• Anonym (Våga fråga - Vågar ni fråga till chefen om allt?)

Hur mycket vågar ni fråga er chef om saker på jobbet - Särskild när ni är nya + precis klar med instruktionerna och dylikt

Hej,
    jag har precis fått ett jobb, där man är självständigt. Det är inga som helst konstigt med sälj och träffa kunder. Men jag skall inkl göra lite akademiska saker, vilket jag inte är så jättebra på.

Vi har naturligtvis fått instruktionsvideo, men jag vill ändå ställa frågor och är osäker på om det förekommer i instruktionsvideon. Jag tycker det är otydligt, men vill inte ställa frågor och samtidigt vill jag det.

Jag har alltid haft problem med att fråga saker, som man precis har ''kollat igenom på''. Och jag tror det problemet kommer ifrån min tid på lågstadiet och mellanstadiet, där jag hade en oerhört sträng lärare. Jag kommer ihåg att man kunde ställa frågor och då kunde lärare bli snabbt arg och höja rösten och vara uppvisa ''suckande'' beteende med mening så som: ''Men DU! DET DÄR HAR VI JU PRECIS GÅTT IGENOM!''.

Och det var många sådana tillfällen och det slutade med att jag aldrig frågade och gjorde allt för att ta allt reda på saker på egen hand. Jag ''lärde'' mig vara ''självständigt'', genom ett krossade självkänsla och inte vågade fråga något.

Jag kan ställa frågor och jag är inte tillbakadragen längre.

Men jag har i princip ''ingen förmåga'' att fråga saker, när man precis kollat på instruktionsvideo.

Jag behöver bara höra om det är okej att göra det, även om det framkommer i intruktionerna. Jag skulle egentligen kanske ''klara allt'' i livet, om jag inte vore så feg, nu när jag tänker efter. Det visar ju ett god tecken på intresse och att man vill ta till sig på ordentligt sätt. Om jag börjar med att få bekräftelse om det är okej, så kanske jag med tiden märker av: ''Men det här är ju helt okej och dessutom bara positivt, då det visar att jag är intresserad'' - Eller visar det att man bara kanske inte är rätt person för jobbet.

Finns det ''dumma frågor''?

Vågar ni fråga till arbetsgivaren/chefen om allt?

• Svar på tråden Hur mycket vågar ni fråga er chef om saker på jobbet - Särskild när ni är nya + precis klar med instruktionerna och dylikt
  • Anonym (Abc)

Jag frågar alltid om allt. Jag skiter i om jag framstår som puckad. Men sen är jag rätt säker på att jag inte är det så det kanske är därför jag inte oroar mig för det.

• Anonym (Gerd)

Det är bra att fråga massor i början men du kan inte skylla problem på hur du hade det på lågstadiet.

• Dexter dot com

Det är naturligtvis bättre att du frågar om du är osäker på hur du ska utföra ditt jobb än att du gör fel.

• Anonym (Vera)

De vill nog hellre att du frågar så det blir rätt.

Det är väl vanligt att man har frågor efter genomgångar eller efter varje ny sak man stöter på.

Du kan ju säga tex: vi gick ju precis igenom xx och jag vill bara dubbelkolla att det är yy jag gör i den situationen?

Sedan ta ett kollegieblock och skriv ner det du frågade om och fick svar på, så kan du kolla i dina anteckningar nästa gång.

• Anonym (Jffj)
    Anonym (Gerd) skrev 2024-10-16 23:07:37 följande:

Det är bra att fråga massor i början men du kan inte skylla problem på hur du hade det på lågstadiet.

Fast det är väl jättebra att hon vet att det bottnar därifrån. Det handlar ju inte om att skylla. Det handlar om insikt.
  • Anonym (Jffj)

Vet man det då kan man komma förbi det.

• Anonym (Ellen)

Det finns inga dumma frågor.
    Det är bättre att fråga än att det blir fel.
    Och de flesta har full förståelse för att man frågar när man är ny.

Men jag håller med ovanstående om att ha ett block att skriva i eller att du öppnar ett word-eller exceldokument där du gör printscreens av moment som du gör och får hjälp med och antecknar hur du gjort och vilka svar du får på frågor som du ställer. Om jobbet är sådant så att det arbetssättet skulle kunna funka.

För har man fått samma instruktion 18 gånger på ett moment som man både kan se på film och har fått förklarat för sig så skulle jag förvänta mig att vederbörande ändå sparar den information som jag ger (jag brukar själv alltid bifoga printscreens där jag ringar in en viss knapp tex om jag tror att det kan hjälpa frågeställaren). Då är min önskan att innan du tar kontakt igen och frågar så kika först på det svar du fått tidigare. Om du inte hittar lösningen där så tar du kontakt för då kanske det finns något som har ändrats eller som inte är exakt samma. Eller om du får följdfrågor förstås.

Men det förväntas att du försöker notera det som är viktigt, använder dina anteckningar och försöker skapa ditt eget lärande på det sättet.

• Anonym (123)

Fråga på. Såklart det finns en gräns för hur mycket som är ok att fråga, men den har du nog långt kvar till.

Som jämförelse så är jag också ny på jobbet. Jag är "supersenior" och sköter mig helt och hållet själv. Men sedan skulle jag göra en rätt enkel administrativ grej som det fanns jättelånga instruktioner kring exakt hur man skulle göra som jag verkligen inte lyckades förstå. Skäms inte ett dugg över att jag då vände mig till en kollega och bad om hjälp. 

Sedan om jag skulle fråga om precis allt så skulle det ju vara en annan sak. Men du kan utgå från att allt som innebär långa instruktioner är sådant som de flesta frågar andra om istället för att direkt orka förstå instruktionerna.

Svar på tråden Hur mycket vågar ni fråga er chef om saker på jobbet - Särskild när ni är nya + precis klar med instruktionerna och dylikt