Inlägg från: Anonym (fd vegetarian) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fd vegetarian)

Vad äter vegetarianer ?

Jag var vegetarian i många år men beslutade mig sedan att börja äta fisk igen. Det som förvånar mig mycket är att folk, trots det, tror att jag är vegetarian. Som att fisk inte skulle vara kött!

Jag har fått frågan om varför jag ännu är vegetarian många gånger, och lika många gånger har jag svarat at jag inte är det då jag äter fisk.

Numera händer det också att jag äter lite kyckling, även om det inte känns helt ok.

• Anonym (fd vegetarian)
    Anonym (Veg) skrev 2024-10-14 13:52:50 följande:
    Fast det kallas ofta veg+fisk. Pesco-vegetarian eller pescetarian.
    Skulle aldrig benämna mig som veg+fisk då fisk är kött också.
    Pescetarian vet jag ju men de flesta frågar bara vidare så jag nämner inte det heller.

Säger bara att jag inte är vegetarian, vilket ju är sanningen.
  • Anonym (fd vegetarian)
    Anonym (Veg) skrev 2024-10-14 14:17:31 följande:
    Folk lär tro att du är allätare då, vilket du ju inte är. Fisk är fisk och inte vad man brukar mena när man säger att man är köttätare.
    De får tro vad det vill, jag bryr mig faktiskt inte.
    Jag för det aldrig på tal själv.

Det är vid tillfällen då jag t ex tackar nej till en hamburgare, en korv på stan eller annat jämförbart  som frågan tas upp.

Fisk är fisk, gris är gris, fågel är fågel och alla är kött när de ligger på tallriken.
    Det är bara din känsla som säger att fisk inte skulle vara "kött".
  • Anonym (fd vegetarian)
    Anonym (Veg) skrev 2024-10-14 14:44:01 följande:
    Givetvis får du tycka och kalla dig vad du vill. Men kan ju vara enklare om man använder samma begrepp som de flesta andra när man pratar. Inte många som kallar fisk för kött. Och när du väljer bort fläsk- och nötkött kan folk bli nyfikna på varför och därför kategorisera dig som vegetarian. 
    Det får göra om de vill.

Alla vet att fisk är kött oavsett.
  • Anonym (fd vegetarian)
    Raggartjejen skrev 2024-10-14 16:05:48 följande:

Jag är vegetarian och äter mejeriprodukter. 

Inte vanlig ost eller?
  • Anonym (fd vegetarian)
    Raggartjejen skrev 2024-10-14 16:35:34 följande:
    Jo, vanlig ost!
    Det är veganer som inte äter vanlig ost.
    Då vet du inte vad ost innehåller. Känner du till löpe?
    Googla det så får du se vad du äter.

Veganer äter inte ost alls.
  • Anonym (fd vegetarian)
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-14 17:10:52 följande:

Kan tillägga att jag personligen har valt att äta ost och därför brukar förklara min kost som att jag är en vegetarian som äter ägg och mejerivaror. 

Ost innehåller löpe som utvinns ur kalvens mage efter slakt.
    Det finns även ostar med ystenzym som är fria från detta.

Äter man traditionell ost kan man inte kalla sig för vegetarian. Inte sanningsenligt iallafall. Men många känner inte till detta.
  • Anonym (fd vegetarian)
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-14 17:19:29 följande:

Ja. Det är sen gammalt, det där med osten. 

Konstigt att du säger att det inte går! Jag har kallat mig vegetarian som äter ägg och mejeriprodukter i snart 30 år och inget hemskt har mig hänt än. Alla har hittills förstått vad jag har menat. En del har frågat om jag äter fisk och skaldjur också, men det upplever jag inte vara plågsamt att svara på. 

Är det?
    Ändå äter du kalv och kallar dig vegetarian... ok.
  • Anonym (fd vegetarian)

Orkar inte citera fler om detta så avslutar löpediskussionen med att konstatera att äter man traditionell ost så är man inte vegetarian.

Äter man någon som kommer från ett slaktat djur, i detta fall en kalv, så kan man lika gärna äta kalvfilé också.

Vill man stoltsera med att vara vegetarian och äter ost så är man en hycklare.

Det jag undrar mest är varför man hävdar att man är något som man de facto inte är.
    Men det lär jag aldrig få svar på, inte här i tråden iallafall.

Tänker inte bemöta de ostätande "vegetarinerna" mer. Det finns inget att tillägga.

Svar på tråden Vad äter vegetarianer ?