• Anonym (Mamma)

Ex-man hårdhänt mot barnen

Hej! 
    Jag och min exman har varit skilda i ca 2 år. Våra gemensamma barn, 7 och 9 år, bor vv hos mig respektive honom. Han har ny sambo och bonusbarn. 
    Nu till problemet: Han är i min mening för hårdhänt mot barnen samt använder nedvärderande ord till de. Han tar tex tag hårt i nacken på sonen, har kastat en sko på honom vid ett till fälle osv. Vad gör jag? Har försökt prata med ex-mannen, men han lyssnade inte när vi var gifta så än mindre nu. Dottern vill hellre bo mer hos mig för hon tycker det är jobbigt hos honom men det tycker ej ex-mannen som inte tycker barnen "ska få vinna". För min del har jag de gärna mer men vill framförallt få till en fungerande vv-situation där barnen behandlas med respekt och kärlek i båda hemmen. Hur går jag till väga? Tips?

• Svar på tråden Ex-man hårdhänt mot barnen
  • Lynx123

Orosanmälan direkt. Det här.är ju helt oacceptabelt. Stackars barn.

• SmulanFnulan

Hur har du fått reda på att han gör allt detta? Via barnen? Oavsett vad så ska du givetvis orosanmäla.

• Anonym (Guckosko)

Hur gamla är barnen?
    Spelar inte någon avgörande roll när det kommer till misshandeln pappan utsatt sin son för, men det har betydelse när det kommer till vad barnen själva får bestämma angående umgänge.

Jag hade inte ens släppt dit dem, oavsett allt.

• Anonym (Mamma)

Dottern, 7 år berättade direkt när hon kom till mig igår och att hon är rädd att det ska hända igen, och nästa gång kanske mot henne.  Pratade med sonen, 9, imorse om händelsen. Han tar sin pappa i försvar och säger " ja men det var för att jag inte lyssnade"... 

SmulanFnulan skrev 2024-10-12 10:18:56 följande:

Hur har du fått reda på att han gör allt detta? Via barnen? Oavsett vad så ska du givetvis orosanmäla.

• Anonym (M)

Det låter lite som min särbo. Bl.a. är jag särbo och inte skild för att kunna vara med barnen hos pappan, men självklart inte bara därför. 
    Hur har de berättat om de nedsättande kommentarerna? Det är nästan ännu värre än att han har tagit tag i nacken på sonen. Det blir ju psykisk misshandel och kan påverka barnen hela uppväxten och deras självbild och syn på andra hela livet. 
    Orosanmäl!
    Att din son försvarar pappan visar att han förstod att han gjorde fel. Det är ju bra, men förklara för honom att pappa inte får göra så ändå. Det har du säkert gjort redan. 

• Lynx123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-12 16:14:33 följande:

Dottern, 7 år berättade direkt när hon kom till mig igår och att hon är rädd att det ska hända igen, och nästa gång kanske mot henne.  Pratade med sonen, 9, imorse om händelsen. Han tar sin pappa i försvar och säger " ja men det var för att jag inte lyssnade"... 

Fy så ledsamt. Lilla lillen har redan hamnat i tänket att han förtjänar det...precis som många som blir misshandlade av sina partners. Blir jätteledsen av att höra det här.
Svar på tråden Ex-man hårdhänt mot barnen