• Anonym (X)

    Jodå så har vi aaalltid gjort

    Jag har så svårt att acceptera folk som ger ruttna råd utan eftertanke. Min svärmor hade ingen bältesstol i sin bil till de större barnbarnen och tyckte att vi inte heller behövde en. Så har vi aaalltid gjort och titta ingen har blivit skadad. Min egen mamma tyckte jag borstade barnets tänder jättemycket (morgon och kväll) för hon borstade ju mina bara en gång om dagen. Jag hade jättemånga hål i tänderna som barn! Jag fattar att kunskapen om bil och barn var annorlunda på 70-talet men måste väl ha koll på utvecklingen ibland. En annan släkting tyckte vi skulle låta bebisen skrika istället för att ta upp, så har ju hon aaalltid gjort! Jag kan inte se något normalt med att säga såna saker, hur ska man kunna gå vidare när man känner såhär.

  • Svar på tråden Jodå så har vi aaalltid gjort
  • Anonym (?)
    Anonym (X) skrev 2024-10-15 12:51:06 följande:
    Jodå så har vi aaalltid gjort

    Jag har så svårt att acceptera folk som ger ruttna råd utan eftertanke. Min svärmor hade ingen bältesstol i sin bil till de större barnbarnen och tyckte att vi inte heller behövde en. Så har vi aaalltid gjort och titta ingen har blivit skadad. Min egen mamma tyckte jag borstade barnets tänder jättemycket (morgon och kväll) för hon borstade ju mina bara en gång om dagen. Jag hade jättemånga hål i tänderna som barn! Jag fattar att kunskapen om bil och barn var annorlunda på 70-talet men måste väl ha koll på utvecklingen ibland. En annan släkting tyckte vi skulle låta bebisen skrika istället för att ta upp, så har ju hon aaalltid gjort! Jag kan inte se något normalt med att säga såna saker, hur ska man kunna gå vidare när man känner såhär.


    Man skiter i det de säger och kör sitt eget race
  • Fiona M

    Man tänker att det är bra att utvecklingen går framåt och  ignorerar det de säger.

  • Anonym (Anna)

    Vadå gå vidare? Du lever väl ditt liv och kan strunta i deras kommentarer. 

  • Anonym (Belle)

    Man stänger av och slutar lyssna aktivt. Slänger in några ja.. jo...mm.... om man inte vill bemöta.
    Ibland när man hör såna rent ut korkade saker, som att låta barn åka obältat hem från förskolan " för vi orkar inte åka förbi er och hämta stolen och det är ju BARA tre kilometer" så tar jag fajten. För det blir rent ut farligt. 
    Men annars så låt det bara rinna av som vatten på en gås..

  • Anonym (X)

    Det är klart att jag gör det jag tycker är bäst ändå men jag känner att det blir svårare att tycka om de som uttrycker såna saker och jobbigt att umgås.

  • Anonym (samma)
    Anonym (X) skrev 2024-10-15 12:51:06 följande:
    Jodå så har vi aaalltid gjort

    Jag har så svårt att acceptera folk som ger ruttna råd utan eftertanke. Min svärmor hade ingen bältesstol i sin bil till de större barnbarnen och tyckte att vi inte heller behövde en. Så har vi aaalltid gjort och titta ingen har blivit skadad. Min egen mamma tyckte jag borstade barnets tänder jättemycket (morgon och kväll) för hon borstade ju mina bara en gång om dagen. Jag hade jättemånga hål i tänderna som barn! Jag fattar att kunskapen om bil och barn var annorlunda på 70-talet men måste väl ha koll på utvecklingen ibland. En annan släkting tyckte vi skulle låta bebisen skrika istället för att ta upp, så har ju hon aaalltid gjort! Jag kan inte se något normalt med att säga såna saker, hur ska man kunna gå vidare när man känner såhär.


    Fick exakt samma typ av råd från mina föräldrar när jag fick barn. Och att de verkade anse att de alltid vet bättre, för jag är alltid barnet, även när jag är vuxen och har egna barn.

    I takt med att mina barn växer upp så har dessa goda råd minskat i omfattning.

