• Aliona

    Är det oviktigt om det saknas svensktalande personal i förskolan

    Jag tycker att det är viktigt med bra språkkunskaper i föskolan eftersom de ska hjälpa barnen att utveckla sitt språk. Vi talar två språk hemma och bestämde oss för att bo här de första åren, så att vårt barn skulle få en bra grund att stå på i svenskan. Det var tråkigt att personalen då pratade ganska dåligt och med dåligt uttal. Men det fanns också personal med svenska som modersmål. 


    Däremot tycker jag att det är bra att barnet får möta många olika människor och kulturer, liksom att det är bra att han dår båda manlig och kvinlig personal. Den personal som vi tyckte allra bäst om och hade allra bäst hand om vårt barn var en av de kvinnor som inte pratade så bra svenska. 


    Att de inte har barnskötar eller förskollärarutbildning är så klart inte bra, men det gäller för svensk personal också. Över lag är jag upprörd över den stora andelen okvalificetad personal i svensk förskola och skola. Jag har haft mitt barn i förskola utomlands också där utbildningskraven varit helt andra, och det funnits barnpsykologer, logopeder och lärare som jobbar med barnen daglligen. Det där med personal som inte kan svenska är bara en liten del av problemen med utbildad personal i förskolan. 

  • Aliona
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-10-14 22:08:19 följande:
    När är det ok att de som inte talar svenska jobbar?
    Är det ok att kvinnor som talar arabiska öppnar och stänger och inte kan tala med vare sig förälder eller barn? Sitter vid ett matbord utan att kunna förstå barnen eller göra sig förstådd? Byta blöja/hjälpa till på toa utan att kunna prata med barnet? När ett bråk behöver avstyras och konfliktlösning ska ske? Det är dessa situationer jag ser dagligen. 
    Var jobbar du egentligen? Det är en bild jag inte känner igen trots att jag bor i mångkulturella Malmö. Att det bara skulle finnas arabisktalande personal som inte kan kommunicera med varken barn eller föräldrar låter som antingen undantag eller överdrift. 
  • Aliona
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-10-14 21:47:57 följande:
    Nej, sådant vet de inte och det är inget jag får berätta. Man förväntas bara se glad ut och verka som att allt är jättebra. I verkligheten händer det flera saker varje dag som jag skulle vilja rapportera men till vem?! Idag ville en kvinna börja träna ett barn att bli blöjfri på sitt eget hemlands sätt, så som hon tycker det ska gå till. Jag känner att jag får ha ögon i nacken för att se och avstyra allt. Att stoppa och förklara är svårt, de förstår inte. Jag har heller inte tid att lära dessa kvinnor hur vi arbetar, det är ju massor med barn runt om. 
    Vad var det för sätt då, och varför är det såmre än det svenska (vad nu det svenska är)? 
  • Aliona
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-10-14 22:32:39 följande:
    Sätta små barn som egentligen har blöja på toaletten och torka med vattendränkta papper. 

    Sedan tränar vi ju inte barn att sluta med blöja utan att föräldrar bett oss. Det sker då heller inte på detta sätt. 
    Trodde faktiskt inte att ni pottränade alls. På vår förskola var de extremt tydliga med att de får man fixa hemma för de har inte tid. 
  • Aliona
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-10-14 22:27:25 följande:
    Så ser det ut där jag arbetar. Nu läggs schema så att de inte öppnar eller stänger pga språksvårigheter. Blir det kris får de göra det men vi försöker lösa det i möjligaste mån så att någon ska kunna ta emot och lämna information till föräldrar. 

    Du säger ju att de inte öppnar eller stänger så då är det inte så på förskolan där du jobbar, eller? 


    Är det många arabisktalande barn som går där? Eller många föräldrar som inte kan svenska? 

  • Aliona
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-10-14 22:40:15 följande:
    Nej, vi tränar inte om inte barnet börjat hemma. Träningen består av att vi påminner barnet och erbjuder toalett. 
    I detta fallet tog vikarien av blöjan, satte barnet på toaletten och torkade med blöta papper för att få det att kissa. När jag upptäckte det så tog jag direkt över och lyfte bort barnet samt förklarade för personen. 
    Jag hade blivit glad om någon personal tog tid och gjorde en ansträngning för aty hjälpa vårt barn med potträningen. 
  • Aliona
    Anonym (Hemskt) skrev 2024-10-14 22:50:18 följande:
    Med vilka metoder som helst? 
    Nej så klart inte, men den metoden du beskrev hade jag inte haft något problem med. 
  • Aliona
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-10-14 23:00:30 följande:
    Det sker i så fall efter samtal om att vi kan testa efter att en förälder börjat hemma och det sker inte på detta sätt. Det har jag aldrig varit med om med vare sig barn på arbete eller egna barn. Det är inte så vi arbetar. 
    Vet inte om du förstod men det var alltså en vikarie som tog av ett litet barn blöjan och satte det på toaletten, där barnet aldrig suttit tidigare. Föräldrarna har inte börjat träna och inte bett oss. Händelsen inträffade med en vikarie som inte känner barnet. Min erfarenhet säger mig att mycket få föräldrar hade uppskattat detta. 

    Alltså personal ska naturligtvis vara kvalificerad och de ska kunna följa arbetsbeskrivning och rutiner som finns på en arbetsplats. Det är arbetsgivarens/arbetsledarens ansvar att se till att det görs. Görs inte det så har atbetsledningen brustit. Ny personal ska introduceras och få ordentlig vägledning. Det låter inte som att dina kolleger har fått det. Har de fått det och ändå väljer att bryta mot arbetsplatsens regler så ska de inte jobba kvar. Det gäller alla. Samtidigt, inom ramen för vad som är tillåtet, utför olika anställda uppgifter på olika sätt, och det är ok, tom bra, för det ökar vanligtvis effektiviteten. 


    Nu vet jag inte hur det är med just exemplet du gav om potträning. Finns det beskrivet i rutiner att man inte får sätta ett barn på toaletten utan förälders medgivande så har personalen brutit mot reglerna och det bästa du kan göra, utöver att upplysa personen, är att meddela hennes chef. Som förälder skulle jag bara tycka att det var positivt om förskolan introducerade toaletten och jag kan inte tänka mig att det är ett problem. 

    Du frågade vad vi tyckte och jag personligen tycker att du blandar ihop saker. Det är ett problem om man inte kan kommunicera alls på jobbet, förstå enkla instruktioner och kunna kommunicera. Det är också ett problem om hela personalen pratar så undermålig svenska, inklusive uttal, att det påverkar barnens språkutveckling. Det är problem om personal - efter introduktionen - inte kan eller vill följa arbetsplatsens regler och riktlinjer. Men det är inte problem om delar av personalen pratar med brytning eller gör grammatiska fel. Det är inte heller fel om någon enstaka pratar mycket lite svenska, i synnerhet om det finns många barn med det språket. Och det är inte heller fel att man utför uppgifter på olika sätt, förutsatt att det inte bryter mot riktlinjerna. 


    Sen får man lägga skulden där den hör hemma. Om det blivit, som jag har hört, att förskolor och skolor hellre anställer okvalificerad personal för att det blir billigare och sen struntar i att ge dem ordentlig introduktion så är det ett politiskt beslut respektive arbetsledningsproblem och det är där man bör kräva förändring.

Svar på tråden Är det oviktigt om det saknas svensktalande personal i förskolan