Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Slutkörd

Jag är så trött, arbetar på ett jobb där jag gör det 2 personer gjort tidigare.
    Började arbeta på företaget för 2 år sen, hela min roll har förändrats.
    Fördelarna (distansarbete) är borttagna, mina deadlines förkortade och mer arbetsuppgifter har tillkommit.
    Jag var på hälsoundersökning för 2 månader sen, vågade inte prata om att det bar pga jobbet jag var så trött.
    Ville mest ha ett batteri prover för att se om jag har brist på något, allt är bra.
    Men syns det inte på blodprover att man är slutkörd? Är detta psykiskt?
    Jag arbetat 40h vecka men är ofta inne kvällar och helger och arbetat för att hinna med allt.
    Känner mig på sista tiden orolig över allt tex står det ett fel i anteckningarna från läkaren som jag bett dom ändra. Ska bli uppringd av läkaren om 2 veckor.
    Det står att jag sällan dricker alkohol men att jag blir berusad någon gång i månaden. Det ska stå någon gång per år. Men att läkaren skrivit fel har gjort mig så orolig, tänkt så tror läkaren jag är alkolist? Gör en socanmälan pga det och det blir ett stort problem? 
    Det låter så konstigt när jag skriver detta men jag känner mig på riktigt orolig över att det blivit fel på "månad" och "år". Nu är jag orolig för att jag bett läkaren kontakta mig, är det konstigt att jag vill be läkaren ändra detta, för det är helt fel och jag blir orolig för att det står att jag blir berusad så ofta som någon gång i månaden när jag knappt dricker alkohol.
    Ursäkta lång tråd 

• Svar på tråden Slutkörd
  • Anonym (Orolig)

Puff

• Anonym (Orolig)

Tack, jag känner inte igen mig i mina orostankar. Funderar om det har en koppling till att jag haft så mycket på jobbet sista halvåret. Allt har bara blivit värre trots att jag påpekat att det är oacceptabelt hur mycket jag jobbar utan att ens få övertid för tiden. Det heter så fint att jag får ta ut tiden när tillfälle ges.
    När jag väl tar ut tiden så slängs det i ansiktet på mig att jag varit borta mycket, men det är ju timmar jag jobbat kvällar och helger.
    Usch jag blir så upprörd över allt och orolig och ångestladdad, då börjar jag analyser allt.
    Som tex detta med alkoholen som leder in på massa andra tankar om socanmälning.
    Egentligen ska jag inte bry mig för jag vet ju att det bara råkat bli fel i anteckningen från läkaren.
    Men jag bryr mig för mycket så det skapar en oro hos mig.
    Nu när jag kontaktat vårdcentralen och fått ett samtal bokat för att ändra felet så oroar jag mig för om det uppfattas konstigt och om läkaren kommer förstå att jag är så trött och sliten som jag är för att jag reagerar över anteckningen.

Samtidigt vill jag jobba för det hade varit hemskt att gå hemma men jag vill ju må bra.

• Anonym (Orolig)

Idag frågade jag om kan ta ut 3 dagars semester fick ett nej eftersom jag måste fokusera på jobbet och att se till att vi har noll felaktigheter i våra processer.
    Jag orkar inte!! Våra processer är fel eftersom de uppgifter som kommer till mig är fel, men de som är i det ledet de får ta ut semester i tid och otid.
    Jag får inte ens 4 veckors semester. I somras hade jag 2!
    Tänker att jag då ska få ta ut någon dag när det behövs exempelvis nu vid höstlov. Men nej det går inte.
    Snäll någon hjälp mig.
    Hur går jag vidare?
    Känns som mim chef straffar mig för att jag uttryckt mitt missnöje.
    Jag vill inte ta ansvar för de uppgifter jag får in men jag förväntas ta ansvar för dessa, förväntas ifrågesätta mer än vad som är normalt att göra och leverera trots för mycket jobb på kort tid.
    Jag söker andra jobb men har inte fått napp ännu, det enda jag tänker är att jag bokar tid hos en vårdcentral och berättar läget. 

• Anonym (Orolig)

Jag vet, det tragiska är att jag arbetar på avdelningen som har stenkoll på detta. Men mitt arbete tillåter inte mig att ta ut semestern pga tidsramarna som ska passas för att man har tryckt på extremt många processer på endast mig.
    I somras tänkte jag att det inte var hela världen men när jag nu fick ett nej pga jag måste prestera och leverera mer så blir jag arg!
    Felen har inte med mig att göra och det vet min chef om.

