• Anonym (Hejhej)

17-åring distansförhållande

Hej, 

våran 17-åriga son har pratat med en tjej i ca 1 månad på nätet som bor 40 mil bort och dom har fattat tycke för varandra o vill ses. Vi tyckte detta var en mindre bra idé med tanke på avståndet mellan dom och förklarade även att de handlar om en kostnad att åka tåg/buss. 
    efter detta samtal så har nu våran son vänt oss ryggen och tycker vi är jätte taskiga som inte låter honom åka. 

tips och råd angående detta mottages tacksam! 

• Svar på tråden 17-åring distansförhållande
  • Aliona

Låt honom åka (och betala resan själv) så kommer det säkert runna ut i sanden väldigt snart. 

• Anonym (Annika 56)
    Aliona skrev 2024-10-12 22:01:10 följande:

Låt honom åka (och betala resan själv) så kommer det säkert runna ut i sanden väldigt snart. 

Säg inte det, jag gifte mig och fick barn med personen jag träffade som 17-åring. 
  • Anonym (Ninni)

Om han betalar resa och boende själv kan jag inte se något skäl till att inte låta honom åka. 

• Aliona
    Anonym (Annika 56) skrev 2024-10-12 22:09:52 följande:
    Säg inte det, jag gifte mig och fick barn med personen jag träffade som 17-åring. 
    Jag hade inte åldern i åtanke utan distansen. 
  • Anonym (Hejhej)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-10-12 22:20:34 följande:

Om han betalar resa och boende själv kan jag inte se något skäl till att inte låta honom åka. 

Fast problemet blir ju att de han har i sparpengar kommer ju inte finnas i all oändlighet. med tanke på att en tåg biljett kostar mellan 250-1000kr enkel väg. så åka 1 gång är ju ok men om det blir fler så försvinner ju pengarna fort även om han får sitt studiebidra.
  • Anonym (Hejhej)
    Aliona skrev 2024-10-12 22:26:09 följande:
    Jag hade inte åldern i åtanke utan distansen. 
    Ja precis, är ju inte direkt gratis att åka tåg och blir det ett par gånger i månaden Så försvinner ju pengarna ganska fort.
  • Anonym (g)
    Anonym (Hejhej) skrev 2024-10-12 22:34:20 följande:
    Fast problemet blir ju att de han har i sparpengar kommer ju inte finnas i all oändlighet. med tanke på att en tåg biljett kostar mellan 250-1000kr enkel väg. så åka 1 gång är ju ok men om det blir fler så försvinner ju pengarna fort även om han får sitt studiebidra.
    Fast jaha... Låt honom träffa tjejen. Blir det något långvarigt får pengarna lösas, extrajobb, bidrag från tjejen etc. Han är 17, inte 12.
  • SommarOchSolVårochBlommor

Man är bara ung en gång.

Hade själv en mycket vacker flickvän som bodde 30 mil bort när jag var 17 (hon 16). Det varade i ett par år. Sågs nästan varje helg. 

Tid och ungdom går inte att få pånytt men det går alldeles utmärkt att få mer pengar.

Du verkar ha helt fel prioriteringar.

• Anonym (Het him go)

Men snälla, låt honom åka. Han ska inte till andra sidan jorden direkt. Om de vill ses igen efter det så får de väl turas om och han för lösa pengafrågan själv.

• Anonym (Ninni)
    Anonym (Hejhej) skrev 2024-10-12 22:34:20 följande:
    Ja, och det kan han räkna ut själv. Det är hans pengar och hans lärdom. Han är för stor för att du ska bestämma sånt åt honom. 
  • Aliona
    Anonym (Hejhej) skrev 2024-10-12 22:36:32 följande:
    Ja precis, är ju inte direkt gratis att åka tåg och blir det ett par gånger i månaden Så försvinner ju pengarna ganska fort.
    Ja, och då rinner antagligen förhållandet ut i sanden när de märker hur dyrt och jobbigt det är, men då är det iaf deras egna slutsats och lärdom. Eller också gör det inte det, de får jobba för att spara ihop pengar till sina resor, de får kämpa och prioritera, och vem vet, kanske efter gymnasiet bestämmer de sig för att plugga på samma ort och kanske blir det dem. I vilket fall som helst så är din son stor nog att få göra sina egna val och erfarenheter och lära sig av dem. 
Svar på tråden 17-åring distansförhållande