Inlägg från: Anonym (Förskollärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förskollärare)

    Är det oviktigt om det saknas svensktalande personal i förskolan

    En obekväm fråga.
    Jag arbetar i förskolan sedan många år och märker att kraven från föräldrar ökar. 
    Vad som inte ställs krav på är att personalen är svenskar och det förvånar mig. Jag är själv på väg att lämna mitt yrke pga kollegor som har en helt annan barnsyn, inte går att prata med utan att man får använda hela kroppen som hjälp, bildstöd etc Utbildning saknas givetvis. De går på lång vik, är inlasade eller på kort vik. Men billiga att anställa. 
    Vi i personalen klagar men vi hör aldrig ett ord från föräldrar. 
    Vad tycker ni egentligen? Är det bara bra och roligt att era barn får möta dessa kvinnor som jobbar i barnomsorgen för där kan vi ha dem, barn kan ju alla ta hand om..... 

  • Svar på tråden Är det oviktigt om det saknas svensktalande personal i förskolan
  • Anonym (Förskollärare)
    Jemp skrev 2024-10-14 18:52:32 följande:

    Svenskar eller annan härkomst är ointressant. Gärna blandning. 


    Språket är viktigt. Kan ta enstaka med sämre svenska förutsatt att majoriteten har bra språk. En bredd även där är knappast skadligt. 


    Klagande på sådant skulle ju säkerligen inte nå dig som anställd dock, skulle jag ta kontakt ang sådant skulle det gå till rektorn.


    Enligt vår chef klagar ingen.
    För mig är nästan det språkliga det minsta bekymret. Ett större problem är den helt annorlunda barnsynen. Att kräva mer av flickor, inte sätta gränser för pojkar, klä på barn även om de kan själva, tvinga barn att pussas, mata stora barn osv Oförstående inför hur vi arbetar rent generellt. 
    De kan självklart inte svara på sms, läsa skriven information eller lämna information till föräldrar. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (E) skrev 2024-10-14 19:06:43 följande:

    Faktiskt aldrig stött på varken i förskolan eller som lärare/extra i skolan. I vården är det däremot vanligt. 

    Tycker att det är fel att inte prioritera språkkunskaper i vård och omsorg. Är ju där de behövs som mest! Kan vara skitsamma om det blir exakt rätt i flera andra yrken.


    Här är det jättevanligt sedan några år tillbaka. Vi får bara in invandrarkvinnor utan insyn i svensk förskoleverksamhet som vikarier. De ska på detta sätt få erfarenhet av språk och arbete under SFI. För mig är det en risk för barnen för hur skulle dessa kvinnor kunna hantera en ev kris. Det ställer höga krav på mig som anställd. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Viktigt) skrev 2024-10-14 21:37:41 följande:

    Bra att du lyfter det, kanske fler som vågar påpeka detta då? Vi valde fsk till sonen där det var mest stabilitet kring personalen och innan valet tittade vi väldigt mycket på personalen. Fsk närmast oss var tyvärr många med dålig svenska, de hade jobbträning för SFI också. Vi kände oss inte trygga och ville inte påverka sonen med dålig svenska. Hade det varit 1-2 st max på hela fsk med knackig svenska hade det varit okej. Det du nämner ts gällande könsroller osv hade vi inte heller accepterat, men vet föräldrarna om det ens? 


    Nej, sådant vet de inte och det är inget jag får berätta. Man förväntas bara se glad ut och verka som att allt är jättebra. I verkligheten händer det flera saker varje dag som jag skulle vilja rapportera men till vem?! Idag ville en kvinna börja träna ett barn att bli blöjfri på sitt eget hemlands sätt, så som hon tycker det ska gå till. Jag känner att jag får ha ögon i nacken för att se och avstyra allt. Att stoppa och förklara är svårt, de förstår inte. Jag har heller inte tid att lära dessa kvinnor hur vi arbetar, det är ju massor med barn runt om. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Lina) skrev 2024-10-14 21:59:59 följande:

    Inte oviktigt. Den ska finnas svensktalande förskolepersonal. Men det kan gärna finnas de som inte talar oxå, men inte enbart.


    När är det ok att de som inte talar svenska jobbar?
    Är det ok att kvinnor som talar arabiska öppnar och stänger och inte kan tala med vare sig förälder eller barn? Sitter vid ett matbord utan att kunna förstå barnen eller göra sig förstådd? Byta blöja/hjälpa till på toa utan att kunna prata med barnet? När ett bråk behöver avstyras och konfliktlösning ska ske? Det är dessa situationer jag ser dagligen. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-14 22:04:27 följande:

    Man kan önska vad man vill men om det inte finns folk som söker jobbet med den profilen så blir det som det blir. 


    Låga löner och dåliga arbetsvillkor lockar inte folk som har möjlighet att söka bättre jobb. Tyvärr!! Man måste börja förändringen i den ändan tror jag. 


