Inlägg från: Anonym (Ida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ida)

Omöjlig Omplacering

jag jobbar inom städ och service och har några kunder som ska tas på förmiddagen innan butikerna öppnar och några kontor man kan ta när man vill. Nu när vi förlorat en upphandling så förlorade jag en kontors kund och då behöver den sist anställde varslas och tid tas från denne. Problemet är att hon har bara 2 kunder som också ska tas innan butikerna öppnar. Vad händer då? Erbjuds jag en omöjlig omplacering eller får chefen helt enkelt lösa det genom att ta en kund från nästa anställda som varit anställd mindre år än mig och byta kunder? Hur ska det gå rättvist till?

• Svar på tråden Omöjlig Omplacering
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Visay) skrev 2024-10-16 21:10:39 följande:

Prata med facket om dina rättigheter. Har du 100% fast tjänst så ska du givetvis få betalt för 100%.

Det kanske går att lösa med tex arbetstider att ni börjar tidigare på morgonen och slutar tidigare på eftermiddagen? Eller så får de göra så att ni alla anställda först delar på morgonbutikerna och kanske städar dem 2 och 2 så går det fortare och ni hinner fler innan butikerna öppnar. Och sedan tillsammans städar kontoren.

Jag tänker att er chef får lösa arbetsfördelningen så att ni alla får jobba de timmar ni har rätt till.

Tack!! Det låter jättebra! Men tror inte chefen är så snäll om hon inte måste. Så frågan är vad hon måste göra.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Städare) skrev 2024-10-16 21:55:08 följande:

Vad jag har hört är att städbolaget kan bli tvungna att bygga om allas scheman för att få ihop det, så att alla får de timmar de har rätt till. Jag är inte helt hundra på att det stämmer dock. Kolla med facket!

Åh det låter ju jättebra och faktist rimligt!!
Svar på tråden Omöjlig Omplacering