Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

”Det är tråkigt att jobba”

Anonym (hmm) skrev 2024-10-12 23:26:03 följande:
    Enligt vad jag förstår så har ts pluggat kurser på universitets nivå. Så nja. Fint av dig att stå upp för den "svage" jag är dock den som faktiskt står upp för den som är svag på riktigt och inte falsk av sig.

Att plugga på distans och att få ett jobb är helt olika saker, det hopps jag du förstår. Jag kan lära mig precis som alla andra. Jag fick bäst betyg i min klass i gymnasiet, lärarna skrev alltid beröm. Men för att klara det sociala spelet i livet så behöver man ha en social förmåga. Man behöver kunna gå till en arbetsintervju och svara på deras frågor. Man behöver samspela med kollegor. Klarar man ej så grundläggande uppgifter så blir man bortvald direkt. 

• Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2024-10-12 22:35:09 följande:
    Vad hände med den praktikplatsen? 

Fick inte vara där under pandemin, sedan när jag skulle komma tillbaka så hade den avdelningen lagts ned. Den platsen var helt perfekt för mig, jag fick ett eget kontor och hade administrativa uppgifter. Visst uppgifterna var tråkiga och enkla men jag kände att jag gjorde nytta. Saknar det mkt. 

• Anonym (V)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-14 15:52:08 följande:
    Då sitter du på information ingen annan har. Vem tror du programmerar AI? Flört
    Hur många behovs för att programmera AI dock. Blir inget lättillgängligt jobb direkt. 
  • Anonym (V)
    Anonym (b) skrev 2024-10-17 20:22:34 följande:

Varför har du sjukersättning? Det är ju jättesvårt att få. 

Så med tanke på hur svårt det är att bli beviljad sjukersättning, hur ska du då klara av att jobba? Är du anställningsbar? 

Det beror helt på. Om man skulle ta sig tid att ordna ett anpassat jobb där jag gör arbetsuppgifter jag klarar av så skulle det absolut fungera. Problemet är att ingen vill, det är liksom enklare att bara släppa taget om personer och stänga ute dem. Jag har beskrivit för AF vad jag klarar och inte klarar men de säger bara att de inte hjälper personer på det sättet. Fixa det själv säger de och det klarar jag ej.
  • Anonym (V)
    Anonym (g) skrev 2024-10-17 20:55:42 följande:

Vad gör du för att visa att du kan klara av ett jobb? Börjat med DV?

De hittar som vi säger inte jobb åt folk, praktikplatserna som kan leda till jobb är begränsade och då måste personen vara i skick så de inte slösar någons tid. Du är ett blankt blad på gott och ont.

Hatar den meningen -slösa folks tid. Varje individ är en människa med känslor. Allt ska inte handla om pengar och effektivitet . Det är som om vi vore robotar. 
  • Anonym (V)
    Anonym (g) skrev 2024-10-17 21:17:35 följande:
    Fast det är precis vad det blir och jag är inne i arbetsträningssvängen. Jag hade inte varit på den platsen som jag är på idag om inte det fanns bevisat att jag klarade ett visst antal timmar innan. För hade jag börjat från noll och inte klarat det hade jag tagit en plats från någon som varit mer redo. Det är inte känslolöst utan praktiskt. Arbetsgivare som tillhandahåller dessa platser är inte många .Du har din ersättning som man inte får lätt och vill nu genast få möjlighet till något som behöver vara väldigt anpassat för att du ska ens prova. Jag förstår att du inte tycker DV är så kul men du har redan bedömts vara utanför arbetsmarknaden. De mängder av personen med nedsatt förmåga utan en ersättning i grunden som går igenom alla tråkiga saker för att senare ev få en praktikplats som leder till jobb eller hitta jobb själva med support/anpassningar kommer gå före.
    Ska på möte om DV imorgon. Men kommer bara göra det om de kan ge mig konkreta krav på jag ska klara av. Så att man kan bocka av. Annars kan man bli kvar där resten av livet. 
  • Anonym (V)
    Anonym (b) skrev 2024-10-17 22:26:15 följande:
    Varför svarar du inte på frågan:varför har du sjukersättning? 

Bor du på ett LSS-boende, med tanke på att DV kom upp? 

Lättare Autism samt ångestproblematik 
    Nej ej LSS boende.

Det erbjöds till mig pga att jag önskade praktikplats men de anser att jag ej klarar så därför hänvisar de till DV.. 

• Anonym (V)
    Anonym (b) skrev 2024-10-17 22:56:52 följande:
    Sjukt om du fick sjukersättning pga det. 
    Sjukersättning sägs ju vara jättesvårt att få. 
    Ångest kan dock vara väldigt handikappande. Haft år där jag knappt kunnat ta mig ut. Fanns mkt underlag från tidigare praktikplatsen där det gick åt helvete rent ut sagt. Samt underlag från skolgången.Så felbedömt var det ej. Känner dock jag blivit starkare sedan dess
  • Anonym (V)

Nu har jag varit där
    Måste ventilera denna upplevelse.

