en separation där exet är skadlig både för mig och, på sikt, barnen. Men där han tyvärr är mycket bra på ursäkter för sitt eget beteende och gaslighting, vilket dels leder till att jag konstant ifrågasätter min egen upplevelse (som jag egentligen vet stämmer) och att det kommer att ta många år innan barnen kommer förstå hur situationen egentligen har varit. 

Tyvärr är han inte tillräckligt kass för att det ska märkas utåt eller gå att göra något åt genom att t.ex. söka egen vårdnad. Han missbrukar inte, är inte fysiskt våldsam eller (tror jag) medvetet elak och han uppfyller barnens basala behov. Däremot har han tydliga svårigheter med empati, att förstå andras behov och känslor, och han gör bara minsta möjliga ansträngning gällande barnen (om ens det ibland - det struntas i mediciner, att duscha, att komma i tid till skolan, borsta tänder m.m. och skärmtid är för honom all vaken tid). Det här vet jag inte ens om han förstår själv, han säger ofta saker som jag de facto vet inte stämmer med verkligheten. Som t.ex. att barnen aldrig skulle ha kommit för sent till skolan eller somnat för sent när han haft ansvaret. Han är själv uppväxt dysfunktionellt och tror kanske att minsta möjliga ansträngning är ett okej sätt att ta hand om barn på. Och han gör kanske sitt bästa, vad vet jag. Antingen ljuger han medvetet med flit eller så ljuger han även för sig själv. Det hade varit lättare att förstå och bemöta om han erkände att han har svårigheter och att jag har behövt ta så mycket mer ansvar än honom för att få vår familj att fungera, men han slår ifrån sig allt som någon säger som är ens i närheten av negativt och han har bortförklaringar till precis allt. 

De här sidorna hos honom framkom efter att vi fick barn (han ville absolut ha barn och var den som propsade på att vi skulle ha det just då, jag hade hellre väntat lite, men sedan när barnen väl fanns har det aldrig varit speciellt intressant att umgås med dem - han har också ett kraftigt skärmberoende som med tiden gått ut över både mig, relationen, barnen och familjelivet). Hade de varit tydliga innan hade jag avslutat relationen för länge sedan. Nu slutade det med att jag i många år valde att stanna kvar trots hans skitbeteende för att jag för barnens skull behövde kompensera hans brister, för att jag ville kämpa för att behålla en kärnfamilj och för att jag inte ville förlora vårt hus. Sedan var han otrogen och valde att inleda ett nytt förhållande. Men skyllde ändå separationen på mig.

Som det ser ut nu kommer jag troligen även förlora huset som barnen och jag älskar och eventuellt behöva flytta från området som är både min och deras stora trygghet. Förutom att jag inte vill det så orkar jag inte flytta. Jag har barnen 85-90% av tiden och all min kraft går åt att jobba, att få vardagen att flyta och att få barnen att må så bra som möjligt i allt det här.

Jag känner mig väldigt ensam också, även om jag vet att det finns många i min närhet som är kvar i relationer där det finns liknande problem.

Är du i samma situation eller har varit det? Berätta allt. Hur orkar man i situationen och hur orkar man bemöta en sådan person? Jag måste ju tyvärr ha med honom att göra pga barnen och pga att bodelningen efter åtta månader inte ens är påbörjad (jag ville starta den för ett halvår sedan, men han har av oförklarlig anledning förhalat) annars hade jag mått bäst av att klippa all kontakt med honom. 

Jag mår ofta bättre av att höra att jag inte är ensam i en situation, så jag är inte ute efter enbart svar från personer som kommit ut på andra sidan och där allt nu är fantastiskt. Är allt skit för dig också eller blev det det trots att du är klar med en separation, skriv gärna ändå.

• Svar på tråden Skitsituation efter separation
  • Anonym (Har varit där)

Du har konstaterat att han inte är empatisk, inte ärlig och sköter om barnen med minimal insats. Ok, då vet du hur situationen är och vad du kan förvänta dig vid kontakt om barnen.

Strunta i det som varit, eller gå till en terapeut och prata ut och älta om du behöver så du kan sen inrikta dig på nutid och framtid. Prata inte med honom om det som varit , tjänar inget till. 

Sätt i gång med att fixa boende och gör vad du kan för bodelningen, förbered. Ta ledigt för detta om du måste, är viktigt att fixa. 

Se framåt. Föreställ dig hur bra det kommer att bli när flytt och bodelning är klar. Om du flyttar till annat område, se möjligheterna och inte svårigheterna. Det kommer att bli bra!

• Anonym (Hel)
    Anonym (Har varit där) skrev 2024-10-17 15:29:38 följande:

Du har konstaterat att han inte är empatisk, inte ärlig och sköter om barnen med minimal insats. Ok, då vet du hur situationen är och vad du kan förvänta dig vid kontakt om barnen.

Strunta i det som varit, eller gå till en terapeut och prata ut och älta om du behöver så du kan sen inrikta dig på nutid och framtid. Prata inte med honom om det som varit , tjänar inget till. 

Sätt i gång med att fixa boende och gör vad du kan för bodelningen, förbered. Ta ledigt för detta om du måste, är viktigt att fixa. 

Se framåt. Föreställ dig hur bra det kommer att bli när flytt och bodelning är klar. Om du flyttar till annat område, se möjligheterna och inte svårigheterna. Det kommer att bli bra!

