Inlägg från: Anonym (för smal) |Visa alla inlägg
  • Anonym (för smal)

    Kommer jag gå upp i vikt av det här?

    OBS att tanken är att jag ska gå upp i vikt, då jag idag är väldigt smal/mager och flertalet i min omgivning har uttryckt en oro, även hälsovården. Här är bara en exempeldag.

    Frukost:
    1 skiva rågbröd med nötter, lite smör jag vet inte hur mycket, 2 teskedar? 1 skiva skinka från plånbokspaket. 1 mugg varm choklad gjord på 1,5 dl standardmjölk, en halv dl kaffegrädde, 2 teskedar kakao, 1 sockerbit.

    Mellanmål:
    1 skiva hårt bröd, lite mjukost, igen kanske 2 teskedar, en fjärdedels paprika

    Lunch:
    100 gram torsk med en halv deciliter sås gjord på vispgrädde, och kryddor, 100 gram blandat blomkål och broccoli.

    Mellanmål:
    En näve jordnötter, kanske en halv deciliter och 1 ruta mörk choklad.

    Middag:
    Korvgratäng gjord på 150 g falukorv, en fjärdedels mozzarella, 1,5 dl lätt creme fraiche, och 100 g zucchini, och diverse kyddor, då.

    Vad tror ni? Och kom gärna med förslag.

  • Svar på tråden Kommer jag gå upp i vikt av det här?
  • Anonym (för smal)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-17 00:42:10 följande:

    Det beror nog på hur din diet ser ut idag. Personligen hade jag nog gått ner i vikt av den dieten, men jag äter väldigt dåligt idag. Har dock inte lätt att gå upp vikt, och det beror nog mycket på det också.


    Idag äter jag ungeför likadant förutom att jag inte äter mellanmål och jag använder bara lättmjölk till frukosten och matlagningsgrädde istället för vispgrädde.
  • Anonym (för smal)
    Anonym (Q) skrev 2024-10-17 01:32:15 följande:

    Jag kollade i min app hur många kalorier du äter på en dag: 


    Frukost:

    1 skiva rågbröd med nötter (ca 35 g): ~100 kcal

    2 teskedar smör (ca 10 g): ~72 kcal

    1 skiva skinka (ca 10 g): ~20 kcal

    Varm choklad (1,5 dl standardmjölk + 0,5 dl kaffegrädde + 2 tsk kakao + 1 sockerbit):

    Standardmjölk (1,5 dl): ~90 kcal

    Kaffegrädde (0,5 dl): ~70 kcal

    Kakao (2 tsk): ~16 kcal

    Sockerbit (1 st, ca 3 g): ~12 kcal
    Totalt frukost: ~380 kcal

    Mellanmål:

    1 skiva hårt bröd (ca 10 g): ~40 kcal

    2 teskedar mjukost (ca 10 g): ~35 kcal

    1/4 paprika (ca 40 g): ~10 kcal
    Totalt mellanmål: ~85 kcal

    Lunch:

    100 g torsk: ~82 kcal

    0,5 dl sås (vispgrädde, kryddor) (ca 0,5 dl vispgrädde): ~170 kcal

    100 g blandad broccoli/blomkål: ~30 kcal
    Totalt lunch: ~282 kcal

    Mellanmål:

    1 näve jordnötter (ca 0,5 dl) (ca 30 g): ~180 kcal

    1 ruta mörk choklad (ca 10 g): ~55 kcal
    Totalt mellanmål: ~235 kcal

    Middag:

    150 g falukorv: ~450 kcal

    1/4 mozzarella (ca 30 g): ~85 kcal

    1,5 dl lätt crème fraiche: ~180 kcal

    100 g zucchini: ~20 kcal
    Totalt middag: ~735 kcal

    Totalt för dagen: ~1717 kcal

    Så, bara ett överslag förstås, men det kan ge dig en idé om du ligger lagom till för din längd och aktivitetsnivå.
    Tack för uträkninge. Intressant.
  • Anonym (för smal)
    Anonym (Q) skrev 2024-10-17 01:32:15 följande:

    Jag kollade i min app hur många kalorier du äter på en dag: 


    Frukost:

    1 skiva rågbröd med nötter (ca 35 g): ~100 kcal

    2 teskedar smör (ca 10 g): ~72 kcal

    1 skiva skinka (ca 10 g): ~20 kcal

    Varm choklad (1,5 dl standardmjölk + 0,5 dl kaffegrädde + 2 tsk kakao + 1 sockerbit):

    Standardmjölk (1,5 dl): ~90 kcal

    Kaffegrädde (0,5 dl): ~70 kcal

    Kakao (2 tsk): ~16 kcal

    Sockerbit (1 st, ca 3 g): ~12 kcal
    Totalt frukost: ~380 kcal

    Mellanmål:

    1 skiva hårt bröd (ca 10 g): ~40 kcal

    2 teskedar mjukost (ca 10 g): ~35 kcal

    1/4 paprika (ca 40 g): ~10 kcal
    Totalt mellanmål: ~85 kcal

    Lunch:

    100 g torsk: ~82 kcal

    0,5 dl sås (vispgrädde, kryddor) (ca 0,5 dl vispgrädde): ~170 kcal

    100 g blandad broccoli/blomkål: ~30 kcal
    Totalt lunch: ~282 kcal

    Mellanmål:

    1 näve jordnötter (ca 0,5 dl) (ca 30 g): ~180 kcal

    1 ruta mörk choklad (ca 10 g): ~55 kcal
    Totalt mellanmål: ~235 kcal

    Middag:

    150 g falukorv: ~450 kcal

    1/4 mozzarella (ca 30 g): ~85 kcal

    1,5 dl lätt crème fraiche: ~180 kcal

    100 g zucchini: ~20 kcal
    Totalt middag: ~735 kcal

    Totalt för dagen: ~1717 kcal

    Så, bara ett överslag förstås, men det kan ge dig en idé om du ligger lagom till för din längd och aktivitetsnivå.
    Tack för uträkninge. Intressant.
  • Anonym (för smal)
    Anonym (Ät mer) skrev 2024-10-17 02:20:54 följande:

    Eftersom vi inte vet hur mycket du brukat äta hittills så är det svårt att säga. Men vill du ha en förändring behöver du ändra på något, alltså börja äta mer än vad du gjort hittills, kanske lägga till en efterrätt, ett mellanmål eller kvällsfika.


