• Anonym (stressad)

Förskola ska veta ledighet över julen redan nu?

Hej! Vi har hittills haft en höst med mycket vabb och kände att i jul infaller det så mycket röda dagar så behöver inte ta ledigt under klämdagarna utan våra barn får gå på förskolan eftersom jag jobbar i vården och min sambo också har svårt att ta ledigt i år. 

Inga problem för oss men nu fick vi veta av personalen att våra barn är dom enda barnen som ska gå på förskolan under dessa dagar så att vi visste om det. Då kickade mitt dåliga samvete in att dom blir ensamma där och att vi gör så att personalen behöver jobba. Att alla  andra småbarnsfamiljer fått ledigt tycker jag är konstigt men det är en rätt liten förskola. 

Förskolan ska dessutom ha in ledighet senast idag gällande julen och vi har fått påminnelser att fylla i schema men våra arbetsgivare har ej börjat med att planera julledigheten än. Nu har vi fått skynda på dom för att förskolan måste ha besked. Är det inte lite tidigt? Hur funkar det på era barns förskolor? 

• Svar på tråden Förskola ska veta ledighet över julen redan nu?
  • mammatill6

Nej det är inte tidigt. Handlar ju om att kunna bevilja ledighet och planera för personal på förskolan också. Många har ju barn precis som ni och behöver meddela sina skolor o förskolor.

• Anonym (Förskollärare)

Det krävs planering.
    Vi brukar skicka ut om julen efter höstlovet.
    Jobbar ni och behöver omsorg så kan det vara mysigt för era barn att ha de vuxna för sig själva.
    Dåligt samvete är sällan bra.

• Anonym (stressad)

Det låter bra! Då är det våra arbetsgivare som är sent ute. 

• EpicF
    Anonym (stressad) skrev 2024-10-10 12:28:53 följande:
    Förskola ska veta ledighet över julen redan nu?

Hej! Vi har hittills haft en höst med mycket vabb och kände att i jul infaller det så mycket röda dagar så behöver inte ta ledigt under klämdagarna utan våra barn får gå på förskolan eftersom jag jobbar i vården och min sambo också har svårt att ta ledigt i år. 

Inga problem för oss men nu fick vi veta av personalen att våra barn är dom enda barnen som ska gå på förskolan under dessa dagar så att vi visste om det. Då kickade mitt dåliga samvete in att dom blir ensamma där och att vi gör så att personalen behöver jobba. Att alla  andra småbarnsfamiljer fått ledigt tycker jag är konstigt men det är en rätt liten förskola. 

Förskolan ska dessutom ha in ledighet senast idag gällande julen och vi har fått påminnelser att fylla i schema men våra arbetsgivare har ej börjat med att planera julledigheten än. Nu har vi fått skynda på dom för att förskolan måste ha besked. Är det inte lite tidigt? Hur funkar det på era barns förskolor? 

Varför är det så märkligt att andra småbarnsföräldrar har fått ledigt? 

Har man kontorsjobb är det rätt vanligt att man är ledig på klämdagarna under julen. Man kan också på många arbetsplatser söka ledig dessa dagarba. Så det inte ett dugg märkligt. 

Nej, det är inte tidigt att vilja ha in idag barnen ska gå på förskola kring jul. Förskoleverksamheten behöver tid på sitt planera verksamheten över julen. Våran förskola har sista dagen imorgen, men många har redan lämnat in hur det är under julen. 

Vårat förskolebarn ska vara lediga hela julen, men det beror på att jag är föräldraledig. Sambon jobbar de dagarna som inte är röda. 
  • Anonym (inte)

Inte för tidigt, många arbetsplatser är klara med julplaneringen redan.

Har ni behov av barnomsorg så ska ni såklart låta barnen gå. 

• Anonym (d)

Vi har uppmatas att lämna in önskemål om ledighet, skulle vara inne för ca två veckor sedan. Några besked har vi inte fått.

För min del gör det lite detsamma, jag har inga barn som behöver barnomsorg men är förstås gärna ledig med partnern.

Vi har ett par hyenor hos oss som lägger in om FL, varje jul och sommar. De är inte populära hos oss andra kan jag lova.

• Anonym (Ellen)
    Fullt rimligt!
    Föräldraledighet ska sökas på visst varsel (2 el 3 mån beroende på avtal) och vi är snart i mitten av oktober så inga konstigheter alls. 
    Men ni ska inte ha dåligt samvete över behovet av omsorg, det är inget som förskolan ska lägga på er. 
  • Anonym (!!)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-10-10 15:22:03 följande:
    Fullt rimligt!
    Föräldraledighet ska sökas på visst varsel (2 el 3 mån beroende på avtal) och vi är snart i mitten av oktober så inga konstigheter alls. 
    Men ni ska inte ha dåligt samvete över behovet av omsorg, det är inget som förskolan ska lägga på er. 
    Men Ts har inte skrivit om föräldraledighet utan om vanlig ledighet. Och de hade dessutom båda tänkt arbeta på klämdagarna. Om förskolan försöker stänga på klämdagarna så skulle åtminstone jag säga till dem att om de hade skrivit det redan när man söker förskola så skulle jag valt en annan och meddelat kommunen att jag behöver förskola på klämdagarna.
  • Gurk11

