Inlägg från: Anonya |Visa alla inlägg
  • Anonya

Robinson 2024 Höst

Ogillade starttävlingen mycket. Tyckte bara jobbig att se på. Motsvarande individuella tävling brukar ju finnas med varje år och då är det alltid ett par som får ge upp tidigt pga skräck, tidigare upplevelser eller panik. Som lagtävling inte alls bra, att en enda sabbar för alla. Speciellt som starttävling. Fy. En häftig hinderbana kan vara så det är en person som har svårt för tex väggen, men det är helt annat och då kan man samarbeta ändå. 

Trodde Roger motvilligt tog amuletten för att han inte ville hamna i Gränslandet. Han verkade ju däremot inte alls sörja att laget så att säga fick en nackdel, utan bara mysa över att han satt lugnt. Att han sade att han inte skulle delta för att de inte skulle tro att han sinkade laget men han med flit lät en bit ligga kvar i påsen och sade att den var tom och visade det (smög in den sedan) är lågt. Att han kände sig hotad och risk för att snabbt röstas ut från laget var ju rätt, men han missade en viktig sak: Det stod att den som får amuletten med säkerhet kommer att få en plats i antingen lag Nord eller lag Syd. Det var alltså inte så att han automatiskt skulle stanna kvar i detta lag. Det såg man ju också i klippen från nästa program.

• Anonya

Apropå vem som bestämmer om tävlingar och sånt. Det står ju alltid programledarens namn under alla brev och deltagarna talar om vad Anders eller Petra gör näst. Det är ändå en stor produktion bakom Robinson med producenter, tävlingsansvariga osv. Det brukar också vara så att flera länders tävlingar finns på samma ställen och använder samma grund till tävlingar och annat speciellt. Därför de kan bygga så påkostade saker. Sedan väljer de olika länderna bland olika moment och modifierar så det passar deras land. Petra resp Anders har säkert möjlighet att påverka saker också, men inte så mycket som det ges sken av. Deras roll är att vara programledare, medan andra står för övrigt. Stor logistikapparat också kring förflyttningar mellan olika öar och ställen. Det ser ut som att de promenerar till sina stränder från tävlingar men ofta är det på helt olika öar. 

Var något år de filmade i kulisserna. Var nog när Anders gjorde en säsong föregående gång. Deltagarna har också skrivit en del.

• Anonya

Roger berättade nöjt för sitt nya lag om hur han lurat dem genom att "glömma" en kloss i säcken. De var inte särskilt imponerade. 

Oväntat att det släppts två gränslandsavsnitt idag. Det andra började bara spela när jag sett klart första. Intressant upplägg. System och tävlingar eller åtminstone kontentan av dem kommer nog märkas i morgondagens Robinson.

• Anonya

Äntligen ikapp! Var nästan ikapp en gång förut, men så sket det sig igen.

Gillade inte alls utgången idag. Att Tove åkte ut var jag nöjd med, men hade inte sörjt någon i utslagstävlingen. Viktor var däremot min klara favorit så det var jättetråkigt. Dessutom Nabaz som jag inte gillar. Han beter sig som ett trotsigt barn ofta och har inte kontroll över sina känslor, men det jag verkligen ogillar är hur han pratar om övriga. Tove och Ida tex, inte mina favoriter men så säger man inte. Förra veckans öråd var hans kommentar vid röstningen "Idiot!". Det tycker jag är allt annat än acceptabelt.

Jag är inte odelat förtjust i Maxim, men av dem som är kvar är han min favorit. Att han knuffade undan Ida som han gjorde var inte okej, men även Gertrud motade fysiskt bort en som kom fram för att krama henne när hon förlorade, men betydligt mildare. 

Nabaz och Ida är de jag absolut inte vill se som vinnare eller helst ens i final, därefter Patrik. Amanda och Emelie är schysta, men inte så starka spelare och inte gjort så mycket i lägret. Oliver är stark och varit okej. 

Nu ska jag se alla avsnitt rätt dag. Exitavsnitten har jag förresten inte sett ännu, men ska se.

