• Anonym (???)

HBTQI+ - varför klumpas de ihop?

Vad är egentligen syftet med att klumpa ihop personer som inte följer normen vad gäller vilka de attraheras av och personer som lider av könsdysfori mm? Det är ju två helt olika saker. Som homosexuell känner jag inte alls igen mig i de upplevelser och ev utmaningar en transperson går igenom och gissar att det sannolikt är lika för dem. Gynnas grupperna verkligen av att hanteras i samma sammanhang?

• Svar på tråden HBTQI+ - varför klumpas de ihop?
  • Aliona

Enda anledningen att vi klumpas ihop är att vi avviker från hetero- och/eller cisnormen och därför utsätts (eller riskeras att utsättas för) för diskriminering eller fördomar. Utöver det finns det få likheter mellan sexuell läggning och könsidentitet. Inte heller inom respektive grupp. Som homosexuell kvinna är min erfarenhet och svårigheter milsvis från homosexuella mäns. Det som skulle kunna gynna är väl att vi blir starkare tillsammans om vi solidariskt deltar i varandras kamp. 

• Anonym (Bi)

Vet inte om det finns utrymme för två debatter, dubbla manifestationer, dubbla certifieringar osv. Så tror att vi tjänar på en samlad rörelse. 

Däremot skulle jag vilja få bort översexualitet och bdsm-inslag från exempelvis prideparaden.

• Anonym (Håller med)

Håller med dig. Jag är bi och vill inte klumpas ihop med exvis transsexuella. 

• Anonym (???)
    Aliona skrev 2024-10-12 14:44:22 följande:

Enda anledningen att vi klumpas ihop är att vi avviker från hetero- och/eller cisnormen och därför utsätts (eller riskeras att utsättas för) för diskriminering eller fördomar. Utöver det finns det få likheter mellan sexuell läggning och könsidentitet. Inte heller inom respektive grupp. Som homosexuell kvinna är min erfarenhet och svårigheter milsvis från homosexuella mäns. Det som skulle kunna gynna är väl att vi blir starkare tillsammans om vi solidariskt deltar i varandras kamp. 

Men heteronormen och cisnormen är ju också två olika saker och den typ av fördomar man drabbas av för att man avviker skiljer sig för olika grupper. Att klumpa ihop trans och homosexualitet är lika obegripligt anser jag som att klumpa ihop invandrare och personer med funktionshinder. Alla kan vi bli utsatta för fördomar och diskriminering men på helt olika grunder. 
  • Anonym (Palle)

Det är för att ni avviker från normen.

• Anonym (???)
    Anonym (Bi) skrev 2024-10-12 14:45:29 följande:

Vet inte om det finns utrymme för två debatter, dubbla manifestationer, dubbla certifieringar osv. Så tror att vi tjänar på en samlad rörelse. 

Däremot skulle jag vilja få bort översexualitet och bdsm-inslag från exempelvis prideparaden.

Och jag tror det blir för spretigt. Jag tror båda grupperna missgynnas av att personer som inte är insatta inte förstår skillnaderna. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Palle) skrev 2024-10-12 14:58:29 följande:

Det är för att ni avviker från normen.

Men det är det ju många som gör på olika sätt. Varför klumpa ihop just de här grupperna?
  • Anonym (Bi)
    Anonym (???) skrev 2024-10-12 15:00:18 följande:
    Och jag tror det blir för spretigt. Jag tror båda grupperna missgynnas av att personer som inte är insatta inte förstår skillnaderna. 
    Fast nog är problemen lite liknande ändå. Och man har samma motståndare, dvs personer som ogillar transsexualitet ogillar ofta homosexualitet mm.
  • Anonym (Palle)
    Anonym (???) skrev 2024-10-12 15:01:25 följande:
    Men det är det ju många som gör på olika sätt. Varför klumpa ihop just de här grupperna?
    Dom flesta avviker från normen. Det är bara vita (framgångsrika)heterosexuella män som idag egentligen ses som norm och det kanske är en del av problemet.

Men som norm får du heller ingen som helst sympati eftersom alla räknar med att du har det så förspänt i allt.

Polariseringen i samhället som jag uppfattar det är den framgångsrike heterosexuella vita mannen mot resten. Lite illa uttryckt, men typ så.
  • Anonym (???)
    Anonym (Bi) skrev 2024-10-12 15:07:58 följande:
    Fast nog är problemen lite liknande ändå. Och man har samma motståndare, dvs personer som ogillar transsexualitet ogillar ofta homosexualitet mm.
    Visst kan det finnas en gemensam nämnare i att folk kan ha åsikter om hur man vill leva sitt liv men det drabbar ju även andra grupper. Och det finns mycket inom transrörelsen som är helt oviktigt för mig personligen. 
Svar på tråden HBTQI+ - varför klumpas de ihop?