Anonym (Liknande erfarenhet) skrev 2024-10-17 18:24:32 följande:
Vrid och vänd på det hur mycket du vill...
Visst. Mycket förblir garanterat okänt... men du verkar inte kunna förstå att risken för upptäckt är högst påtaglig, och absolut en möjlighet. Inte så osannolik som du vill påskina.
Folk är ganska dåliga på att ljuga trovärdigt, över lag. Det vill nästan till att den som blir bedragen inte vill tro det kan hända.
Jag har avslöjat otrohetsaffärer från en partner tre gånger... Jag har känt på mig att det är nåt fel varje gång. Jag har aldrig fått ett ärligt svar, men märkt att man ljuger för mig när jag tagit upp detta, och därför fått lov att avslöja... skaffa bevis och konfrontera. Det är för övrigt inte så svårt, om man blir tvungen.
Jag har även vänner som blivit utsatta för otrohet och avslöjat detta, samt närstående som blivit ertappade.
Det händer.
Självklart finns det mycket som händer som aldrig avslöjas, för en massa människor. Säkert har också jag utsatts för mer än det jag avslöjat. Men så jäkla osannolikt är det inte att bli ertappad.
Det budskapet verkar du envist motsätta dig.
Mitt råd till TS står fast... vill du inte riskera bli ertappad: fortsätt då inte med otrohetsaffären. Slutar du är risken mindre att bli avslöjad. Men har man väl börjat verkar få kunna sluta helt.
Tycker den som bedrar det är värt risken, och kan leva med samvetet... Ja... då är det upp till den.
Men tänk till. Det är något som skadar en partner väldigt, om det kommer fram.
Jag blev mer misstänksam efter första gången jag insåg att jag blev bedragen. Och det skadar självkänslan mycket.
Jag har vare sig vridit eller vänt på någonting. Allt det jag sagt är sant och det finns belägg, eller åtminstone sannolikhet för detta.
Risken har jag överhuvudtaget inte diskuterat.
Jag har verkligen inte skrivit att ett avslöjande skulle vara osannolikt. Var får du det ifrån?
Många otroheter förblir för alltid okända vilket alltså visar att många klarar av att bedöma riskerna och klarar att eliminera riskerna.
Jag är övertygad att många som blir avslöjade inte bryr sig om att ens försöka eliminera riskerna, sannolikt vill många bli avslöjade, medvetet eller omedvetet. Uppenbarligen är det många som tycker att det mer eller mindre kvittar om man blir avslöjad.
Om inte annat visas detta av att väldigt många blir väldigt enkelt avslöjade och många avslöjanden kommer från ren klantighet, dessa har inte ens försökt använda normal begåvning för att undvika bli avslöjade.
Jag håller absolut inte med dig om att människor skulle vara generellt dåliga på att ljuga.
Att ljuga är en grundläggande mänsklig egenskap. Alla ljuger. Många är väldigt väl övade i att ljuga trovärdigt.
Du själv, liksom jag och de allra flesta, har troligen någon livslögn som du inte avslöjar för någon. Du/de flesta har kommit att bli skicklig på att trovärdigt ljuga om eller dölja din livslögn.
Jag är övertygad att de flesta som verkligen vill ljuga trovärdigt, om detta är mycket viktigt för dem, och den som besitter åtminstone normal begåvning, klarar alldeles utmärkt att ljuga trovärdigt, om man ser det rent generellt.
De som upplevs vara dåliga på att ljuga trovärdigt har nog i de allra flesta fall inte ansträngt särskilt mycket för att ljuga bra. De är sannolikt slarviga, klantiga, obegåvade eller tycker att det mer eller mindre kan kvitta om deras lögn blir avslöjad.
Du upprepar att du har egna erfarenheter och att du känner till vissa otroheter som har avslöjats.
Jag förstår och jag respekterar detta.
Men jag accepterar inte att du utgår från bara det du känner till och verkar tro att du därmed har insikt i hela bilden. Har du ens på djupet reflekterat över att det självfallet och högst sannolikt finns många otroheter som aldrig blir kända, och som du inte kan referera till, och som du inte kan tycka något om? Inser du på riktigt att du inte känner till hela bilden, att du sannolikt bara känner till en mindre del av hela bilden?
Mitt råd till TS är att först och främst bedöma riskerna.
Hur och vad göra för att eliminera riskerna eller åtminstone minimera riskerna?
Om riskerna inte går att eliminera, står de kvarstående riskerna i rimlig proportion till det TS vill uppleva och få ut av sitt risktagande?
Om inte, så är mitt råd till TS samma som ditt råd.
När du nämner samvetet och att skada sin partner så tror jag att du återigen utgår bara från det du känner till.
Jag för min del är övertygad, det är mycket sannolikt att, många klarar att hantera sin otrohet utan att drabbas av dåligt samvete, eller drabbas så lite så det inte har någon avgörande betydelse.
Vad gäller att skada sin partner så gäller att: "Det man inte vet skadar en inte".
Du skriver att du har blivit bedragen flera gånger. Detta beklagar jag djupt. Jag förstår för jag vet hur det känns.
Men eftersom du har blivit det flera gånger, har du analyserat detta, vad beror det på? Kan du själv ha påverkat eller orsakat något, har du något eget ansvar, mot bakgrund att detta har upprepats mot dig flera gånger?