Inlägg från: Anonym (Belle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Belle)

    Drama med svärmor

    Anonym skrev 2024-10-15 14:30:34 följande:
    Då ligger min förståelse hos dem.

    De behöver inte plocka i era lådor dock, eller börja möblera.
    Men att sova över är bara elakt att neka dem och kan som sagt innebära att ni inte får någon hjälp.

    Tio mil är långt när man är trött.
    Jag hade ställt samma krav, alternativt att ni bjuder på hotellövernatting.
    Jag håller verkligen inte med.
    10 mil är inte till evigheten. Någon hotellövernattning ska absolut inte erbjudas, särskilt inte NU. Då är det som att hon "vunnit". 

    Jag tycker snarare som ovan att svärmor har fått det här att handla om henne. Vad hon sett fram emot. Vad hon planerat i sin lilla hjärna. Vad hon vill. Kanske är det länge sen det hände nåt skoj i hennes liv och det är väl sorgligt.
    Men hälsa att de är välkomna helgen därpå eller nåt.
    Jag förstår absolut din känsla TS, att flytta in i sitt första egna hus är en stor grej.

    Det är som att få barn... jag kan bara tänka mig hur svärmor kommer bli när den dagen kommer...
  • Anonym (Belle)
    Anonym (Flyttaren) skrev 2024-10-15 15:44:47 följande:
    Det handlar inte egentligen om övernattningen utan mer dagen efter. Då dom vill vara med och packa upp, möblera osv. Hade dom sagt att dom låter oss påta på själva dagen efter så hade det varit annat.

    Sedan har jag svårt för att dom inte frågade först utan tog det för givet. Och att det blev sådan kraftig reaktion och att hon känner att hon har rätt att bestämma trots att det är vårt första hus. Det hade såklart gått att lösa på ett smidigt sätt men nu när hon dessutom helt plötsligt börjar komma med påhopp om att jag har dåligt inflytande på min sambo så blir man lite ledsen
    100% förståelse för att ni vill vakna första natten själva i ert eget nya boende!
    Om svärmor var av den sorten att hon faktiskt kunde lyfta sig själv från situationen och tänka tillbaka så skulle hon säkert förstå.
    Men nu ÄR det ju så spännande när hennes barn köpt hus och hon VILL så gärna.

    Jag blir också galen när folk förutsätter saker och tar för givet sånt som aldrig ens varit uppe på bordet.
  • Anonym (Belle)
    Anonym (Belina) skrev 2024-10-15 20:58:55 följande:

    Men det här är inte ett vanligt besök. TS ska få flytthjälp. Att inte låta svärisarna sova över tycker jag är helt ok, men då får de ju erbjuda sig att betala hotell. Föräldrar är inte betjänter som ska fixa en massa åt sina fullvuxna barn. 


    Jag är yngre än TS svärisar men vill verkligen inte köra 20 mil på en dag. I synnerhet inte för att hjälpa någon som är så uppenbart otacksam. 


    Saken är att du måste inte.
    Om din hjälp vore beroende av att 1) jag måste låta dig sova i mitt hem fast varken jag eller din son önskar det eller 2) måste betala hotell åt dig så hade jag sagt att vi löser det. Vi kan ses en annan helg  när vi kommit mer i ordning. 
  • Anonym (Belle)
    Anonym (Spoiled brat) skrev 2024-10-15 21:17:53 följande:
    Jag och min man har denna sträcka ca till hans föräldrar. Att resa 20 mil 3 h för att träffas över dagen har aldrig skett under alla år. vi har åkt till dem på fredag efter jobbet kommit fram blivit servade med fredagsmys och tillbaks hem till oss på söndagen. samma när de kommit till oss. man sover alltid över. Självklart går det att köra tor men om syftet är att träffas umgås äta middag då är det ingen höjdare att sätta sig i bilen vid 23 för hemfärd 1,5 h. Men vi är socialt lagda som trivs med varandra något man bygger upp genom ett trevligt inkluderande beteende under årens lopp. 
    Och där kanske TS och hennes man hamnar med sina svärisar så småningom. Förmodligen om de har en relation som de vill underhålla.
    Men nu är både TS OCH sambon helt överens om att de VILL sova första natten i sitt nya hus själva och börja packa upp så smått dagen efter.
    Det här handlar om dem och vad de önskar.
  • Anonym (Belle)
    Poison82 skrev 2024-10-16 07:00:36 följande:
    Har du missat poängen att dom själva har erbjudit sig att hjälpa. Och det är ju hjärtligt av dom. Men sen har dom själva planerat att dom ska sova över och fortsätta hjälpa till dagen efter. Något ts eller hennes sambo INTE bett om utan istället vill vara själva. 
    TS är väldigt tydlig med att det är helt okej om de inte kan hjälpa till med flytten och att dom gärna får komma senare istället. 

