Inlägg från: Anonym (Hiahia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hiahia)

Bråk om tandborstning VARJE dag

Försök få sonen att använda flourskölj. 

Till den yngsta: appen Rocka munnen. 

Generellt: uthärda och fortsätt kämpa. Börja i god tid på kvällen innan de är trötta.

Ha ett belöningssystem. Varje gång det har borstats utan gnäll blir det en stjärna på en tavla (tex). När ett barn samlst ihop en viss mängd stjärnor får det en belöning ni i förväg bestämt tillsammans. 

• Anonym (Hiahia)

Om de gillar att se på tv eller spela på datorn på på kvällen så bestäm att tänderna ska vara borstade innan dessa slås på. 

• Anonym (Hiahia)

Tuggummi med flour om han inte gillar flourskölj.  

• Anonym (Hiahia)
    Anonym (Tandtroll) skrev 2024-10-12 21:34:46 följande:

Vad menar ni med flourskölj? Det istället för att borsta då?

Nej, men så att han får flour på tänderna. Han missar ju det om han inte använder tandkräm. 
  • Anonym (Hiahia)
    Anonym (Grallimatiken) skrev 2024-10-12 21:50:00 följande:

Varför kan ingen längre stava rätt till grundämnet FLUOR???

Ni skriver istället mjöl på engelska, det ser verkligen jättekorkat ut om man är äldre än 12 år gammal.

Å nej! Hur kunde jag vara så hemsk! Kan du någonsin förlåta? Snälla, kan du vara så gullig att skriva om mina inlägg så att de blir begripliga? Tänk om TS tvingar sin son att skölja munnen med mjöl, och då är det mitt fel!  
  • Anonym (Hiahia)
    Anonym (Tandtroll) skrev 2024-10-12 22:18:42 följande:

Problemet är att han äter massor av socker.  Jag hat fått gömma typ allt hemma som är sött för han äter allt han kommer över. Han hade ett kontokort ett tag men där ljög han å åkte å köpte läsk å godis så det får han inte ha längre. Ska till tandläkaren om 1.5 vecka så får se vad de säger. 

Jag tror att det är skitbra att det ger så tydliga negativa konsekvenser för honom när han gör saker han inte får. Belöna när han gör det han ska också. Viktigt att berömma mer än gnälla. :) 

Tänjer han på regler och gränser även med andra saker? 

• Anonym (Hiahia)
    Anonym (Usch) skrev 2024-10-13 08:33:20 följande:

Hur uppfostrar man ett barn till att inte lyssna på vad man säger? Jag undrar seriöst, min son skulle snabbt och rask göra vad jag säger till om, om jag ber honom. Han kanske tjatar ibland men om jag ger honom seriösa minen så skärper han sig. 

Jag är inte sträng, har alltid fostrat med kärlek. Men han vet ju att det är jag som är mamma och vill hans bästa. Det känns som en rejält dålig utgångspunkt för tonåren om de redan inte lyssnar. Jag hoppas att det löser sig TS, tycker det låter fruktansvärt jobbigt. 

Barn är olika, helt enkelt. En del barn vägrar tandborstning för att de är egensinniga och vill bestämma själva, andra får kväljnings- eller kvävningskänslor (i synnerhet om de använder löddrig tandkräm). Andra är väldigt känsliga för olika smaker eller att ha något i munnen som inte känns bra. Om barnet vägrar tandborstning pga obehagskänslor är det inte säkert att de själva kan sätta fingret på exakt vad som är fel och än mindre formulera det i ord. 

Man har också olika bra impulskontroll. Även vuxna kan ha TS sons problem med att inte kunna stå emot godsaker. 

En del människor är people pleasers och tycker spontant om att vara andra till lags medan andra är mer sorten som vill gå sin egen väg. Det finns för- och nackdelar med båda personlighetstyperna. People pleasers är otroligt mycket lättare att vara förälder till, men kan råka illa ut i fel sällskap och på fel arbetsplatser. 

• Anonym (Hiahia)
    Anonym (Bea) skrev 2024-10-13 22:23:31 följande:

"Tips"?

Lämna över vårdnaden till någon som klarar de absoluta grunderna i föräldraskap kanske.

Låta barnen äta obegränsat med godis, ge upp en så simpel sak som tandborstning och låta ett barn under 10 ha ett eget kontokort att nyttja hur han vill är rent utav barnmisshandel.

Vi har nog läst olika trådar. TS skriver att de tagit undan sötsaker och tagit ifrån honom betalkortet när de märkte att han köpte godis när han inte fick. Och så ber TS om råd hur tandborstning kan förenklas. Det om något är ju ett tecken på att INTE ha gett upp. 

Sen fattar jag inte varför det skulle vara barnmisshandel att ge en tioåring eget betalkort. Det har båda mina barn haft i den åldern (och deras kompisar) och det har gått utmärkt. Swish fick de också. I den åldern går de ju på stan med kompisar och behöver kunna betala för sig. Många caféer och butiker tar inte kontanter. 

Svar på tråden Bråk om tandborstning VARJE dag