Vi har samma problem. Vi jobbar inom vården båda två och har inga lediga klämdagar eller liknande, dessutom är all ledighet stoppad för oss kring jul pga hög arbetsbelastning och att arbetsgivaren tycker vi ändå får manga lediga dagar beroende på hur julen faller i år. 
    Har hänt förut också att vår dotter varit helt själv på förskolan på klämdagar och vi tycker också att det är märkligt att precis alla andra föräldrar kan vara ledig.... Men det är så det är. Jag får också extremt dåligt samvete men dottern har haft det supermysigt med fröknarna de gångerna och man får försöka tänka på att man gör sitt bästa och att man faktiskt har ett viktigt jobb som också behöver skötas, det är ju för att människor behöver sjukvård som man jobbar i vårt fall. :) 

• Jemp
    Anonym (!!) skrev 2024-10-10 16:00:25 följande:
    Men Ts har inte skrivit om föräldraledighet utan om vanlig ledighet. Och de hade dessutom båda tänkt arbeta på klämdagarna. Om förskolan försöker stänga på klämdagarna så skulle åtminstone jag säga till dem att om de hade skrivit det redan när man söker förskola så skulle jag valt en annan och meddelat kommunen att jag behöver förskola på klämdagarna.
    Fast de har inte sagt att de ska stänga. 
  • violis

Det är tidigt?vi har precis skickat ut och fått svar ang höstlovet.. julledigheten har vi inte börjat titta på ännu ,den brukar vi skicka ut strax efter höstlovet med ett sista svarsdatum i slutet av november/ början av december

• Anonym (Mia)

Det är enklare att skriva in att barnen ska vara på förskolan än tvärtom. Då kan förskolan planera efter det. Personalen blir gladare av att få ledigt för att era barn kanske får extraledigt om ex en släkting passar dem en dag än att de får gå in och jobba om ni lagt in ledigt och måste gå in och jobba. 

Har själv tidigare jobbat på förskola och som personal var det mysigt att jobba dessa dagar. Man hade mer tid för barnen. Man kunde passa på att städa och plocka lite extra som inte hunnits med, se över ev beställningar och sådan. 

Barnen har sällan konkurrens med leksakerna och får njuta av lugnet på förskolan. 

Man kan skämma bort dem med exempelvis en pepparkaka efter lunch och frukt eller om de är lite större så kanske man kan ha tid att baka något.  

Ha inte dåligt samvete för att ni måste jobba. Jobbar inte inom förskolan längre men minns dessa dagar med glädje och mys. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (!!) skrev 2024-10-10 16:00:25 följande:
    Jag tänkte inte främst på TS utan på personalen på förskolan.... Svårt för dem att planera och söka sina respektive ledigheter i tid om de inte får veta förutsättningarna. 
  • Anonym (!!)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-10-10 21:04:18 följande:
    Jag tänkte inte främst på TS utan på personalen på förskolan.... Svårt för dem att planera och söka sina respektive ledigheter i tid om de inte får veta förutsättningarna. 
    På mitt jobb är inte julledigheten klar förrän i December så då måste alla föräldrar anmäla att barnen behöver gå på förskolan på mellandagarna. Annars får de söka föräldraledighet. Men nu har ju Ts inte ens tänkt vara ledig men förskolan verkar ju  försöka få dem att vara lediga genom att babbla om att alla andra barn ska vara hemma.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (!!) skrev 2024-10-11 12:21:05 följande:
    På mitt jobb är inte julledigheten klar förrän i December så då måste alla föräldrar anmäla att barnen behöver gå på förskolan på mellandagarna. Annars får de söka föräldraledighet. Men nu har ju Ts inte ens tänkt vara ledig men förskolan verkar ju  försöka få dem att vara lediga genom att babbla om att alla andra barn ska vara hemma.
    Fast vi informerade (babblade enligt dig) också om att andra barn var lediga. Detta då det finns föräldrar aom förutsätter att verksamheten ska fortgå som vanligt dessa dagar trots att det inte gör det. 

Har varit med om föräldrar som lämnat sådana här klämdagar (trots att de hade kunnat lösa det med ledighet pga syskon exempelvis) och gnällt över att det inte varit gymnasitk/tvärgrupper/skogspromenad eller vad man normal har. 

Så. Ja, vi upplyste alla om detta för att ingen känslig förälder skulle känna att deras barn missade något i förskolan. 
  • Anonym (E)

På mitt jobb (statlig myndighet) var 27 september sista dagen att ansöka om ledighet över jul och nyår. Nu är den samverkad och klar och går inte ändra.

Svar på tråden Förskola ska veta ledighet över julen redan nu?