-
Minskat kaffeintaget då jag dricker väldigt mycket kaffe normalt. Annars bara vitaminer.Nervernautanpå skrev 2025-02-22 16:28:34 följande:Jag gör ingenting förutom vitaminer. Men intressant fråga. Hoppas nån svarar 🙂
-
Så tråkigt. styrkekramLivshopp2025 skrev 2025-02-25 11:46:02 följande:
Testdag idag. Negativt. 💔💔💔
-
Nervernautanpå skrev 2025-02-26 17:29:20 följande:
Brukar ni tjuvtesta? Jag är på dag 6 efter blastocyståterföring. Hade tänkt att vänta till testdag den här gången (5/3). Meeeen kommer nog inte hålla ut ända till dess. Hur länge brukar ni vänta?
Vid min återföring av frysta då testade jag typ direkt. Det var nog kanske dag 4-5 efter återförande. CB testa tidigt
Jag har fått inbokat äggplock nu. Inte jättemånga ägg men de verkade i alla fall vara i samma fas denna gången. 4 dagar tidigare än förra gången. Känns så märkligt att det kan vara så olika?.
-
Tråkigt. Håll ut och försök håll uppe hoppet, till mens och eller riktig testdag.Nervernautanpå skrev 2025-02-28 08:49:45 följande:
Är på rd8 idag och tjuvtestade i morse. Negativt. Mensen är 3 dagar sen, vilket den skulle kunna vara eftersom den inte varit lika regelbunden efter ivfen i höstas. Men ändå. Så besviken och ledsen. Kommer såklart vänta till riktiga testdagen på torsdag. Men nu känns det väldigt att mensen kommer vilken dag som helst.
-
Är lite låg jag också efter äggplock. Har ju sett bra ut tyckte de jämfört med de tidigare två gångerna med väldigt blåsor. Ni var det ändå 9-10 blåsor i jämn fin storlek.
Nu blev det bara 2 ägg :( doktorn själv verkade förvånad att de övriga var tomma. Känns lite extra tungt då det var sista försöket i denna omgången av 3 försök. Funderar själv om bidragande faktor är att det var för att det blev plock fredag nu istället för helg pga stängt på helger. hann de kanske faktiskt inte mogna fullt ut för det blev någon dag för tidigt? Doktorn sade bara som alltid med allting att ja nemen ibland är det bara så eller så blir det bara ibland. Otur.
Får försöka hålla tummarna att minst en av de två klarar sig till en insättning i alla fall.
-
Nervernautanpå skrev 2025-02-28 16:20:21 följande:Förstår att det känns tungt. Men det är ju faktiskt bara ett som behövs. Så se det som två chanser.
Tycker att ivfprocessen är rätt rörig. Det är svårt att få bra svar på frågor man har. Allt är bara normalt och inget att oroa sig för osv osv. Jag fattar att dom vill att man håller hoppet uppe och så, men ibland vill man bara ha direkta svar.Känns som jag fått i alla fall lite mer klarhet nu. Var om något nog så att de plockade dem för sent, inte för tidigt. Fick ju en ytterligare spruta när jag var på kontrollen och läst på att den skulle akut bromsa ägglossningen. Blir det ny omgång kommer de ta in mig någon dag tidigare för kontroll innan äggplock. Vet inte om jag ska skratta eller gråta av den infon. Kontenta igen är att det känns rörigt och slumpen avgör mer än något annat. Det innebär att detta äggplocket borde de genomfört plock dag 8-9 men blev nu dag 10, medan det gången innan var plock dag 12. Logik, ingen.
Båda äggen blev i alla fall befruktade. Känns lite som ett mirakel. Det var absolut inte aktuellt att återföra 2. Upplever inte att jag fick något vidare svar på varför det absolut inte var möjligt. Håller nu tummarna både för det återförda och att det andra klarar sig ända till frysen. Ändå haft bra utfall tidigare på mina få ägg. Förra gången var det 3 ägg, ett återfört och ett klarade sig till frysen.
-
Nervernautanpå skrev 2025-03-05 01:26:31 följande:Förstår fin frustration allt för väl. Men försök känna hopp för dina två mirakelägg i alla fall. Det är det enda vi har, hoppet. Jag får inte heller sätta in två. Det beror på att risken är för hög både för mamma och barn om det skulle bli tvillingfödsel enligt min klinik.
Den här gången gick det inte vägen för mig. Som vanligt hinner jag precis få upp hoppet att det kanske gick vägen och sen kom mensen (fyra dar senare än vanligt!) Och nej, ingen liten blödning. Har testdag imorgon. Kommer ta testet såklart men det är solklart negativt.Försöker hålla uppe hoppet och nu vänta den olidliga väntetiden till testdag. Fick för övrigt ingen testdag med mig hem så utgår från 14 dagar.
så himla tråkigt. Känner med dig och känner igen att precis börja få upp hoppet. Precis börja tänka tanken att det kanske är denna gången det går vägen och sen blir det ändå negativt.