    Jag hade svårt att bara hålla tyst och argumenterade en hel del med mina föräldrar om sånt. Delvis för att de är såna som tror att de vet allt och behandlar sina vuxna barn som småbarn. Men en lika bra strategi kan nog vara att bara låta det rinna av en och sen göra det man själv vet är riktigt. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (X) skrev 2024-10-15 12:51:06 följande:
    Jodå så har vi aaalltid gjort

    Jag har så svårt att acceptera folk som ger ruttna råd utan eftertanke. Min svärmor hade ingen bältesstol i sin bil till de större barnbarnen och tyckte att vi inte heller behövde en. Så har vi aaalltid gjort och titta ingen har blivit skadad. Min egen mamma tyckte jag borstade barnets tänder jättemycket (morgon och kväll) för hon borstade ju mina bara en gång om dagen. Jag hade jättemånga hål i tänderna som barn! Jag fattar att kunskapen om bil och barn var annorlunda på 70-talet men måste väl ha koll på utvecklingen ibland. En annan släkting tyckte vi skulle låta bebisen skrika istället för att ta upp, så har ju hon aaalltid gjort! Jag kan inte se något normalt med att säga såna saker, hur ska man kunna gå vidare när man känner såhär.


    Verkar helskumt att resonera som de gör.

    Visst, på70-talet var barnsäkerhetsutrustning i bilarna knappt ens existerande. Så är det. Mitt äldsta barn är född i början av 80-talet och då placerades barnvagnsinsatsen i baksätet och förankrades så gott det gick. När barnet blev större var det en bakvänd bilbarnstol i frigolit, sedan bälteskudde också i frigolit.
    DÅ var det det som gällde.

    NU är det inte så och jag skulle aldrig köra omkring med mina barnbarn på det viset. Har köpt extra bälteskuddar till dem och vid behov fått låna föräldrarnas bil att köra med, så har de haft min.

    Det jag gjorde var rätt DÅ, idag vore det katastrof mer eller mindre.

    Det var punkt ett.
    Så kommer nästa...

    Till och med när jag var barn på 60-talet var det noga med att tandborstning skulle skötas. Min mamma köpte ett timglas som skulle vändas på och sedan skulle tänderna borstas så länge sanden rann. Mina barn har haft liknande. Så även mina barnbarn.
    Här har tiden kanske inte stått still i utvecklling, men nästintill.

    Angående skrikande bebisar så är min åsikt att där gör man det som funkar bäst. För mig finns inte rätt eller fel.
    Funkar det att låta barnet skrika och det somnar på 5 eller 10 minuter så fine. Men att låta en liten vråla i evigheter, nej det går inte.
    Enligt mig.

    ---

    Problemet verkar vara att dina anhöriga har fastnat i dåtiden. Vet du vad, visa dem tråden!
    IAf min kommentar.
    Jag är sannolikt inte jättemycket ifrån deras ålder och med barn som är 40+.
  • Anonym (Belle)
    Anonym (X) skrev 2024-10-15 13:10:59 följande:

    Det är klart att jag gör det jag tycker är bäst ändå men jag känner att det blir svårare att tycka om de som uttrycker såna saker och jobbigt att umgås.


    Välj bort dem då.
    Jag har för mycket annat att fokusera på i mitt liv och för lite tid att lägga på knäppgökar så jag sorterar sakta men säkert bort dem. Livet är för kort för dumheter och frustration. 
    Eller så fortsätter man umgås men släpper frustrationen - låt den inte få fäste. För då kommer du må sämre efter att ni träffats, då det inte ger dig nåt.
  • Anonym (Tand)

    När det gäller tandborstningen så hade du Ts ändå garanterat haft hål i tänderna även om du hade borstat tänderna både morgon och kväll. Visst att borsta minskar risken eller iaf att du kanske inte får lika många men största anledningen till hål är ändå vad du stoppar i munnen och ph i saliven. 


    En kusin till mig är tex uppvuxen med saft i nappflaska och fick annat sött med. Hon har väldigt dåliga tänder. Vi med bättre tänder är uppvuxna med välling, mjölk och vatten. 


    Jag kan erkänna att jag själv vart dålig med att borsta mina tänder och då menar jag 2 ggr om dagen men jag har aldrig ännu haft ett enda hål i tänderna. Kommer säkert att få det någon gång men då är det säkert pga mediciner som man kanske behöver när man blir äldre.  Nu är jag 43 år. 


     


     


     

  • Anonym (?)
    Anonym (X) skrev 2024-10-15 13:10:59 följande:

    Det är klart att jag gör det jag tycker är bäst ändå men jag känner att det blir svårare att tycka om de som uttrycker såna saker och jobbigt att umgås.


    Ibland måste man lära sig att bara ignorerar och skaka av sig. Det går inte att dömma alla äldre pga mossiga och omoderna åsikter om saker.
Svar på tråden Jodå så har vi aaalltid gjort