• Anonya

Efter ett jobbmöte som sög musten ur mig ska jag ta lunch framför dagens avsnitt av Robinson. Ska bli spännande att se hur finalveckan är upplagd. 

• Anonya

Jag har bara läst det som skrivits från alldeles i slutet av finalen.

Gick inte som jag ville, men inte heller som jag absolut inte ville.

Den jag helst hade sett som segrare av alla som var med var Viktor. Oliver fick jag som favorit först när det typ var för sent. Det var något i början som gjorde att jag tyckte han var lite dryg och så blev bara det kvar på något sätt. 
    Av de fem som var på plankan hade jag egentligen bara två jag ville se i final nämligen Amanda och Maxim. 

Nabaz tycker jag är omogen även om han mognat en del, men jag tycker han är så otrevlig och oschyst mot dem han inte gillar. Att skriva ner på en lista vilka man verkligen inte gillar, när man skriver sin röst i örådet kommentera "Idiot", prata om Tove som han gjorde och som han och Patrik höll på om Ida vid plankan. Och inte minst när Ida blivit framröstad som sista finalist kommentera högt om falskhet, så gör man bara inte. Att han tyckte så hade inte undgått någon och att han flyttade för att inte sitta bredvid Tove.

Patrik lite väl gåpåig och ingen vidare fingertoppskänsla. Såg en tidningsrubrik flimra förbi häromdagen om att hans fru skällt ut honom efter hans beteende i Robinson, men hade inte tittat ikapp så klickade inte och senare hittade jag inte det. Rubriker kan ju vara hur överdrivna som helst.
    Gillade som sagt inte hur han och Nabaz höll på inte minst vid plankan. Gillade inte hans hot om att om Viktor inte röstar med dem utan Maxim blir vald så kommer Maxim att välja Viktor att duellera mot. Frågan om det ställdes till Maxim vid örådet, men vet inte om han var med på hur Patrik körde på kring det. 

Ida var jag inte så förtjust i, tyckte inte alltid hon var så schyst, men var inte så emot henne som många. Vad var sanning och vad inte hade varit bra att veta kring vissa saker. 

Av de tre finalisterna hade jag alltså helt klart önskat att Amanda vann. En ärlig spelare. Viktigast för mig var att inte Nabaz vann med tanke på hur han betett sig. Jag hade inte önskat se Ida som vinnare, men är okej med det ändå. 

• Anonya

Läste intressant sak om finalen nu. Jag visste från förut att hela tävlingen inte går i ett trots att det ser så ut. Nu står det att det är olika deltävlingar och den som vinner får kanske påbörja nästa med 30 sekunders försprång.

Ida berättar i Expressens att artikel att hon pangade sina fyra tavlor på de åtta första kokosnötterna hon sköt iväg, medan hon sedan satt och väntade 15-20 min på att de andra skulle bli klara. 

Mer om systemet i det Nabaz berättar i samma artikel i Expressen, vilket också gör mig ännu mer tacksam över att Nabaz inte vann. 

"Nabaz Baki är besviken över utfallet i finalen.

? Det gick som det gick. Jag vet själv att jag vann, jag kommer inte få en halv miljon kronor, men jag vet själv att jag vann det. Men de tog det från mig, de får ta det av mig. Sedan får den som vill räkna ut vad jag menar.

Vad menar du? 
    ? Jag och Amanda kan tända en eld, och Amanda är dubbelt så bra som jag, och vi fick inte fram en låga. Ida och Amanda fick inte kulan in i ormboet, de fick hjälp med det. Jag stod en timme och väntade på dem.
    Han fick ett försprång på 30 sekunder.
    ? Och då har jag väntat i en timme på att de ska få in en boll.

Själv menar han att han att han borde fått hjälp av produktionen i sista momentet när elden skulle tändas.
    ? Jag skriker: ?Mitt tändstål funkar inte, jag behöver hjälp! Jag behöver ett nytt tändstål!? Ingen hör på Nabaz."

- - - - - 

"Nabaz Baki fortsätter:

? Framåt väntar att jag ska fira att jag har vunnit ?Robinson? med ett bra samvete. Alla får tro vad de vill."

Svar på tråden Robinson 2024 Höst