• Xenia

Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?

Jag har inte sminkat mig på flera år. När man arbetar har man bråttom på morgonen att komma iväg och har man småbarn är det ännu svårare att hinna. Har du öht tagit hand om små barn? 

Sen har jag  redan en karl så varför ska jag sminka mig, det gör ju inte han? Han duger som han är och det gör jag också.

Man blir inte automatiskt smalare av att träna. Du vet alltså inte om de "oslimmade" kvinnorna motionerar eller inte. Vill man bli smal så är det diet resten av livet som gäller. Bara äta nyttig mat. Inga bullar eller kakor till fika, inga efterrätter, inga chips, ingen choklad, ingen glass, ingen alkohol. En del kan äta vadsomhelst utan att gå upp, de flesta kan det inte.

Det kan finnas anledning att försöka äta nyttigt om man riskerar fetma, diabetes, högt blodtryck, högt kolesterol och i slutänden cancer, hjärtinfarkt, slaganfall m m. Men att späka sig bara för att få beundrande blickar av män ...

• Xenia
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-14 23:23:40 följande:
    Jag slarvade när jag läste igenom det. 

Men man bör se presentabel ut. Om man ser vältränad ut utan att träna, då behöver man inte träna. Om man ser vacker och presentabel ut utan smink, då behöver man ingen smink. Men så är det inte för 90%. 

Så att man är ute och går med hunden räcker liksom inte. 
    Så du struntar i själva verket i kvinnors hälsa, det viktiga är att man ser "presentabel" ut enligt dina normer.

Om man ser vältränad ut utan att träna behöver man inte träna? Man tränar inte (främst) för att se tränad ut utan för att bli starkare, må bättre och leva längre.

Man går inte ut och går med hunden för att bli vacker utan för hundens skull. Att bry sig om andra (människor och djur) är mer värdefullt än att tänka på sin utseendestatus. Den som går ut på två långpromenader om dagen med hunden lever också längre än den som inte går några promenader alls.
  • Xenia

Det finns verkliga problem med övervikt och ohälsa. Men då gäller det alla: män, kvinnor och barn. Det är ett globalt samhällsproblem.

Men tråden handlar tydligen om att kvinnor inte (längre) tänker på att först och främst vara sexualobjekt. Alla alltid vara snygga och sminka sig varje dag.

Att vara osminkad betyder inte att man "inte tar hand om sig". Tvärtom tycker jag det är ohälsosamt att kladda en massa smink i ansiktet. Vem vet vad som finnis i sminket, rätt som det är läser man att en ingrediens visat sig vara giftig.

För att inte tala om de kvinnor som "tar hand om sitt utseende" genom diverse behandlingar (skönhetsoperationer, botox, fillers m m), som sedan visat sig vara farliga och att de gått snett så att resultatet blivit det motsatta mot avsikten.

Nej, ts bidrar till utseendefixeringen.

• Xenia
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-18 13:42:46 följande:
    Vad jag menar med det sista? 

Jag menar att en kvinna med värdighet ska vårda sitt utseende, annars är hon av skam. En man har fler paletter, men kvinnan har nästan bara sitt utseende att tänka på. Om hon inte vårdar det, vad har hon då? 
    Och varför har kvinnor bara sitt utseende? Kvinnor har altså ingen intellgens, ingen yrkeskompetens, ingen personlighet, ingen empati, ingen charm och inga social skills?

Så talar en sann misogynist.

Du borde nog kalla dig "osvensk man", dina unkna värderingar är inte svenska.
  • Xenia
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-18 13:44:45 följande:
    Sofia Hellqvist har tre barn men har inte gått upp i vikt. Det finns massor med liknade exempel.

Varför använder så många kvinnor barn kortet som ursäkt att tjocka till sig...

Middleton är lika het efter tre barn som innan!

.
    Sofia Hellqvist och Kate Middleton är gifta med kungligheter och har hur mycket pengar som helst.

De kan ha en personlig tränare och en kock som lagar jättegoda och kalorisnåla rätter.

De kan också ha nannies som tar hand om barnen medan de går på träning, till frissan, på skönhetsbehandling, handlar snygga kläder mha en "personal shopper" m m.

