• Anonym (Mia)

    Olika pappor - sämre mamma?

    Haha, jag har också 7 barn som har fem olika pappor! Två som är min och min mans biologiska barn och fem som vi var familjehem åt och sedan adopterade när de var myndiga. Vi bygger alla våra familjer på väldigt många olika sätt och så länge de är fulla av kärlek så finns det plats för oändliga varianter av underbara, fina familjer.

  • Anonym (Mia)
    Anonym (...) skrev 2024-10-17 15:36:37 följande:
    Fast det är väl en helt annan sak, du och din man har 7 barn, att ni har adopterat 5 barn som inte är biologiska går ju inte riktigt att jämföra. Det är väldigt fint gjort av er men det är inte du som har hoppat runt och skaffat barn med 5 olika personer
    Visst kan du tycka att det är en helt annan sak. Ta bara bort de första två meningarna så gäller att det går att bygga fina, kärleksfulla familjer på oändligt många vis även för mammor som har 7 barn med fem olika pappor. Fler pappor är för mig inget som avgör om mamman skulle vara bra eller dålig - och då har jag tyvärr sett exempel på riktigt dåligt föräldraskap och tagit hand om resultaten av det.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (J) skrev 2024-10-17 16:03:06 följande:
    Men vilket underligt resonemang. Är du mamma till alla så är väl din man pappa till alla? 
    Eller så har vår barnaskara även 5 mammor.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (josefina) skrev 2024-10-17 16:11:11 följande:
    Hur du än vrider och vänder på det så är din situation väldigt annorlunda jämfört med TS. 

    En kvinna som TS får ofta stämpeln att hon har lågt konsekvenstänk, är impulsiv, lever för nuet och sätter barnens behov i sista rummet. Inte någon drömmamma för barnen eller drömkvinna för män som letar efter en partner. Detsamma gäller förstås män som har en liknande situation. Dessutom blir det ett väldigt pusslande med olika pappor både i vardagen och vid semestrar, högtider och så vidare. Få är intresserade av att dela sitt liv med en mamma, 5 före detta makar och 7 styvbarn. 

    En kvinna som adopterar sina fosterbarn har en helt annan profil.
    Man kan se likheter och man kan se skillnader.

    Jag vet hur det är att ta hand om flera unga människor på samma gång. Unga människor som är genetiskt olika varandra. Jag vet hur det är att ha flera andra medföräldrar, far- och morföräldrar och andra släktingar. Jag vet hur det är att stöta på fördomar om familjer som inte passar in i två-barn-två-föräldrar-normen. Jag vet hur det är att vara mamma till barn som saknar en annan förälder.

    Som mamma till sju barn med fem olika pappor vet jag att det går att vara en (tillräckligt!) bra mamma under dessa förhållanden.

    Sedan trodde jag inte tråden handlade om hur attraktiv ts var som potentiell partner på grund av sin situation, utan om hon per automatik var en bra eller dålig mamma.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Frida) skrev 2024-10-17 21:26:54 följande:
    Man kan tänka sig att dina adopterade barn är från familjesituationer som liknar den hos TS...
    Ursäkta, men tänkte du verkligen igenom det där? Liknar du de traumatiserade, misshandlade och försummade barn som hamnar i familjehem med barn i familjer som ts beskriver? Wow.
Svar på tråden Olika pappor - sämre mamma?