• Anonym (Ung vuxen)

    Hur mycket betalar ni, bostadsrätt

    Jag och min kille håller på att spara ihop till att köpa lägenhet. Jag har 0 koll på vad man ska kunna om allt då de är han som kan. Budgeten är runt 1,7 miljoner. 
    Ni som har köpt lägenhet hur mycket betalar ni i månaden, inkludera allt så som el, vatten, lån osv. Bor ni själva? Kan ni leva utan att behöva oroa er över pengar? har ni bra lön? Berätta allt för en som kan 0 om lån, lägenheter osv:)

  • Svar på tråden Hur mycket betalar ni, bostadsrätt
  • Anonym (Brf)

    Jag köpte en lägenhet förra året, i en lågskattekommun utanför Malmö. Jag betalde 2 miljoner. Jag hade 1,8 kontant, lade undan 200 tkr till skatten, och tog ett lån på 400 tkr. Pga av så stor insats behöver jag inte amortera. 


    Jag betalar cirka 1 500 för lånet och 5 900 i avgift inkl vatten i värme. Det är en trea på 73 kvm. Jag bor själv. Har inga problem med kostnaderna, har cirka 15-16 tkr i räkningar varje månad, har ut cirka 29 tkr. Har ett 7-siffriga belopp på Avanza. 

  • Anonym (My)

    Jag har 1,8 miljoner i lån. Betalar ca 10500 för ränta och amorteringar och 5500 i avgift till brf inkl el, wifi och parkering. Det landar således på 16000kr/mån. Innan räntorna började gå upp låg det på ca 9500kr/mån. 

  • Anonym (Mimmi)

    Jag köpte för 1,7 för ett år sen och har lån på ca 1,3. Betalat cirka 8000 på lånet under året, nu har det precis börjat minska lite. Av det 2200 amortering, resten ränta. Avgift 5600 (inkl el och parkering).

    Så mycket av lönen går till boendet men det funkar. Ingen partner, ett hemmaboende barn, lön runt 45000 före skatt.

  • Anonym (Större bostad)

    Vi har en stor lägenhet så det är nog en helt annan situation än vad ni har. Större stad dessutom så då är allt dyrt.

    Räntor 5300
    Amorteringskrav 3100 (men vi har valt att amortera mer)
    Avgift 7000
    El, vatten, försäkring cirka 800

    Totalt cirka 16200 plus extra frivillig amortering.

    Skulle vi hyra - om vi ens hittar en lika stor hyresrätt då det aldrig finns sådana lediga - kostar de omkring 20 000 kr/mån här.

    Familjens inkomst efter skatt är strax över 100 000 kr/mån. Så vi lägger 16% av inkomst efter skatt på boende.

  • Jemp

    Köper ni för 1,7 och har kontantinsats på 15% hamnar ni i dagens läge på ca 7500 inkl amortering. Räntan varierar ju så ni behöver dels beredskap för högre, dels beror det på när ni köper. 


    I normalfallet tillkommer då el (kan också variera över tid och beroende på var i landet, jag räknar med ca 500/mån i lgh), hemförsäkring och avgift. Den sistnämnda kan du kolla på hemnet vad den brukar ligga på i ert område. 

  • Anonym (Kr)
    Anonym (Ung vuxen) skrev 2024-10-15 23:32:37 följande:
    Hur mycket betalar ni, bostadsrätt

    Jag och min kille håller på att spara ihop till att köpa lägenhet. Jag har 0 koll på vad man ska kunna om allt då de är han som kan. Budgeten är runt 1,7 miljoner. 
    Ni som har köpt lägenhet hur mycket betalar ni i månaden, inkludera allt så som el, vatten, lån osv. Bor ni själva? Kan ni leva utan att behöva oroa er över pengar? har ni bra lön? Berätta allt för en som kan 0 om lån, lägenheter osv:)


    Lär er räkna! Helt beroende på vad ni köper kommer resultat skilja sig år

    Gör en liten uppställnng med följande poster. Många av uppgifterna hittar ni i prospekten. Räntan från er bank
    Ränta
    Ammortering
    Månadsavgift
    Försäkring
    El, värme, bredband
    Parkering
    Pendling/transport

    Jämför sen med er inkomst och övriga utgifter. Gör en känslighetsanalys vad det skulle innbära med höjd ränta, arbetslöshet, sjukdom, barn
  • Anonym (M)

    Köpte en 3a på 65kvm för snart fyra år sedan för 1025000 (renoveringsobjekt, nu uppe i 1,35milj. Vi har strax under 800k i lån kvar. Betalar 4600 i låneinbetalning och strax över 5k i hyra då värme, vatten, bredband och tv ingår. Sedan 400 i el varje månad så vi landar på strax över 10k varje månad 😊 

  • Anonym (bor i Solna)

    Har en trea värd ca 4 miljoner. Jag köpte den för 2,8 för ca 10 år sedan.

    Har lån på 1900000 kronor och betalar väl ca 6600 kr i ränta plus 5700 i månadsavgift. Amorterar inte just nu.

    El ca 3-500/månad.
    Hemförsäkring är ett måste med bostadsrättstillägg samt att lägga undan lite pengar varje månad till en buffert är bra om något går sönder t ex kylskåp eller spis. 

Svar på tråden Hur mycket betalar ni, bostadsrätt