• Anonym (Utmattad kvinna)

Utmattad kvinna - projektledare i allt?!

Hej allesammans! 

Jag är en 36 årig kvinna, gift och har barn. Har alltid kört på i 110 km/h och varit van vid att ha tusen bollar i luften. Har också ett mycket krävande jobb som lätt slukar 50 h/veckan eller mer om jag inte passar mig? Men för en månad sedan sade det stopp och jag fick diagnosen utmattningssyndrom. Initialt tänkte jag att det till stor del hade med mitt jobb att göra men ju mer jag har varit hemma inser jag också hur mycket projektledare jag har varit hemma. Nu när jag inte orkar på samma sätt så har det varit självklart att min man ska steppa upp och ta hand om saker? men detta är till synes mycket svårt. Jag inser också att detta kanske inte är så konstigt efter snart 8 år ihop och att jag har vant honom vid att det är jag som har koll på alla räkningar, när det ska städas, barnets kläder, semestrar, kontakter med släktingar etc etc. Men nu när jag inte orkar och måste fokusera på mig själv så blir han helstressad. Han kan inte ens komma ihåg att ta fram nötfärs för att tina upp den inför dagens middag! 

Gissar på att det är många kvinnor (eller kanske också män) som känner igen sig? 

Jag älskar min man otroligt mycket och vi kan prata om allting däremot så har han mycket svårt att göra någoting åt sina utmaningar och han har inte heller något eget driv. Vad gör jag? 

• Svar på tråden Utmattad kvinna - projektledare i allt?!
  • Anonym (Beata)

Har du konstant sprungit runt och "fixat" så har han förmodligen inte haft en chans att veta vad som ska/bör göras heller. Så det blir en ond cirkel.
    Det bästa är att få ner i skrift vad som görs och av vem. 
    Sen backar du, du talar om att det här och det här kommer jag inte att kunna göra längre. Och sen kommer ni överens om ifall det alls behöver göras och med samma frekvens (man kanske kan dra ner på ambitionsnivån tillfälligt)? Och vem i så fall som har ansvar.
    Att ha ansvar behöver inte betyda att faktiskt utföra. Bra underlag till diskussion och planering finns här:

Checklista för en jämställd vardag (skane.se)

• Anonym (Lm)

Det låter som om din man har utnyttjat dig för att kunna ligga på latsidan alternativt har han någon funktionsnedsättning som inte förmår att se om det behöver städas eller ens kan ordna fram kläder till barnen. Och vilken vuxen människa har inte koll och vet hur man betalar räkningar? Inte konstigt att du är utmattad som lever ihop med ett vuxet barn. 

Du får lära upp honom från början som med ett barn. Han får sitta med när du betalar räkningar eller så får ni ha allt på autogiro. Han får se på när du städar så han lär sig. Våga ställa krav och låt honom få vara ansvarig för inköp av matvaror och matlagning under kommande vecka. Låt honom lösa uppkomna situationer själv utan att ?rädda upp? situationen åt honom för då är du snart där igen och tar över och ordnar allt.  Var inte för hård mot honom om allt inte blir som du vill om han verkligen anstränger sig och gör sitt bästa. 

• Bits1975
    Tow2Mater skrev 2024-10-10 18:57:27 följande:

Sänk forväntningarna.

Jag håller med

Låt honom bestämma över vilken mat han ska laga, kanske blir det en del halvfabrikat men det ät iallafall mat. Meddela släktingarna att du är utbränd och nu vill ni inte att han också ska bli det så nu tar ni det lugnt ett tag och kommer inte att kunna höra av er så ofta, familjen går först.

När man varit utbränd är det lätt att bli överstimulerad, kanske kan du lite i taget när du orkar, rensa ut allt onödigt hemma? Då blir det lättare att städa och hålla ordning, och det blir lugnare i huvudet.

Minimera alla måsten, lägg inte över allt som du kraschade av på din man. Ha en lugn jul hemma bara ni, och mys.
  • Anonym (Erika)

Vi är helt enkelt olika och i de bästa av världar kompletterar man varandra.
    Sedan är det många h gå ånger en kvinnofälla att i början av en relation ( och kanske även innan barnen) roddar det mesta för att det är kul och inte är någon påfrestning.

Nu har du kommit till insikt att detta inte funkar längre då kraven ökar från flera håll, det är nu ni behöver avlasta varandra.
    En almanacka är bra, sitt ner varje söndag och skriv ner veckan och vem som gör vad.
    Gå igenom ALLT från middagar till vem som tar fram barnens kläder, tar kvällar med bad, diskar , handlar , kalas mm
    Med god planering tillsammans så fixar ni det! 

• Jemp

I din fråga hamnar du i projektledarrollen igen. DU ska inte göra nåt i sammanhanget. Svara på frågor är väl rimligt.
    Har han glömt ta fram köttfärsen får han lösa det. Antingen blir det snabbtinad färs eller annan mat. Likaså med barnens kläder. Osv. 

• Lönnsirap

Rom byggdes inte på en dag, så det är inte så märkligt att din sambo inte omedelbart axlar ert gamla liv och era vanor på sina axlar.

Likaså är det viktigt att just släppa viss kontroll och att inte köra på som förr. Hushållet kanske behöver ha en period då partnern hinner med att släppa upp. 

Det är ju inte säkert att er livsstil faktiskt fungerar. 

Svar på tråden Utmattad kvinna - projektledare i allt?!