    Ja, jag borde kanske ha skrivit mer. Men detta är två tillagda mellanmål och fetare grädde än jag brukar äta.
  • Anonym (för smal)
    Anonym (Dino) skrev 2024-10-17 07:10:11 följande:

    Be om att få träffa en dietist. Jag hade nog inte gått upp i vikt på det du listat. 

    Ett generellt tips är att äta efterätt varje dag. Så efter lunch och middag lägger du till fruktsallad med grädde, en muffin, en skål glass, fet yoghurt med bär etc. Efterätt går ofta bra att få ner även om man känner sig mätt på mat. 


    Och ät ett mellanmål till på kvällen innan du lägger dig. 


     


    Jag kanske ska höra mig för efter en dietist. 

    EFterrätt låter ju som en trevlig sak att äta varje dag. 
  • Anonym (för smal)
    Anonym (Sans serif) skrev 2024-10-17 13:09:11 följande:

    Läste om Sara wedlund. Hon dog i ung ålder och hon sägs att hon haft anorexia, nya rön presenterade av att hon dog av besvär via glutenintolerans, att det var anledningen till hennes låga vikt och dåliga näringsupptag.

    Du kanske ska kolla så det inte finns något underliggande? Sen så kanske maten i din meny är förstoppande, mer fibrer skulle jag gissa.


    Borde man inte vara dålig i magen då?
  • Anonym (för smal)
    Anonym (T) skrev 2024-10-17 18:43:43 följande:

    Varför så lite sås. Sås är gott.
    Varför ej potatis till fisken? eller potatisgratäng, man kan köpa färdig. 


    Sås är gott men jag vill inte att det ska bli för kladdigt. 

    Jag blir så "tung i magen" av potatis, så det äter jag bara ibland när jag är ledig. Samma av pasta och ris. Om jag äter det så måste jag lägga mig och vila efter maten och sen gå på toa, och sen vila lite till, ominte sova.
  • Anonym (för smal)
    Hjelm skrev 2024-10-17 22:52:12 följande:

    Det är helt omöjligt att svara på när man inte vet något om hur du äter i dag, hur dina motionsvanor ser ut, din metabolism etc.

    Men ska man enbart se till energiinnehållet, är det inte särskilt högt. Många människor skulle snarare gå ned i vikt på det. Men det är bra ur näringssynpunkt. Lite större portioner och kanske lägga till lite extra kolhydrater till huvudmålen, alternativt lägga till en banan eller så till mellanmålen, så kommer du upp i bättre energimängder också.



    Ja, jag skrev en dålig trådstart, för mycket fokus på maten i sig. Så  lite mer information:

    Jag äter ungefär så där idag, förutom att jag inte äter mellanmål och jag använder inte vispgrädde utan i så fall matlagningsgrädde, och bara mjölk till varm choklad.

    Jag går en del i jobbet, i snitt 10k steg, men annars är jag mest en soffpotatis. Tränar yoga hemma 3 dagar i veckan och spelar Beat Saber på helgen i upp till en timme per dag. 

    Jag tror inte jag har bättre eller sämre metabolism än någon annan och spelar det någon roll? Man får ju bara skäll om man försöker skylla på metabolismen?
  • Anonym (för smal)
    Anonym (T) skrev 2024-10-17 23:13:20 följande:

    Känns typ som det är skrivet av en person som medvetet försöker dra ner på kalorier. Även om det kanske ej är så.
    1,5 dl mjölk till varm choklad tex varför sån liten kopp..
    Och liten bit mager fisk med grönsaker och en pytteliten klick sås. Då hade det varit bättre med en normal portion lax med avokado och klyftpotatis, tål du ej potatis så kanske sallad istället men lägg till en smörgås med ost på. 


    Därför att det blir 2 dl med en halv dl grädde? Jag brukar göra varm choklad på 2 dl mjölk. Hur mycket varm choklad brukar du dricka?

    Pytteliten klick sås? En halv deciliter är väl helt normalt? Kanske lite i underkant iofs, mamma gjorde alltid 3 dl sås till 4 personer.

    Äh, förvirande, detta.
  • Anonym (för smal)
    Mia448 skrev 2024-10-17 23:22:45 följande:
    Du kanske känner dig tung i magen efter potatis ris pasta för att du ätit som en mus under längre tid. Du kanske ej känner igen känslan av mättnad.
    Prova att äta tex bara en liten potatis och prova dig fram långsamt
    Jag får samma känsla av en liten potatis. Även om jag bara ätit en liten potatis och inget annat. Mätt blir jag ganska fort, och håller väldigt länge, det är väl därför jag äter för lite kanske. Jag äter oftast lunch för att man ska äta lunch, inte för att jag är hungrig. Äter frukost kl 5, lunch vid 12 (med kollegor om jag jobbar, glömmer lätt av när jag är ledig), middag vid 19-20.
Svar på tråden Kommer jag gå upp i vikt av det här?