• Anonym (???)

HBTQI+ - varför klumpas de ihop?

Vad är egentligen syftet med att klumpa ihop personer som inte följer normen vad gäller vilka de attraheras av och personer som lider av könsdysfori mm? Det är ju två helt olika saker. Som homosexuell känner jag inte alls igen mig i de upplevelser och ev utmaningar en transperson går igenom och gissar att det sannolikt är lika för dem. Gynnas grupperna verkligen av att hanteras i samma sammanhang?

• Svar på tråden HBTQI+ - varför klumpas de ihop?
  • Anonym (Bi)
    Anonym (Straight) skrev 2024-10-12 17:13:37 följande:

OT på sätt och vis men apropå detta ständiga diskuterande kring HBTQ etc! Jag som i hela mitt liv ALDRIG tänkt eller sagt ngt negativt om TEX homosexuella börjar så smått bli homofob🙁 Det tjatas dagligen så jag blir rent ut sagt ??förb??.jävl??..liksom upprörd och less🙄

Hört det där från många faktiskt. Att det blir too much. Blir ju inte bättre om det blir flera rörelser, räcker liksom med en
  • Tow2Mater
    Anonym (???) skrev 2024-10-12 15:57:36 följande:
    Vad är det du uppfattar att de olika delarna i gruppen vill ha?
    Ingen aning. Jag tyckte jag sa jag ser det som  att ni vill ha mest samma saker.
  • Tow2Mater
    Anonym (Skillnad) skrev 2024-10-12 16:34:56 följande:
    Konsig fråga ... jag hade kanske kunnat förstå om du hade frågat om skillnaden mellan olika grupper inom paraply-akronymen, men varför fråga om skillnaden mellan samma sak? För du kan ju inte rimligtvis ha missat att lesbisk kvinna och homosexuell kvinna är exakt detsamma?
    Ingen aning faktist. Det brukade heta homosexuell om man var man och lesbisk om man var kvinna. Men nu ska det tydligen definieras ytterligare som 'homosexuell kvinna'. Tänkte ifall det var någon skillnad. En 'lesbisk man' har jag ännu inte hort, men det kanske finns det också.
  • Anonym (Bi)
    Tow2Mater skrev 2024-10-12 17:28:52 följande:
    Ingen aning faktist. Det brukade heta homosexuell om man var man och lesbisk om man var kvinna. Men nu ska det tydligen definieras ytterligare som 'homosexuell kvinna'. Tänkte ifall det var någon skillnad. En 'lesbisk man' har jag ännu inte hort, men det kanske finns det också.
    Bög är motsvarigheten till lesbisk.
  • Tow2Mater
    Anonym (Bi) skrev 2024-10-12 17:30:46 följande:
    Bög är motsvarigheten till lesbisk.
    Inte lesbian?
  • Anonym (Skilj på allt)

Många inom den homosexuella delen vill ta ut " skilsmässa" på TQ+ folket och som hetro person håller jag med.
    Ha HB för sig och TQ+ för sig då många inom TQ+ alfabetet förstör då de är både högljudda och de ses mer. Det blir då en negativ spiral där folk tror att alla under HB uppför sig på samma sätt.

• Anonym (Bi)
    Tow2Mater skrev 2024-10-12 17:32:20 följande:
    Inte lesbian?
    En bög och att vara bög. En lesbisk kvinna och att vara lesbisk. Lesbian brukar jag inte använda.
  • Anonym (Bi)
    Anonym (Skilj på allt) skrev 2024-10-12 17:35:06 följande:

Många inom den homosexuella delen vill ta ut " skilsmässa" på TQ+ folket och som hetro person håller jag med.
    Ha HB för sig och TQ+ för sig då många inom TQ+ alfabetet förstör då de är både högljudda och de ses mer. Det blir då en negativ spiral där folk tror att alla under HB uppför sig på samma sätt.

Bögar kan göra rätt mycket väsen av sig också. Men beror väl på vars man drar gränsen. Män i kvinnokläder är inte nödvändigtvis nära transgruppen enligt mig.
  • Anonym (Palle)

Jag har inte varit och är inte emot någon minoritet. Men denna överexponering, speciellt det överdrivna sexuella, som man tex ser i pridetåg etc, har börjat irritera mig. Så det är denna oproportionerligt stora plats prideflaggan tar med sina färger.

Pride finns idag precis överallt. Företag, idrotter, evenemang, representationer, skolor, organisationer, sociala medier, TV, filmer, reklam. Det blir helt enkelt för mycket och jag tror och hoppas att det kommer lugna ner sig framöver.

• Anonym (???)
    Aniiee skrev 2024-10-12 17:11:10 följande:

För att homo- bi- trans- queer- inter- och övriga sexuella och romantiska identiteter kämpar för samma sak emot samma sak. Sitt existensberättigande gentemot en värld som inte nödvändigtvis anser att de har det, på grund av sin sexualitet och könstillhörighet, och gränserna är flytande. Du är gay och cis. Någon annan är straight och trans. Och några andra är andra konfigurationer av de sakerna och några fler. Men det är många som vill att alla som inte är cis och straight inte ska synas, höras, eller finnas. Och om vi andra som inte är cis och straight säger "vi som inte är det men inte ni som inte är det, ni får inte vara med i det vi båda behöver, för ni är inte exakt som vi",  är vi då ett dugg bättre än de som inte vill att vi alla inte ska synas, höras, finnas?

Att säga att "det rör inte mig personligen...." är farligt. Fråga Martin Niemöller (förvisso inte ang hbtqi+, i all fall inte direkt).

Jag hör vad du säger. Men varför ska homo och trans klustras när andra normbrytande minoriteter inte gör det? Jag tror att transrörelsen skulle vinna på att tydliggöra om att det handlar om identitet och inte sexualitet och för homorörelsen tvärtom.
Svar på tråden HBTQI+ - varför klumpas de ihop?