-
Jag har försökt ta ut lite semesterdagar men känner också att jag hade behövt längre ledighet för att varva ned. Känner påfrestning både från processen och jobbet parallellt. Gör mitt tredje och sista omgång just nu och är förkyld vilket har varit väldigt jobbigt men samtidigt har jag varit sjukskriven två veckor vilket har varit otroligt skönt. Mitt jobb ligger dock och väntar på mig så att ha semester eller sjukskrivning blir nästa mer ångest då jobbet blir dubbel belastning när jag kommer tillbaka vilket oroar mig varje dag jag är hemma.Amamma40 skrev 2025-03-09 12:07:43 följande:
Hur har ni alla mått under era försök? Hur har ni orkar med jobb osv?
Detta var mitt 2.a försök och mådde dåligt psykiskt av det, Slutade med att jag sjukskrev mig. Jag jobbar som undersköterska på en akutavdelning och kände att jag oroade mig kring vårdtyngden, stress osv på jobbet.
Nu ska vi försöka vår sista gång och jag vill vara sjukskriven, är orolig, stressad redan nu eftersom det är sista försöket.
-
Då börjar det närma sig igen att fundera på att tjuvtesta. Kommer aldrig kunna hålla mig och går och räknar ned till ruvardag 11-12 då jag funderar på tjuvtesta? nöjd med mig själv för varje dag jag inte testar.
-
Anonym (221711) skrev 2025-03-13 21:26:19 följande:När är testdagen?🥰Tack 🥰Nervernautanpå skrev 2025-03-13 18:18:21 följande:Håller tummarna för dig! ❤️21/3Anonym (221711) skrev 2025-03-13 21:26:19 följande:När är testdagen?🥰
känns dock som sedvanlig mensvärk just nu vilket gör att jag tappar hopp. Får se om jag tjuvtester i helgden. söndag är ruvardag 13?.
-
Min strategi har nog främst varit att testa på helgdagar alternativt dagar jag kan jobba hemma så jag inte behöver gå till jobbet efter ett negativt testsvar.Livshopp2025 skrev 2025-03-15 11:41:46 följande:Åh jag hoppas att det inte är mensvärk och att du får ett positivt resultat 💕
Jag har aldrig tjuvtestat (absolut varit frestad dock!!!), tänker att det är stor risk att det kan visa falskt negativt och vet inte hur jag skulle hantera den osäkerheten och besvikelsen. Jag försöker tänka utifrån devisen "gravid till motsatsen bevisats" och det gör det lättare att hålla ut för mig. Sen har jag ju blivit väldigt ledsen när det varit negativt på testdagen så jag vet egentligen inte om min "strategi" är ett dugg bättre än att tjuvtesta...Tack. Håller tummarna för dig också med nästa FET.Nervernautanpå skrev 2025-03-13 18:18:21 följande:Håller tummarna för dig! ❤️
jag har fått veta nu att mitt andra ägg också blev befruktat och klarade sig ända till frysen så jag har ytterligare en sista möjlighet efter denna. Ger lite hopp och betyder att det inte behöver vara helt kört även om det blir negativt nu när jag testar. -
Tjuvtestade så klart trots allt idag. Ruvardag 13. CB testa tidigt. Blankt negativt. Håller andan och testar igen om ett par dagar.
-
Anonym (Hoppfull) skrev 2025-03-16 21:30:24 följande:
Tjuvtestade så klart trots allt idag. Ruvardag 13. CB testa tidigt. Blankt negativt. Håller andan och testar igen om ett par dagar.
Ruvar dag 16.. toknegativt. Tog dubbla test av olika märken. Får nog anse mig besegrad. Det är negativt.
Tillbaka till ruta 1. Ett sista försöka i frysen.
Börjar vara så fruktansvärt orolig nu, Vilket givetvis i sig inte gynnar processen. Ska jag köpa 3 ivf försök kommer jag nog behöva vänta ett år och spara ihop dem pengarna då jag inte kan ta mer av bufferten eftersom jag behöver den för att vara föräldraledig. Men att medvetT vänta känns helt orimligt med tanke på min ålder. Låna pengarna? Känns som ett helt idiotiskt beslut. Sälja bilen? hjärnan går på högvarv :(
-
Livshopp2025 skrev 2025-03-19 11:47:51 följande:Så ledsamt att det var negativt 💔
Jag hoppas att du har ditt guldägg i frysen!
Förstår verkligen ditt dilemma angående tid/pengar. Det är skit att det är så dyrt. Åldersmässigt finns ju egentligen bara ett svar, nu är bättre än om ett år. Men har man inte möjlighet att betala så hjälper ju inte det.
