Inlägg från: Anonym (Förväntningar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förväntningar)

Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?

De behöver inte då de accepteras ändå.

• Anonym (Förväntningar)
    Xenia skrev 2024-10-23 11:49:57 följande:

Alltså jag väntar fortarande på svar på frågan varför kvinnor är så fula att de måste sminka sig för att få visa sig för folk, medan män duger som de är.

Som tonåring sminkade jag mig också, med mascara, turkos ögonskugga, brunkräm och ljust läppstift. Men det var för att det var kul att experimentera. Ska man sminska så ska det vara för att man tycker det är roligt, inte för att man känner sig tvungen pga av andras förväntningar.

Jag tvivlar på att man måste vara sminkad på banken. Däremot propert klädd och inga piercingar eller synliga tatueringar. Jobbar man däremot på avdelningen för kosmetiska så måste man förstås själv vara sminkad.

Beror ju på vilka skönhetsideal man tar till sig. Olika mellan män, kvinnor, situationer, tider, kulturer osv. Sen kan man ju alltid gå emot skönhetsidealet om man vill.
  • Anonym (Förväntningar)
    Xenia skrev 2024-10-23 12:17:37 följande:

Ja, TS och andra tycks ha idealet att kvinnor förutom att vara smala måste vara sminkade. Kort hår får de inte heller ha.

Alltså, om jag ville vara mitt bästa jag, så skulle jag inte lyssna på vad män med noll koll tycker. Män som tycker att kvinnor ska vara hårt sminkade, ha långt hår, klä sig i urringat och kortkort och ha höga klackar. Kort sagt "a working girl" som Julia Roberts i "Pretty Woman".

En kvinna med vackert ansikte, haka och hals kan visa det bäst i en kortklippt frisyr. Hon är förstås vacker även i långt hår men mer anonym. Men vissa män tycks inte förstå att en kvinna är en kvinna om hon inte har långt hår.

Kan det inte vara så att ni helt enkelt har olika kvinnliga skönhetsideal? För dig verkar det vara att t ex välja frisyr efter utseende, använda mindre smink mm. 
  • Anonym (Förväntningar)
    Anonym (115kg övervikt) skrev 2024-10-23 12:37:52 följande:
    Problemet är att TS anser att alla ska uppfylla hans ideal, annars har man inget ute att göra utan borde stänga in sig så han (och likasinnade) slipper se "skräpet".
    Jo, jag förstår. Jag tycker inte att man behöver uppfylla någons skönhetsideal för att få en plats i samhället. 

Men samtidigt verkar det vara ok att kritisera hård sminkning, kortkort osv
  • Anonym (Förväntningar)
    molly50 skrev 2024-10-23 14:01:55 följande:
    Att kritisera andras utseende är väl något som inte är ok oavsett.
    Men jag tror att många tycker att det naturliga är vackrast.
    Många av oss känner att vi inte behöver gå omkring och se ut som en färgtv i ansiktet,ha kortkort,urringat och höga klackar för att duga.
    Många av oss har också en man och tycker att det räcker med att vara attraktiv för honom och inte vara ett kuttersmycke för andra män.
    Och jag vill ha smink, urringat och klackar då jag tycker att det är vackrast. Vet inte varför man känner sig nödgad att beskriva andras skönhetsideal på ett nedlåtande sätt.
  • Anonym (Förväntningar)
    Xenia skrev 2024-10-23 14:33:41 följande:
    När man kallar de kvinnor som inte uppfyller ens eget ideal för "vider". Synligt smink och urringat passar inte på alla arbetsplatser heller.

Och som sagt, varför är det ett krav att kvinnor ska sminka sig?
    Vider?

Ja, finns ju speciella ideal och krav i yrkesroll mm

Vet inte riktigt vad du förväntar dig för typ av svar gällande smink. Det är så mångas skönhetsideal set ut här i sverige helt enkelt. Smink = att ta hand om sig själv i mångas ögon
Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?