    Löner spelar in. Jag har 43 000. En outbildad vikarie 22 000. Det säger sig själv varför det är som det är. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Aliona skrev 2024-10-14 22:23:01 följande:
    Var jobbar du egentligen? Det är en bild jag inte känner igen trots att jag bor i mångkulturella Malmö. Att det bara skulle finnas arabisktalande personal som inte kan kommunicera med varken barn eller föräldrar låter som antingen undantag eller överdrift. 
    Så ser det ut där jag arbetar. Nu läggs schema så att de inte öppnar eller stänger pga språksvårigheter. Blir det kris får de göra det men vi försöker lösa det i möjligaste mån så att någon ska kunna ta emot och lämna information till föräldrar. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Aliona skrev 2024-10-14 22:25:53 följande:
    Vad var det för sätt då, och varför är det såmre än det svenska (vad nu det svenska är)? 
    Sätta små barn som egentligen har blöja på toaletten och torka med vattendränkta papper. 

    Sedan tränar vi ju inte barn att sluta med blöja utan att föräldrar bett oss. Det sker då heller inte på detta sätt. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Hemskt) skrev 2024-10-14 22:30:38 följande:

    Jag har själv jobbat på en sådan förskola med en kollega som inte kunde svenska. Det var olidligt. Jag fick passa henne hela tiden. Hon kunde ge barn mat som de inte tålde. Jag sprang snabbt fram för att ta tallriken från barnet och gick två meter för att hämta ny mat som barnet kunde äta. Då hinner hon leverera en ny tallrik till barnet med det barnet inte tål..?

    Höll ju på att bli tokig. Hon kunde sätta sig och tvångsmata större barn och sedan drog hon en disktrasa i barnens ansikten.

    Hon förstod inte vad jag sa. Det blev tillslut bara att jag fick säga nej. Men det blev inte trevligt. Men vad skulle jag göra?? Hon var ju en fara för barnen och hon förstod inte enkla saker. Varför jag hade vissa regler som för mig var väldigt logiska. Hon förstod inte logiken. Som att barnen inte fick åka pulka rakt ner bland massa träd som de skulle åka in i, barnen fick däremot åka där det var fritt och inget som kunde skada de. Hon såg det som att barnen inte fick åka pulka alls och började skälla ut barnen för att jag sagt att de inte fick åka. Men de fick ju åka där men inte mot träden. Hon förstod inte.

    Väldigt enkla saker som sluta i katastrof.

    Jag ser gärna att det jobbar folk med olika ursprung inom förskolan, men då måste man kunna svenska på en avancerad nivå. De måste kunna larma om ett barn skadat sig. När jag har ringt 112 när jag hittat en livlös person på Stockholms central och ringt in och sagt att hej jag har hittat en livlös person på Stockholms central så får jag till svar vilken kommun jag befinner mig i? liksom det mest logiska vore ju att det är Stockholm kan jag väl tycka. Men man kan få så mycket konstiga frågor och om man då inte behärskar svenskan så blir det ju ännu mer utmanande. Och helt ärligt kan jag undra vilken nöt som sitter som operatör på SOS alarm och frågar vilken kommun Stockholm central ligger i. Vad tror personen? Malmö eller?? 


     


    Det är liknande situationer som jag menar. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Aliona skrev 2024-10-14 22:35:17 följande:
    Trodde faktiskt inte att ni pottränade alls. På vår förskola var de extremt tydliga med att de får man fixa hemma för de har inte tid. 
    Nej, vi tränar inte om inte barnet börjat hemma. Träningen består av att vi påminner barnet och erbjuder toalett. 
    I detta fallet tog vikarien av blöjan, satte barnet på toaletten och torkade med blöta papper för att få det att kissa. När jag upptäckte det så tog jag direkt över och lyfte bort barnet samt förklarade för personen. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Aliona skrev 2024-10-14 22:39:18 följande:

    Du säger ju att de inte öppnar eller stänger så då är det inte så på förskolan där du jobbar, eller? 


    Är det många arabisktalande barn som går där? Eller många föräldrar som inte kan svenska? 



    Aliona skrev 2024-10-14 22:39:18 följande:

    Du säger ju att de inte öppnar eller stänger så då är det inte så på förskolan där du jobbar, eller? 


    Är det många arabisktalande barn som går där? Eller många föräldrar som inte kan svenska? 


    I undantagsfall har det hänt men det är inte inlagt i ordinarie schema. 
    Vi har inga arabisktalande barn el föräldrar.
  • Anonym (Förskollärare)
    Aliona skrev 2024-10-14 22:49:14 följande:
    Jag hade blivit glad om någon personal tog tid och gjorde en ansträngning för aty hjälpa vårt barn med potträningen. 
    Det sker i så fall efter samtal om att vi kan testa efter att en förälder börjat hemma och det sker inte på detta sätt. Det har jag aldrig varit med om med vare sig barn på arbete eller egna barn. Det är inte så vi arbetar. 
    Vet inte om du förstod men det var alltså en vikarie som tog av ett litet barn blöjan och satte det på toaletten, där barnet aldrig suttit tidigare. Föräldrarna har inte börjat träna och inte bett oss. Händelsen inträffade med en vikarie som inte känner barnet. Min erfarenhet säger mig att mycket få föräldrar hade uppskattat detta. 
Svar på tråden Är det oviktigt om det saknas svensktalande personal i förskolan