    Man kan väl tycka både det ena och det andra men man får ju också sluta sväva iväg och hitta på egna historier om att svärisarna skulle vara betjänter och dylikt när dom inte ens bett om hjälpen utan blivit erbjudna den
    Håller helt med. Har själv sjukt svårt med folk som förutsätter en massa saker eller har förväntningar som inte går att uppfylla.
    Raka rör brukar vara uppskattat från alla parter. TS OCH sambon (märk väl) har varit tydliga men all skit hamnar på TS på grund av att svärmor fått detta att handla om henne.
  • Anonym (Belle)
    Anonym skrev 2024-10-16 09:06:48 följande:
    De vill inte ha hjälp dagen efter, det har jag full förståelse för.
    Hade inte heller velat ha andra plockande i mina flyttkartonger, eller placerande av mina möbler.

    Dock hade föräldrarna fått sova kvar efter att ha hjälpt till med kånkande och släpande. 

    Hade jag haft en aning om vilka detta gällde så hade jag skickat en länk till "svärmor" så hon fick se hur ts beter sig anonymt på nätet.
    TS beter sig inte konstigt alls. 
    Jag har resonerat exakt likadant, hade jag haft minsta aning om att min svärmor skulle få min och min sambos flytt till hus att handla om henne hade jag avstått från att helt fråga dem om hjälp. Och vänligt men bestämt tackat nej om de erbjudit sig. Just för att jag och min sambo MÅSTE få bestämma själva hur vi vill göra med VÅR flytt. 

    Sen kan svärisarna vara välkomna vilken annan helg som helst med övernattning men inte just den här.

    Det är så många röda flaggor här så jag bara fasar för den dagen TS + sambo eventuellt (om de så önskar) blir föräldrar och svärmor gör det till sitt mission att få se och hålla i bebisen först. Där kommer det bli sambons ansvar att hålla koll framöver...

    Nej TS; ni kör ert race och gör precis som ni önskar och vill. Det är er flytt, ett stort steg i ert nya gemensamma liv och ni måste få bestämma över det själva. Svärmors besvikelse kommer förhoppningsvis att klinga av så småningom. 
  • Anonym (Belle)
    Anonym skrev 2024-10-16 09:44:05 följande:
    Det är märkligt hur olika man kan tolka trådar...

    Jag kan bara säga hur jag reagerar men så här;

    Jag hade hjälpt till men inte om jag måste köra tio mil hem efteråt. 
    Hade åkt hem på morgonen då jag vaknade och inte tvingat mig kvar under dagen.
    När mina barnbarn föddes gjorde jag inget för att vara först på "bollen" utan tog det väldigt lugnt och besökte först efter att de hörde av sig när mamman till bebisen orkade.

    Du kanske är ung och oförstående, det har jag också varit. 
    Ha. Ha. Ha.
  • Anonym (Belle)
    Anonym (men) skrev 2024-10-16 10:04:02 följande:
    Och då är det också lika självklart att svärföräldrarna kan avstå att åka dit och hjälpa till överhuvudtaget.

    Att åka långt, hjälpa till med en flytt hela dagen och sen förväntas åka hem lika långt igen, eller själv betala för ett hotellrum skulle jag aldrig gå med på. 
    Nej precis. Och det är okej.
    Det är okej att välja att avstå.
    Det är inte okej att erbjuda hjälp och sen kräva saker. 
    Särskilt som TS + sambo uttryckt att de vill ha den första kvällen och dagen i SITT nya hus för sig själva. 

