Inlägg från: Anonym (Ninis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ninis)

Jag är orolig!

Är du inskriven på arbetsförmedlingen? Hör i så fall med dem vad de kan erbjuda i form av tex praktik. 

Hör också med kommunen vad de har för verksamheter för personer i din situation. Fråga om möjlighet till daglig verksamhet eller praktik. 

• Anonym (Ninis)

Och kolla folkhögskoleutbildningar! De erbjuder en stor mängd olika utbildningar och är ofta bra på att individanpassa. Under tiden du studerar där kan du bo på internatet. Pengar får du då från CSN (studiemedel + studielån). På det sättet kommer du ifrån dina föräldrar och det kan ibland vara det viktigaste för att få luft under vingarna. Se till att under tiden på folkhögskolan, med hjälp av SYV och lärarna, skapa en plan för hur du ska gå vidare efteråt. 

• Anonym (Ninis)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 10:28:04 följande:
    Allmän linje på folkhögskola kan vara bra om man behöver gymnasiekompetens för fortsatta studier. Men ett dyrt val för att bara ha något att göra och att komma hemifrån. Inte säkert att ts får mer jobb efter sådan utbildning! 

Bättre med praktik och aktivitetsstöd exempelvis. Eller någon yrkesutbildning.
    Jag tänker givetvis att TS ska studera något som han vill jobba med. Både jag och min man har gått folkhögskola som del av våra yrkesutbildningar. Det finns både studieförberedande linjer och såna som kan leda direkt till jobb, tex fritidsledare, elevassistent eller florist. 
  • Anonym (Ninis)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-17 22:23:25 följande:
    Jag gillar inte att kontakta folk!

Men för att komma någonvart måste du förmodligen göra saker som du inte gillar. Det gör alla människor från och till. Många varje dag genom att gå till jobb som är tråkiga och där de inte trivs. 

Du måste vara beredd att göra jobbiga, obekväma, läskiga och tråkiga saker för att nå dit du vill. 

• Anonym (Ninis)

När du läste på folkhögskola, bodde du på skolan då? 

När du gick på folkhögskolan, vad planerade du då att göra efteråt? 

Har du något intresse som du ägnar dig åt regelbundet? Det låter som att du behöver bryta vanor. Komma ut och träffa folk, ha rutiner och börja ta ansvar. Om du är aktiv i någon förening brukar det alltid finnas saker som behöver bli gjorda. Gräs som ska klippas, lokal som behöver städas, kaffe som ska bryggas mm. Såna uppdrag kan man också ha med i sin CV (inte just kaffekokning kanske, men att man varit med och skött en lokal, organiserat träffar etc). 

Att erbjuda sin hjälp till ställen som Röda korset eller Stadsmissionen är också sätt att få något meningsfullt att göra och att visa för arbetsgivare man söker jobb hos att man inte är rädd för att hugga i och ta ansvar. 

• Anonym (Ninis)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-19 01:11:02 följande:
    Det är det som är problemet! Jag vet inte!

Då föreslår jag att du söker alla jobb som du kan söka och så tar du det du får. Sök allt och så får slumpen avgöra vad det blir. Om du inte trivs så fortsätt att söka nya jobb. 

Här tex: https://www.sdr.se/kontakt/jobba-hos-oss/ 

Har du körkort och/eller truckkort? Om du inte har något av det, börja med truckkort (som är mycket enklare och billigare). Med truckkort kan du söka lagerjobb. (Och det är kul att köra truck!) 

• Anonym (Ninis)
    Anonym skrev 2024-10-19 08:33:41 följande:
    En bekant till mig blev placerad på Röda Korset av arbetsförmedlingen, gick hon inte dit så fick hon inga pengar.
    Låter smart (med förbehåll för att jag inte känner till detaljerna). 
  • Anonym (Ninis)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-19 13:03:37 följande:
    Jag gick på folkhögskola för ungefär tio år sedan, några år efter efter det gick jag på annan folkhögskola igen men hoppade av för att jag inte trivdes.

Ok. Bodde du på skolan? Vad hade du för plan med dina studier? Vad planerade du att göra efter studierna? 

Varför trivdes du inte på skola nr 2?

