Inlägg från: Anonym (Varför) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför)

Samhällsklass

Anonym (TS) skrev 2024-10-14 13:39:51 följande:
    Samhällsklass

Vilken klass har ni?
    Vilken klass skulle ni tycka att jag och min familj är?
    Jag: undersköterska på vårdavdelning på ett universitetssjukhus, inget körkort. 
    Maken: Svetsare på ett privat företag,  har körkort. 
    Vi bor i en stor villa i en Stockholmsförort,  har hyfsad ny Volvo XC70.
    Sonen: bor i hyreslägenhet,  3 år på universitetet,  jobbar med IT-säkerhet på ett statligt företag. 
    Dottern: bor i hyreslägenhet,  jobbar som restaurangchef, ska börja plugga till lärare. 

Vilket körkort? Den absolut viktigast markören för klass är typ av körkort
  • Anonym (Varför)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-14 13:39:51 följande:
    Samhällsklass

Vilken klass har ni?
    Vilken klass skulle ni tycka att jag och min familj är?
    Jag: undersköterska på vårdavdelning på ett universitetssjukhus, inget körkort. 
    Maken: Svetsare på ett privat företag,  har körkort. 
    Vi bor i en stor villa i en Stockholmsförort,  har hyfsad ny Volvo XC70.
    Sonen: bor i hyreslägenhet,  3 år på universitetet,  jobbar med IT-säkerhet på ett statligt företag. 
    Dottern: bor i hyreslägenhet,  jobbar som restaurangchef, ska börja plugga till lärare. 

Om du dukar med både efterättssked och gaffel till en middag, var och hur lägger du dem?

När får man jaga rådjur?

Är polo en sport i vatten eller på gräs?

När har herrar bruna skor?

Vem är roligast av Staffan och Krister?

Vilken är din favortlåt av Eddie Meduza?

För vilka kurser får du extra meritpoäng på gymnasiet?

Vad kostar en folkracebil? 

Vad är ett fideikommiss?
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Klassläraren) skrev 2024-10-14 17:08:33 följande:
    Efterätteskeden, eller Dessertsked ovanför tallriken men bakom glaset. Bockjakt 16 Aug - 30 September övriga djur i till slutet av Januari, minns inte starttid. Polo spelas uppsuttet som det så vackert heter, dvs i sadel på gräs. Aldrig bruna skor efter kl 18. Aldrig sett Staffan och Krister, Edddie medusa vet jag vem det är men allt för vulgär musik för min smak. Matematik och språk ger extra poäng. Vet ej vad en folkrace bil kostar men gissningsvis en gammal Volvo med trimning och ombyggnad 20.000? Fidekommiss är ordningsföljd av arvsrätt gällande större fastigheter/ mark och landområd.
    Högt men inte riktigt högt, Men du vet vad som ger meritpoäng, bara borgarbrackor och neuve riche behöver plugga och vet vad som ger betyg
  • Anonym (Varför)
    PH76 skrev 2024-10-18 13:50:09 följande:
    Jag har alltid undrar, vad är "övre" medelklass?
    Har fiskbestick och tycker det är viktigt men förstår inte varför

Framförallt - har lärt sig en massa etikettsregler men har noll känsla kring varför, när det passar sig, varför mm
Svar på tråden Samhällsklass