Inlägg från: Anonym (Kl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kl)

P-piller, ålder, klimakteriet.

Jag har sedan ungefär 1 års tid använd mig av sk mellanpiller och därmed så försvann min mens. Ibland har jag dock med några månader emellan haft sparsamma blödningar. Sist var någon gång juli/augusti. 

Sen jag fick min yngsta dotter som idag är 17 år så har jag haft riklig mens till skillnad från tidigare. Har tidigare använt mini-piller och när det gällde mensen så var det ingen som helst skillnad om jag var utan piller eller inte. Var en period som jag inte använde mig utav något då jag ansåg mig inte behöva pga ingen partner: 

Så iaf nu då så provade jag dessa och det är givetvis skönt att slippa mens men i och med min nuvarande ålder så undrar jag hur jag ska kunna veta om jag fortfarande egentligen har mens? Om jag fortfarande är fertil om jag nu skulle få för mig att sluta med dessa? Hur min kropp reagerar? 

Någon som slutat med någon slags p-piller när ni vart närmare 45 år. Hur reagerade er kropp? Blev det som tidigare eller hade ni tex gått in i klimakteriet utan att ha vetat om det? 

• Svar på tråden P-piller, ålder, klimakteriet.
  • Anonym (Kl)

Ingen som kan svara ? 

• Anonym (Kl)
    BuoBä skrev 2024-10-14 08:53:44 följande:

Vet du när äldre släktingar kommit i klimakteriet? 45 år är relativt tidigt. 

Hur som helst så är det bästa att prata med en gynekolog eller barnmorska om hur länge det är lämpligt att fortsätta med pillren.

Har väl vart runt denna ålder eller något äldre. Min faster blev oplanerat gravid vid 46 år som hon fick reda på i 6 månaden. Min mormor fick min moster när hon var 43 år. Så risken/chansen till att jag forfarande är fertil finns men hade ju gärna vilja veta om jag får någon mens om jag slutar eller hur min kropp reagerar. 

Därför som jag undrar hur det varit för andra i min ålder ? 
  • Anonym (Kl)
    BuoBä skrev 2024-10-14 11:49:34 följande:
    Då låter det som att du bör fortsätta skydda dig om du inte vill bli gravid, och att mensen troligen kommer hoppa igång igen om du slutar med p-piller. Snittålder för klimakteriet är väl någonstans strax över 50. 

Jag är 48, har fortfarande regelbunden mens men har börjat känna av andra symptom på (för-)klimakteriet som sömnproblem, hjärndimma, värre PMS etc. Baserat på kvinnliga släktingar så kommer det vara så i minst 4-5 år till. 
    Med tanke på att jag under alla år knappt känt av varken ägglossning eller mensvärk så undrar jag hur jag kommer märka av klimakteriet. Även när jag nu de senaste 16 åren haft rikligt så har jag inte haft speciellt ont. Pms har jag heller inte haft direkt besvär med. Men vi får väl se kanske vänder totalt sen när det väl händer eller så märker jag ingenting. 
Svar på tråden P-piller, ålder, klimakteriet.