Du gillar inte att kontakta folk och du hoppar av en utbildning för att du inte trivs. Antingen använder du alldeles för milda uttryck för det du faktiskt känner, eller så ger du upp alldeles för fort när något känns obekvämt. 

• Anonym (Ninis)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-19 23:37:58 följande:
    Ja, jag bodde på skolan

jag var purung, jag visste inte vad jag ville då heller.

Jag hade inga planer efter studier.

Jag trivdes inte på skola nr 2 för att klassen var tråkiga och inte kamratliga.

Jag har problem att kontakta folk men det är en av anledningar till varför jag inte gillat att kontakta folk.

Och dessutom ger jag inte upp så lätt för att något känns obekvämt

Jo, hoppar man av en utbildning för att de i klassen är tråkiga så ger man upp alldeles för lätt. Man utbildar sig ju för att kunna få ett jobb sen. Är folk i studiegruppen trista så får man stå ut med det.  

Hur många tjänster söker du varje månad? Vad har du sökt hittills i oktober? Signaturen Hanna hade många bra tips. 

(TS är en förkortning här på Familjeliv som betyder Trådstartaren. Så i den här tråden är du TS.) 

• Anonym (Ninis)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-20 13:20:41 följande:
    Men jag höll på i flera veckor och jag försökte men det gick inte. Jag hoppade av för att jag inte trivdes. Och när man inte trivs så är det ju självklarhet att man inte ska vara kvar.

Jag söker tjänst varje dag, varje månad. Och det leder ingenting trots bra PB och CV som jag skrev och finputsade.

Nej, det är verkligen inte självklart att hoppa av en utbildning för att man inte trivs med de man pluggar med! Vill man nå sitt mål kan man behöva göra vissa uppoffringar. Att plugga ihop med tråkiga människor är en sak man får stå ut med. Tror du att alla du kommer att jobba med är trevliga? Det funkar inte så. I studie- och arbetslivet buntas man ihop med folk man själv inte har valt. Så länge det inte rör sig om trakasserier och mobbning får man finna sig i att inte passa ihop med studie- och jobbkompisar. Man får göra det bästa av situationen. 

Jättebra att du fortsätter söka jobb! Kom ihåg att ändra ditt personliga brev så att det passar den tjänst du söker. Använder man samma brev till alla syns det och det ger ett oseriöst intryck. 

• Anonym (Ninis)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-21 21:45:12 följande:
    jag har väldigt svårt med att kontakta människor, det är nästan som en sjukdom för mig!

Då söker du vård för det. 
    Vad för vård och/eller habilitering har du fått hittills? Har dina svårigheter över huvudet taget utretts av vården? Diagnoser kan ge dig rätt till tex boendestöd och lönebidrag. 

Jag läser mellan raderna att det nog finns saker som dina föräldrar borde ha hjälpt dig med för länge, länge sedan, men att de inte har gjort det. Jag beklagar om det är så. Så som läget är nu är det du själv som behöver söka den hjälp du behöver. Har du några kontakter i vården eller hos Socialtjänsten? 

• Anonym (Ninis)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-22 18:10:24 följande:
    jag är på utredning fortfarande. Jag kommer snart att får svar. Men jag har inte kontakt hos Socialtjänsten.

Men å vad bra! Det är ju skitbra att du får hjälp av vården! Jag håller alla tummar nu att du får fortsatt stöd även efter att de utrett färdigt. Stå på dig att du ska ha det! 

Om de skulle komma fram till att du har en funktionsnedsättning finns det stöd att söka hos kommunen. Skulle vården tycka att du har en funktionsnedsättning kan det också vara värt att söka jobb på Samhall igen och då informera om de svårigheter vården konstaterat att du har. 

• Anonym (Ninis)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-22 21:27:42 följande:
    Tack va snällt! Men jag misstänker att jag inte får ett bra svar som leder till att jag får jobb i Samhall. Så det är därför jag är orolig, att jag inte får ett ljust och lovande framtid!
    Jag förstår din oro. Men försök att inte ta ut förluster i förskott. Fortsätt att jobba på flera fronter. Fortsätt söka de jobb som dyker upp. Bara att vara aktiv och göra något för att förbättra sin situation gör livet mer drägligt. 
  • Anonym (Ninis)

Hej! Hur går det med utredningen? Vet du när du kommer att få svar? 

Svar på tråden Jag är orolig!