För mig är detta mitt absolut sista försök. Går inte ens att börja förklara mina känslor inför det... Känner samma oro som du beskriver.
Jag har kollat lite på att göra ett försök med donerat ägg men om det är dyrt med IVF så är det alternativet rena skämtet. Då är jag isf i samma situation som du. Antingen ta typ hela min buffert (som även behövs till annat) eller ta ett lån eller sälja och hade man vetat att det faktiskt blir barn hade det väl varit värt en pressad ekonomi men att lägga pengarna på en chansning känns inte klokt...
Sen finns ju typ O.L.G.A fertilitetsklinik där de ger pengarna tillbaka om man inte får en bebis i slutändan men då tillkommer ändå resor till Cypern eller Ryssland (vilket är billigare men känns uteslutet) och annat...tänker precis som dig. Hade jag vetat säkert att det gick vägen så hade jag sålt bilen och kört på eller tagit ett lån men det känns så oklart. Rädd att jag belånar mig och skapar problem för mig själv och sen står jag här utan allt och det var inte ens värt det.
Cypern känns helt övermäktigt att ge mig på.
tror jag ska börja fundera på att kanske köpa en ivf i taget om kliniken ens vill ha mig kvar efter mina misslyckade försök men de vill säkert har mina pengar så de är nog inte ett problem trots ålder. är 40 Så inte ?så? farligt än hoppas jag. Kanske sikta på äggdonation direkt.
-
Håller tummarna för dig. Man blir ju tyvärr paranoid hypokondrisk och orolig för allting. I alla fall jag. Jag var ju sjuk nu sist och var nojig för det. Glömde även en cyclogest en dag och nojade jättemycket över det. blev ju negativt så kanske nojade med rätta.Livshopp2025 skrev 2025-03-20 18:25:58 följande:Ja exakt så tänker jag också.
Cypern känns verkligen som ett enormt projekt. Det enda som är positivt är "pengarna-tillbaka-garanti" men tror inte att alla får det utan det är individuellt. De gör en bedömning tror jag.
Så svårt att veta hur man ska tänka och göra. Tyvärr har du väl rätt i det, klinikerna vill ha pengarna... Nej, 40 är ju absolut inte i överkant så att säga, du har många chanser kvar att lyckas 💕 Jag var inne på äggdonation redan i höstas men ville så gärna att det skulle lyckas med egna ägg så jag chansade. Om det nu inte lyckas så var det ju ett dumt beslut men å andra sidan hade jag nog alltid funderat på om det hade funkat så på så sätt var det väl rätt beslut.
Jag hade återföring idag. Kändes så bra och har känt mig så hoppfull! Sen några timmar senare fick jag sjukt ont i magen (tarmarna) och sen spenderat en lång stund på toa... Känns bättre nu men nu oroar jag mig för om det påverkat processen på något sätt så att kroppen stöter bort blastocysten för att ta hand om sig själv i första hand liksom. Alltid är det något 🙄 -
Har en riktigt låg dag idag. Känner att allt känns meningslöst och allmänt hopplöst. Börjar bli genuint rädd och ledsen att det inte ska gå vägen. Vet inte riktigt om det är något jag faktiskt skulle klara av att hantera. Barn för mig har varit mitt största i livet det enda riktigt riktigt riktigt viktiga för mig. En enda konkret sak jag alltid sen jag var liten vetat att jag vill. Känner mig plötsligt väldigt ensam Och ledsen. Givna resultatet av att faktiskt göra detta själv första gången det verkligen känns av att jag är ensam.
Blir dessutom Nästan arg på folks stöd just nu. Vilket gör att jag känner mig otacksam r folk bara försöker stötta. Men Nu när det blev negativt igen försökte de närmaste stötta och ge tröst och hopp om att det är klart det går vägen nästa gång de är de minsann helt hundra på. Orkar inte att folk tycker synd om mig och blir nästan arg på tomma ord av stödjande skit de inte kan påverka. en tyckte det är väl bara byta klinik välj en bättre så det gör vägen. Nästa tyckte det är väl köra på tills det går och bara prioritera det framför jobbgrejer och ordna fram pengarna. Skönt om allt var så lätt. Så lätt med jobb. Så lätt mentalt. Så lätt med pengar.
Börjat fundera över min kost och vanor. Om jag borde försöka anstränga mig mer än jag gjort. Nu har jag kört på med försöken rätt och har helt ärligt inte vågat försöka ?banta? eller göra större skillnad på vanor utan försökt äta lite bättre mer fisk och grönt och minimera skit. Går väldigt mycket pga hundar men tränar bara en gång vecka, krockar det Med mitt schema blir det bara varannan
Grubblar på ekonomi som är ett problem om jag ska köra mer ivf, men egentligen inte är ett showstopperproblem. Pengar finns ju eller kan lånas men det är en prioriteringsfråga som alltid. Tycker om att åka i min bil och vill inte byta ned mig, vill inte byta bostad eller använda de sista på kontot då jag vill ha buffert om jag ska vara föräldraledig osv.. Sitter just nu och lägger upp grejer på blocket för att försöka dra igång lite pengaflöde för att minska oron att hosta upp en slant. Mentalt skönt men att sälja en pryl för 100 kr gör kanske ingen större skillnad mer än men mentalt att jag i alla fall gör något litet åt saken idag.