Det är ett ställe med temat hjälpmedel för funktionshindrade. Man ska tillverka bildstöd som säljs. Uppgifterna var helt okej.

Men lokalen, herregud. Man hade valt att dekorera på ett minst sagt udda sätt. I lokalen där man ska sitta och jobba står en antik/gammal potta? En rejäl potta med tillgörande handtag. Den har de valt att ställa där som dekoration. wtf? Sedan står en säng centralt i rummet, är det meningen att man ska lägga sig där och vila med folk runtomkring? Så oklart.
    Sedan har de dekorerat väggarna med dessa bildstöd som de tillverkat, bla så finns en stor sådan vid ytterdörren där det står -har du glömt ta dina mediciner?..
    Alltså förlåt men detta skulle aldrig ha accepterats på en vanlig arbetsplats. Extremt deppig miljö. Och såklart är lokalen ej renoverad på 100 år för det är ju bara en daglig verksamhet som ska hålla till där. 

Oklart vem som ordnat denna miljö. Varför ej ge personer en fin och trygg miljö. De har liksom inte ens försökt

• Anonym (V)
    Anonym (Sök) skrev 2024-10-18 12:16:24 följande:
    Kul! När börjar du?
    Jadu de har inte ledig plats fören om 3 månader. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-20 17:12:38 följande:
    Daglig verksamhet är inte en vanlig arbetsplats tanken är inte att det ska vara det heller. Det är ett ställe för de som av olika anledningar inte klarar av varken praktik, jobb med anpassningar eller studier. 
    Eller så klarar man att jobba men det finns ingen hjälp att få ett arbete.. Arbetsförmedlingen är helt värdelös. Konkurrensen på arbetsmarknaden är hård. Jag har klarat högskolekurser inom ekonomi men hamnar på dv pga brist på rätt stöd. Det fanns en enhet i min som hjälpte personer till jobb men de lades ner.
  • Anonym (V)
    Anonym (g) skrev 2024-10-20 17:26:24 följande:

pottstol? För en vanlig potta har väl oftast ett handtag? En pottstol hade jag reagerat på, inte så mycket en potta där man lika gärna kan plantera växter i.

Det var liksom som en stor potta med en ställning som hade armstöd. Riktigt obehagligt. Antar att den var där pga temat som var hjälpmedel, men ändå väldigt osmakligt att inreda med.
  • Anonym (V)
    Anonym (Sök) skrev 2024-10-20 19:58:55 följande:
    Hur skulle den hjälpen se ut?
    Tex fördel på arbetsmarknaden. Arbeten inom kommunen som är öronmärkta för personer som har svårigheter att få anställning. En coach som hjälper till att lotsa personer till dessa jobben samt ger fortsatt stöd om det behövs. Detta har funnits i min kommun men det lades ner.
  • Anonym (V)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-20 21:59:44 följande:
    Klarar man av ett vanligt arbete har man inte rätt till daglig verksamhet det är så reglerna ser ut. Som vi har pratat om innan kan ingen hindra dig från att plugga. 
    Min funktionsnedsättning hindrar mig att plugga.
    Samhället hindrar mig att få ett jobb eftersom ingen vill anställa någon som ej har social förmåga samt lider av synlig ångest. Hårt men det är sanningen. 
  • Anonym (V)
    Anonym (V) skrev 2024-10-21 10:00:50 följande:
    Min funktionsnedsättning hindrar mig att plugga.
    Samhället hindrar mig att få ett jobb eftersom ingen vill anställa någon som ej har social förmåga samt lider av synlig ångest. Hårt men det är sanningen. 
    Dessutom är det väldigt dumt att plugga mer när jag vet hur samhället ser ut, att de ej anställer sådana som mig
  • Anonym (V)
    Anonym (Vera) skrev 2024-10-21 11:39:25 följande:
    Förut sa du att du klarade att plugga på distans. Varför tror du att du skulle klara ett jobb men inte studier? 
    Jag har gått kurser på distans ja, det är det sociala som är problemet. Men dessa kurser har ej hjälpt mig att få ett jobb. Om jag skulle få gå till ett kontor och sitta och jobba med administration utan krav på muntlig kommunikation så skulle jag klara det, men då måste någon erbjuda mig ett sådant jobb utan ens en intervju och det är inte möjligt i detta samhälle där vi ej bryr oss om varandra. 
  • Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2024-10-21 17:55:14 följande:
    Och hur lyckades du då klara högskolekurser i ekonomi?

Dina svårigheter pga din diagnos gör att du inte klarar ett vanligt jobb. Det är inte samhällets fel och beror inte på att ingen vill anställa dig. 

Men om du anser att du kan klara ett vanligt jobb så finns inget som hindrar dig i att söka jobb. 
    Som sagt det är att skaffa jobbet jag ej klarar . Om jag hade tex haft företag inom familjen och de anställt mig så hade det fungerat. Men nu är jag helt utan kontakter och utestängd från samhället 
Svar på tråden ”Det är tråkigt att jobba”