    Om jag var TS hade jag inte haft något emot att svärmor avstod helt från att komma. No hard feelings.
  • Anonym (Belle)
    Anonym skrev 2024-10-16 10:25:27 följande:
    Föga förvånande svar faktiskt.
    Du får jättegärna hånskratta, det förstärker bara sanningen det jag skrev. {#emotions_dlg.flower}
    Jag är förmodligen äldre än dig
  • Anonym (Belle)
    Anonym (men) skrev 2024-10-16 10:18:03 följande:
    Det är okej att avstå både att be om hjälpen och att utföra hjälpen.

    Det är inte okej att be om hjälp och sen kräva orimligheter av den som ska hjälpa till.

    Om de har tur så kan de få ha alla kvällar i SITT hus för sig själva när ingen har lust att komma på besök eller hjälpa dem med något. 
    Fast vad är orimligt?
    Att du kräver att få sova över i mitt (nya) hus när jag uttryckligen (och även min sambo = din son) förklarat att vi inte vill det är för mig orimligt.
    Då kan jag ta att du är tjurig och inte vill hälsa på det, det är fine.
    Jag är är inte långsint utan skulle förmodligen bjuda in dig om några veckor då vi bättre kommit i ordning. Om svärmor vill komma då eller inte återstår att se. Men det blir hennes förlust i så fall, då har hon låtit flytt-gate få alldeles för stora proportioner. 

    Av trådstarten verkar som att det finns andra som också ställer upp i form av familj och vänner. Så flytten står inte och faller med att svärmor väljer att avstå och stannar hemma. 
  • Anonym (Belle)
    Anonym (men) skrev 2024-10-16 11:36:34 följande:
    Det som är orimligt är att svärföräldrarna reser långt för att hjälpa till, med något som TS behöver hjälp med, och inte får chans att sova över, utan förväntas åka hem eller bekosta egen övernattning. 

    Och då kan ju svärföräldrarna välja att inte komma och hjälpa till, eftersom det inte fungerar logistiskt. Och flytten går säkert bra ändå, men TS krav har drivit en kil i relationen med svärföräldrarna. 
    Om man låter detta skapa problem för framtiden är man sjukt långsint. Och svärmor fortfarande alldeles för inne i detta som "sin flytt". 
  • Anonym (Belle)
    Waterproof skrev 2024-10-16 12:27:12 följande:

    Varför vill man ens sova över hos någon som flyttat in samma dag? Behöva övernatta på någon obekväm gästsäng eller luftmadrass i flyttkaos bland kartonger och grejer. Som om det skulle vara mer komfortabelt än en timme i bilen på kvällskvisten och få sova i sin egen säng och slippa leva ur kartonger.
    Jag hade mer än gärna åkt hem i stället för att sova över. Är man dessutom två som kan dela på körningen så skulle jag inte se resan som ett bekymmer.

    Och jag hade heller inte velat ha min svärmor att packa upp mitt flyttlass. Det vill jag göra själv tillsammans med min partner så att det blir precis som vi vill ha det organiserat i skåp, lådor och garderober.
    Jag tycker dessutom inte att det låter som att flytten står och faller med svärföräldrarnas närvaro så om de väljer att avstå att hjälpa till för att det blir för jobbigt att åka fram och tillbaka under samma dag så är det inget problem.
    Bara att säga att "allt roligt med flytten försvunnit" för att hon inte får sova över och packa upp TS och hennes sambos saker låter knäppt. Man hjälper väl inte sina barn att flytta enbart för att det ska vara roligt för en själv? Man hjälper i första hand för att man faktiskt vill ställa upp och finnas där för sitt barn. Om det blir kul eller inte för mig är ganska mycket av underordnad betydelse tycker jag.
    Ibland får man svälja sitt ego och inse att allt inte handlar om en själv.

    Stå på er. Det är er flytt. Väljer de att vara småaktiga och lättkränkta och stanna hemma så låt det vara så. Bjud in dem när ni kommit i ordning och erbjud övernattning då i stället.


    WORD!
Svar på tråden Drama med svärmor