Förlåt för mitt låna spretiga inlägg men kändes lite skönt att få skriva av sig lite i alla fall.
-
Nervernautanpå skrev 2025-03-22 12:43:19 följande:Känner sååå igen mig i dina känslor. Finns nog inga rätta svar. Vet ärligt inte hur man hanterar detta. Man klarar av det för att man inte har något annat val.
(Och jag tycker inte du ska känna att du gör något fel.) KramSå är det ju. Det är bara kämpa och köra på, vad annars ska man göra. Jag håller tummarna för dig nu! Och har sympati för dig i den olidlig ruvarväntan nu
fick blödning direkt nu när jag slutade med vaggisarna så nu väntar jag på att få börja testa för ÄL om en vecka och sen hålla alla tummar och tår för min lilla blastocyst i frysen. Ska glädja mig åt att statistiskt tar sig fler frysta än färska. Troligen av den enkla anledning att de är just blstocyster med många färska sätts tillbaka tidigt utan vetskap av slutlig kvalitet.
-
Livshopp2025 skrev 2025-03-22 13:21:53 följande:Oj wow. Det skulle lika gärna kunnat varit jag som skrivit det där. I varje punkt. Precis så kände jag mellan att det blev negativt sist och inför min nuvarande, sista återföring. Fick jobba hårt för att peppa mig själv för att se någon mening med att ens försöka denna gången. Just nu håller jag hårt i det sista halmstrået av hopp.
Det är en otroligt laddad och pressad situation och liksom du gör jag det här på egen hand. På gott och ont. Jag förstår verkligen att det här är något som kan förstöra ett parförhållande. Men att känna sig så ensam som jag gjorde precis efter mitt senaste test, att se ett långt liv framför mig utan barn... Outhärdligt. Men just nu känns det lite lättare och jag vågar faktiskt hoppas på riktigt igen.
Jag har valt att bara berätta för tre av mina närmaste vänner men kan absolut relatera till det du skriver om att bli irriterad på andras stöd och råd. Jag förstår ju att de försöker stötta och peppa men de inser inte riktigt vad de pratar om, att saker inte funkar logiskt och förutsägbart av typen 1+1=2. Men det som är starkt positivt för dig är att du bara är 40, även om det känns kört just nu så har du ändå tid kvar ❤️
Ekonomin får också helt andra proportioner när man gör det här på egen hand. När man inte har två inkomster och två besparingar sen tidigare och har någon att dela övriga utgifter med. Det blir något helt annat.
Utöver ekonomin är det just om det finns mer eller något annat jag själv skulle kunnat göra. Jag har pga en skada inte kunnat träna alls denna tiden och först sedan någon månad tillbaka har jag kunnat återuppta hundpromenader så den fysiska biten är en sak. Sen allt prat om anti-inflammatorisk kost osv som man kanske borde vara bättre med, jag har inte gjort något sådant mer än som du tänka lite sundare mat.
Skönt iaf att ha något konkret att fokusera på, som att du säljer lite grejer t.ex. Man behöver såna saker, även om det är smådetaljer i sammanhanget.
Jag skickar hopp och ork till dig ❤️Jag generellt är väldigt positiv till att köra detta själv. Risk för att en parrelation skulle ta mycket stryk är nog hög. Glad att vara själv tills jag plötsligt kände mig väldigt ensam. Egentligen är det nog inte att vara ensam k processen det är nog min rädsla för det långa ensamma livet utan barn.
jag har också bara delat med mig till mindre än en halvfull vänner. Sen har jag inga syskon och sedan nu nyligen en förälder kvar i livet. Tror det spär på min ensamhetskänsla. När min sista förälder försvinner är jag väldigt ensam kvar. Vad hände med den stora stora familjen jag så himla gärna ville ha.? vart fan gick det så snett och så fel. Varför började jag inte med detta för 10 år sedan. Begriper ingenting längre. känns som jag tittar ned på mig själv och skakar på huvudet och undrar vad fan jag tänkte.
Ja, ekonomin får helt klart andra prioriteringar. fråntar dock inte att man är själv. En inkomst är alltid bara en inkomst. Kan ju glädjas åt att jag jobbat de där 10 åren istället för att skaffa kids så jag har i alla fall en bra lön. Hjälper lite eftersom processen trots allt kostar pengar.