Detta tar så mycket av mitt mående för hur mycket jag än säger till och bevisar så är det jag som ska lösa det. I tid och otid för noll övertid men inte heller möjlighet att plocka ut min tid i ledighet 

• Anonym (Orolig)

Så fort jag kunnat ta en paus från jobbet säg 4 dagar ledigt ink lördag/söndag. Så mår jag Så mycket bättre, ny energi, glädje och längtan.
    Men efter 2 dagar på jobbet är jag helt slut, all belastning gör mig slut, alla snabba ändringar, rättelser osv.
    Det "självklara" att jag löser det gör mig trött och vetskapen om att det dyker upp när som helst gör mig orolig 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Bitter) skrev 2024-10-16 17:28:32 följande:
    Jag tänker att du behöver ta någon enstaka sjukdag om du inte orkar, för att rädda dig själv från väggen. Sen tycker jag även att du bör hojta högre upp i organisationen gällande att du har fler arbetsuppgifter än vad en person klarar.

Om och när arbetsbelastningen blir för stor behöver man be chefen att prioritera!
    Förra månaden var jag sjuk i 3 dagar, jag hade fruktansvärt ont i magen. Jobbade hemifrån i 2 dagar men sa sen stop!
    Jag behöver återhämta mig jag mår inte bra. När jag var tillbaka hade jag otroligt mycket att göra, ingen som stöttade eller avlastade. Allt hade samlats på mitt skrivbord och det var bara att hugga i.
    Efter 2 h hade jag sån huvudvärk och det tjöt i mitt ena öra.
    Har uppmärksammat att det tjuter i ena örat när jag blir stressad, sker endast på jobbet aldrig hemma.
    Jag är orolig för mitt mående men vet inte vad som är rätt och fel gällande mina tankar på sjukskrivning.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ta hand om dig!) skrev 2024-10-16 17:40:36 följande:

Ta hjälp av facket eller byt jobb!

Din chefs beteende är både regelvidrigt och elakt.

Tack, jag börjar känna likadant och det gör mig så ledsen.
    Jag söker jobb men inget i sikte ännu
  • Anonym (Orolig)
    Goneril skrev 2024-10-17 01:06:42 följande:

Varför behöver du berätta om ditt alkoholintag? Du verkar ju ha en normal konsumtion där du har kontroll, det finns väl ingen anledning att berätta att du blir berusad? Be att läkaren tar bort det helt och hållet, du har inga alkoholproblem. Se för övrigt till att aldrig bli berusad. Den sortens ärlighet är naivt; sådana bekännelser ligger dig i fatet.                                                                                                                                                     Att vända sig till facket är inte alltid det bästa, risken är att du kan komma att ligga skrynkligt till hos chefen. Jag var chef i många år, bank och finans, och föredrog att personalen kom till mig först så vi kunde reda ut problemen.                                                                                                                                                                                     Du verkar på mig lite godtrogen, kanske du ska börja se ditt värde och inse att du blir utnyttjad. Du ska inte utföra två personers jobb och du ska ha ersättning för övertidsarbete. Nu verkar det som om du är viktig för företaget och då borde du kunna spänna bågen lite. Du ska lugnt och sansat be att få tala med din chef, inte låta gnällig och klagande utan lugnt framföra dina krav utan att höja rösten. Det ska vara fakta och du ska ha förberett dig noga. Inte klaga utan sakligt konstatera att du behöver avlastning och är övertid nödvändig ska du ha betalt för den. Lugnt och stadigt ska du markera att du inte är någon man kan köra över.

Frågan dök upp från läkaren, - hur ofta blir du berusad då svarade jag att jag sällan dricker alkohol men om jag måste ge ett svar så blir det väl någon gång per år. I anteckningen står det någon gång i månaden vilket är helt fel och troligtvis har det blivit något fel när läkaren gjorde anteckningen. Tycker mest det känns jobbigt att jag ska behöva vänta på att läkaren ska ringa upp mig för att berätta att det är fel. Jag kanske förstorar det men någonstans känns det som som en pinsam grej att rätta till. Jag tog jättemycket blodprover på kontrollen så dom ser väl troligtvis att mitt alkoholintag är obefintligt?

Jag ska prata med min chef idag och lyfta övertiden, semesteruttaget och noll toleransen av fel från mitt håll och hur vi faktiskt når dit.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Göran) skrev 2024-10-17 05:46:04 följande:

Jag tycker att du ska säga upp dig?

Du har hamnat i ett knepigt läge?

Det är en dålig chef ett dåligt företag?

Det är inte lätt att byta jobb i dag?

Men hur mår du på jobbet?

Jo, du blir sjuk av ditt jobb?

Tror inte att facket kan hjälpa dig?

Och vad händer efter att du kontaktat facket?

Vad blir reaktionen hos chefen?

Reaktionen blir att hon blir aggressivt passiv mot mig.
    Precis som detta med semestern.
    Hon är redan irriterad för att jag sagt att kraven hon ställer är orimliga att nå på 40h per vecka, att jag dessutom får 0 i övertid och knappt möjlighet att ta ut inarbetad tid gör saken inte bättre..
Svar på tråden Slutkörd