Inlägg från: Anonym (Va?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Va?)

Trodde jag var i v 8 men enligt ul v5

Förstår inte riktigt, varför tror du att du är i v 8? Man plussar först ca 11 dagar efter ÄL, så säg att du var runt v 4+0 eller lite tidigare räknat från ÄL när du plussade den 6 okt, och det nu gått 10 dagar så är du ju runt vecka 5+3 nu?

• Anonym (Va?)

Om du med ?enligt appen? menar en app där du bara lägger in mensen och inte tempar varje dag säger den ju noll om vilken vecka du egentligen är i, det är ägglossningen som styr hur långt gången du är och inte senaste mensen.

Sedan räknar man i vården från senaste mens eftersom många inte vet när ägglossningen varit, och de utgår då från att ägglossning varit dag 14. men är ägglossningen i verkligheten tidigare eller senare så stämmer det ju såklart inte en uträkning som utgår från senaste mens. ägglossningen kan ju ibland komma flera veckor senare än vanligt sv olika anledningar, även om man vanligtvis är regelbunden. ägglossningstest bekräftar inte heller att ägglossning faktiskt har skett, man kan få en LH höjning flera ggr innan ägget faktiskt släpper. 

så om du inte tempar och vet säkert när ägglossning var finns det inget skäl att utgå ifrån att du ?ska? vara i vecka 8. 

• Anonym (Va?)
    Steff92 skrev 2024-10-17 11:28:08 följande:

Enligt app då menar jag gravid app, Jag litar absolut inte på det mer. För enligt preglife eller vad appen heter så var jag i vecka 8 men enligt ul v 5 ´så jag håller tummarna att det växt som de ska

Ja alltså de apparna går ju efter sista mensen, och har du då inte haft ägglossning på dag 14 så stämmer det ju såklart inte med veckorna. 
  • Anonym (Va?)
    Steff92 skrev 2024-10-25 08:57:27 följande:

Okej, tack så jätte mycket för svaren. 
    Jätte tacksam över det. 
    Är bara så orolig då enligen beräkning efter mens så är ju allt helt fel. Men senaste mens var 25/8 och vul igår var jag 5+6 därför fattar jag inget. 

Som du tidigare fått förklarat säger mens egentligen inget om när ägglossning skett, så det kan vara helt normalt. man ser inte så mycket på ultraljud så tidigt så därför svårt att mäta, men om det utvecklas normalt bör de se bättre om någon vecka.

men kan nog ändå vara bra att ställa in sig på att det kan vara missfall på gång, man brukar ha bra magkänsla så om du känner att det inte stämmer kan det säkert vara så.  har du tagit digitalt clearblue med veckor? Det bör visa 3+ för dig nu om hcg har ökat som det ska.

• Anonym (Va?)
    Steff92 skrev 2024-10-25 14:20:29 följande:

Okej, nej har inte tagit något nytt test. Kan göra de. 
    Jag känner inte direkt så att det är fel, men har aldrig varit med om att man blivit flyttad i tiden 2 gånger. 
    Först från 7+ något till 5+2 till nu sist 5+6 

Fast om man går på ditt negativa och sedan positiva test låter det som att du haft sen ägglossning, och då har du aldrig varit i v 7. 
  • Anonym (Va?)
    Steff92 skrev 2024-11-05 09:40:19 följande:

Slutade inte bra för mig. Har börjat blöda idag, var hos gyn igår och fick veta att där inte var någon hjärtaktivitet. 

Vad ledsamt, beklagar verkligen :(
Svar på tråden Trodde jag var i v 8 men enligt ul v5