Nej, kolla på hur vanligt folk ser ut i stället för att se kändisar om ideal. Hur ser dina egna kvinnliga släktingar, arbetskollegor och grannar ut och vilka slags liv lever de?
  • Xenia
    Anonym (Ajajajbuff) skrev 2024-10-20 09:43:38 följande:

Åter igen slutar vikttrådar med att handla om sjukdomar. Dom flesta som är överviktiga har inte fetma pga sjukdom. Dom är stora pga dålig kost och bekväm livsstil.

Det här är ingen vikttråd eller hälsotråd. Det är en tråd för att få kvinnor att skämmas och må dåligt för att de inte uppfyller TS ideal.

På vilket sätt är det hälsosamt att sminka sig? Varför kräver en del att kvinnor men inte män ska sminka sig för att duga? För att män är naturligt snygga - i motsats till kvinnor?

Nej, en del lever kvar i 50-talet eller kanske 1800-talet. När varje kvinnas mål var att gifta sig, helst rikt. Och därför var utseendet det viktigaste av allt. Sedan kunde man ägna sig åt städning och matlagning för att på kvällen välsminkad ta emot sin make. Ett sånt tråkigt liv!

Kvinnor numera kan försörja sig själva. De kan ägna sig åt sin karriär, sin hobby,  etc. Om de vill sminka sig gör de det, vill de inte så gör de det inte. Men att ägna sig främst åt att behaga männen, det tar mycket tid. Börjar man lägga på sig måste man banta, blir man gråhårig måste man färga håret, får man rynkor måste man botoxbehandlas. Är det verkligen vad man vill ägna sitt enda liv åt? Nej, då skulle jag hellre bli en "cat lady". Eller en "dog lady".
  • Xenia
    Anonym (M) skrev 2024-10-20 15:38:46 följande:

Hade personligen inte alls tyckt det var ett tråkigt liv, skulle älska att ha en massa tid för att göra fint i hemmet och mig själv och ta hand om den man älskar. Och varför skulle man inte kunna ha hobbies i en sådan situation? Ett jobb är mer ett nödvändigt ont för mig men de flesta kvinnor kanske har jobb som de älskar?

Därför att då är din man din chef och du lever (gott) på hans pengar. Men en dag kanske din man tröttnar på dig och då har du ingen anställningstrygghet.

Det blir inte ett jämställt förhållande.

Man kanske inte alltid älskar sitt jobb men man älskar den frihet och självständighet som ett jobb innebär.
  • Xenia
    Anonym (Loke) skrev 2024-10-20 19:46:19 följande:
    Det där är bara fördomar. En kvalitativ kvinna behöver inte skriva äktenskapsförord och bestämmer över sig själv, hem och barn oavsett vem som dragit in pengarna. 

Du tror väl inte på riktigt att kvinnor som t.e.x. Elin Woods går på socialbidrag för att hon skilt sig.
    Jag trodde vi diskuterade situationen i Sverige med svenska lagar, inte i USA med amerikanska lagar.
  • Xenia
    Anonym (M) skrev 2024-10-20 22:27:11 följande:
    Fast det gör det inte till ett tråkigt liv, när man lever det livet. Det var nämligen det du påstod.
    Ja, jag tycker det låter tråkigt. Min dotter skulle tycka att det var tråkigt. Jag känner ingen som är hemmafru och ingen av dotterns kompisar är heller hemmafru.

Men du och din man gör som ni vill, så länge inte staten behöver betala för hans hemmafru. 

Och har man den drömmen lär man behöva en rik man. Och då blir förstås utseendet jätteviktigt.
  • Xenia
    Anonym (Loke) skrev 2024-10-21 15:32:11 följande:
    En kvinna som sätter ribban lågt har inget val utan det är lågkvalitativa män som de har tillbuds om de vill ha familj.

Dessutom gäller detta inte vid partner utan alla man träffar. Människor skyr människor som sätter ribban mycket lägre än de själva.

Så en person som sätter ribban lågt kommer att få ett helt umgänge som sätter ribban lågt. Egentligen bara familj som är snälla nog att vara beredda att dra lasset för sådana individer.
    Vad menar du med "att dra lasset"?

F ö är det inte alla som är lika utseendefixerade som vissa män i denna tråd. Som om utseendet var det enda som betydde något. Inte intelligens, och absolut inte moral.
Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?