• Anonym (Seb)

Hur stor chans/risk?

Hur stor chans/risk (beroende på vad man vill) är det att bli gravid vid avbrutet samlag tiden vid ägglossning? Med avbrutet menar jag i god tid innan utlösning. 

Enligt en barnmorska i släkten innehåller försatsen oftast inga spermier, otroligt ovanligt isåfall och att det är en myt? Stämmer det? 

• Svar på tråden Hur stor chans/risk?
  • Cereal Killer

Det är en relativt säker metod vid perfekt användning, och en väldigt osäker metod vid typisk användning (eftersom det är vanligt att man avbryter för sent). Sök på perl index för exakta siffror.

• Anonym (XX&)

Tror det är väldigt individuellt hur mycket spermier man har i försatsen. Därför är det vissa par som det funkar perfekt för och andra funkar det inte lika bra för.

• Cereal Killer
    Anonym (XX&) skrev 2024-10-16 10:29:17 följande:

Tror det är väldigt individuellt hur mycket spermier man har i försatsen. Därför är det vissa par som det funkar perfekt för och andra funkar det inte lika bra för.

Det stämmer antagligen. Samt att det handlar om slumpen, där spermierna i försatsen i kanske 99,9% av fallen är för få för att tillräckligt många ska lyckas ta sig fram till ägget, men så i något fall per tusen samlag råkar tillräckligt många simma exakt rätt väg.

Men de allra flesta som blir gravida av metoden, blir det för att samlaget avbryts för sent. 
  • Anonym (S)

Funkade för mig och mitt ex i flera år. Jag blev gravid den gången han drog ut den försent och råkade komma i mig. Rekommenderar inte det som preventivmetod om det är så att det inte gör så mycket om man ändå blir gravid. Finns bättre preventivmedel 

Svar på tråden Hur stor chans/risk?