Tack för svar. Jag har pratat med 6-7 olika kuratorer och psykologer sedan separationen, pga att både vårdcentralen och företagshälsovården byter anställda så ofta. Dvs ganska meningslöst, jag får ägna varje samtal med ny person åt att bara återberätta allt. Den enda fasta kontakt jag haft nu ett tag är väl okej, men det hjälper inte speciellt mycket. Jag är ändå fast i samma situation och kan inte påverka den oavsett hur mycket jag än pratar om den. Jag har tyvärr verkligen inte råd att anlita privat terapeut.

Jag har inte heller råd att ta ledigt för att lösa bodelningen. Alla mina pengar gick åt till att anlita ett juridiskt ombud som nu företräder mig inför en eventuell tvist, vilket visserligen känns enormt skönt men också stressande då det läcker pengar. Jag har knappt råd att vabba och är konstant stressad över att jag absolut inte får bli sjuk själv, för det har jag inte råd med. Har varit sjukskriven 25% de senaste månaderna för att orka få allt att flyta, men nu har Försäkringskassan nekat fortsatt sjukskrivning och jag har inte råd att gå ner i tid utan ersättning. Dvs måste jobba heltid och kommer då verkligen inte att ha tid över huvud taget för att lösa något annat än jobb och att ta hand om barnen. Har en känslighet för stress och press sedan utbrändhet för flera år sedan (pga att jag när barnen var små skötte i princip allt som hade med barn och hem att göra samtidigt som jag jobbade heltid i ett krävande yrke). Är extremt rädd för att krascha totalt, det får bara inte hända. Jag måste kunna ta hand om barnen och ha råd att betala minst boende och mat.

Har tyvärr också svårt att se det positiva med en flytt. Barnen kommer inte att kunna ha egna rum som nu, jag kommer tvingas ge upp min trädgård som varit ett stort intresse och som jag kämpat som en galning med, barnen hamnar för långt ifrån sina bästa kompisar och avstånden till allt blir större. Det enda en flytt eventuellt kommer att lösa är den ekonomiska situationen, allt annat blir sämre. Jag är medveten om att jag har det bättre än många andra, jag kommer aldrig att hamna på gatan och jag har familj som stöttar mig. Men det känns inte så tröstande just nu.

Jag märker själv att katastroftankarna tar över och att jag har svårt att tänka att allt kommer att lösa sig, men jag vet inte hur jag ska göra för att tänka annorlunda. Får perioder med ångest där jag inte klarar att äta, vilket leder till att jag orkar mindre både på jobbet och hemma. Vilket leder till att jag blir superstressad över att ligga efter på jobbet och försöker kompensera det genom att jobba på kvällar och helger fast jag egentligen inte orkar. Vilket gör att jag får ångest över att missa tid med barnen. Tills slut blir jag handlingsförlamad av all ångest och stress och då blir det som nu, jag mår fruktansvärt och det känns som att allt bara kommer att sluta i katastrof. 
  • Anonym (hej)

Har du något du kan ta hjälp av för praktiska saker? Hämta barnen, ha dom en helg, någon som kan stötta i flytt eller med papper? Verkligen fundera på om det finns någon, även om du inte är van att be om hjälp. Din släkt, hans släkt, kollegor, osv.

Har varit i en skitsituation. Liknande din och utomlands så hade inte min familj t.ex. men det löste sig ändå. Det blir bättre!

• Anonym (Hel)
    Anonym (hej) skrev 2024-10-18 12:27:07 följande:

Har du något du kan ta hjälp av för praktiska saker? Hämta barnen, ha dom en helg, någon som kan stötta i flytt eller med papper? Verkligen fundera på om det finns någon, även om du inte är van att be om hjälp. Din släkt, hans släkt, kollegor, osv.

Har varit i en skitsituation. Liknande din och utomlands så hade inte min familj t.ex. men det löste sig ändå. Det blir bättre!

Tack för svar. Jag har som tur är jättefina människor runt mig som jag får stöd och hjälp av. Men jag måste ju också klara en vardag själv med barnen. Det har jag också gjort de senaste åtta månaderna, men nu har jag kraschat på något sätt med kraftig ångest och är så ledsen. Blir ännu mer ledsen över att det har gått så bra hittills, men nu plötsligt inte. Hur gjorde du för att orka?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Hel) skrev 2024-10-20 16:00:24 följande:
    Tack för svar. Jag har som tur är jättefina människor runt mig som jag får stöd och hjälp av. Men jag måste ju också klara en vardag själv med barnen. Det har jag också gjort de senaste åtta månaderna, men nu har jag kraschat på något sätt med kraftig ångest och är så ledsen. Blir ännu mer ledsen över att det har gått så bra hittills, men nu plötsligt inte. Hur gjorde du för att orka?
    Det krassa svaret är att man orkar för att man måste.

Men kan också säga att även om det först är tufft för man är så känslomässigt slut, blir det verkligen bättre och om ett tag kommer du förmodligen landa i att allt känns _enklare_ än när man behövde anpassa sig/täcka upp för en partner också.

Och så får man välja sina strider. Man kanske inte går på alla kalas eller bjuder hem folk på middag eller vad det kan vara. Jag har bara ett barn men jag har ändå behövt se till att alla extra-aktiviteter hon går på ska vara sånt hon kan ta sig själv till. När hon var yngre innebar det att hon fick göra såna aktiviteter som låg i anslutning till föris/skolan hon gick på, och nu när hon är större (och i Sverige) går hon på träningar som ligger längs samma tunnelbanelinje.

Och sist men inte minst glöm inte att göra sånt du själv tycker är roligt. Tillochmed om det går ut lite över andra saker i livet. Sätt på din egen mask innan du hjälper andra liksom.

Lycka till! Håll ut! Det blir bättre!
Svar på tråden Skitsituation efter separation