• levandecharader1

Eliva Clinic - 5 st blastocyster som inte klarat upptining

Hej, 

Jag skriver åt en väns räkning då jag själv (som också ha gjort ivf) går i taket av vad som hänt henne och hennes partner. 

Dom valde att göra sina landstingsförsök på Eliva Clinic i Sthlm. Vid deras andra behandling fick de 7 st blastocyster till frysen. Två av dessa tinades upp och sattes in vid 2 olika tillfällen varav en blev en graviditet men som sedan blev ett missfall. 

Inför att de skulle göra en ny insättning fick de veta att landstinget för region sthlm med omedelbar verkan säger upp avtalet med kliniken. Skälet till detta är bland annat återkommande brister i vårdkvalité, patientsäkerhet och felaktig fakturering. Utöver detta finns det massor av dåliga recensioner om kliniken. 

Min vän och hennes partner bestämmer att dom vill flytta sina frysta blastocyster till Sophiahemmet. Att få till denna flytt var en lång, krånglig och enligt mig helt sjuk process. Men till slut lyckades dom få över dom till Sophiahemmet. 

Anledningen till mitt inlägg är för att SAMTLIGA 5 frysta blastocyster EFTER FLYTT inte har klarat upptiningen för de insättningar som varit inplanerade. HUR KAN DET VARA MÖJLIGT?? Det är en 5% risk att en blastocyst inte ska klara upptiningen och alla kliniker säger att det är högst ovanligt. 

Så vad är det som kan ha skett här? Jag lider så med dom för dom verkar ha hamnat i mitten av ett kaos och inget ger dom svar på vad som kan ha hänt. Sophiahemmet har sagt att Eliva har en "annan" teknik vid frysning men det säger ju inte så mkt för en patient.

Finns det någon som varit med om liknande från just Eliva? Eller som själv upprepade ggr haft blastocyster som inte klarat upptiningen och då fått en förklaring varför det blev så? 

Jag tycker att dom ska kämpa för att få ett till finansierat försök via landstinget men jag vet också att man inte har så mkt ork till övers för att ta en strid mitt under pågående IVF-behandling... 

Svar på tråden Eliva Clinic - 5 st blastocyster som inte klarat upptining