Anonym (Usch) skrev 2024-10-13 08:33:20 följande:
Hur uppfostrar man ett barn till att inte lyssna på vad man säger? Jag undrar seriöst, min son skulle snabbt och rask göra vad jag säger till om, om jag ber honom. Han kanske tjatar ibland men om jag ger honom seriösa minen så skärper han sig.
Jag är inte sträng, har alltid fostrat med kärlek. Men han vet ju att det är jag som är mamma och vill hans bästa. Det känns som en rejält dålig utgångspunkt för tonåren om de redan inte lyssnar. Jag hoppas att det löser sig TS, tycker det låter fruktansvärt jobbigt.
Barn är olika, helt enkelt. En del barn vägrar tandborstning för att de är egensinniga och vill bestämma själva, andra får kväljnings- eller kvävningskänslor (i synnerhet om de använder löddrig tandkräm). Andra är väldigt känsliga för olika smaker eller att ha något i munnen som inte känns bra. Om barnet vägrar tandborstning pga obehagskänslor är det inte säkert att de själva kan sätta fingret på exakt vad som är fel och än mindre formulera det i ord.
Man har också olika bra impulskontroll. Även vuxna kan ha TS sons problem med att inte kunna stå emot godsaker.
En del människor är people pleasers och tycker spontant om att vara andra till lags medan andra är mer sorten som vill gå sin egen väg. Det finns för- och nackdelar med båda personlighetstyperna. People pleasers är otroligt mycket lättare att vara förälder till, men kan råka illa ut i fel sällskap och på fel arbetsplatser.