• Anonym (Mor)

Oense om ledighet från skolan

Vi ska åka på en längre vinterresa och kommer i samband med detta att frånvara från skolan sista veckan innan jullovet. Barnet går i första klass. Frånvaron kommer inte att godkännas av skolan, eftersom skolan enbart godkänner två dagar per läsår. Vi åker ändå och får frånvaroanmäla/sjukanmäla.

I min värld var det självklart att informera läraren om att vårt barn kommer att frånvara den veckan. Pappan gick dock i taket och VÄGRAR informera skolan på förhand. Han tycker mycket illa om rektorn (förvisso på goda grunder) och vägrar följa hennes regler. Istället tycker han att vi bara frånvaroanmäla/sjukanmäla när vi väl åker, utan att prata med läraren på förhand.

Flera elever åker bort i samband med jullovet och de har pratat med läraren om att de kommer att frånvara. Lärarens svar har i princip varit "trevlig resa", men att de behöver frånvaroanmäla barnen i appen närmare inpå resan. Det blir ju samma typ av sjukanmälan som vi gör, men då är läraren informerad om varför barnet är borta. Vårt barn har dessutom redan pratat om vår resa, så ingenting är hemligt.'

Nu är vi otroligt oense om detta. Han vägrar prata med läraren och jag får inte heller prata med läraren på förhand. Jag tycker att han är en idiot och är så jäkla arg att jag är redo att stanna hemma tillsammans med skolbarnet, så kan han åka med förskolebarnet.

Är jag så fel ute? Är det inte rimligt att faktiskt informera skolan.

• Svar på tråden Oense om ledighet från skolan
  • Anonym (Que?)
    Anonym (Råger) skrev 2024-10-10 09:47:52 följande:
    En enskild förälder kan inte påverka regelverket. Innan det har hänt har dina
    barn redan tagit studenten.

Se det tvärt om: Lär dina barn problemlösning ! 

- Vi har ett problem, hur löser vi det smidigast för både skola och oss som familj ?
    Det är ju problemlösning jag pratar om. Nej, allt kan inte ordnas över en natt och allt handlar inte om mina personliga och omedelbara behov. Precis som på en arbetsplats måste man hitta en plan för semester som funkar för övriga personer i skolan. 

Det finns regler att förhålla sig till. Antagligen är det bristen på kännbara konsekvenser som gör att folk tycker att det är okej att bryta mot dem. 

Tycker ändå att det är lite underhållande att TS är orolig för att bryta mot oskrivna regler. 
  • EpicF
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-10 08:39:01 följande:
    Vi har haft två dagar sen förskoleklass (och innan det). Vi har inte ens sökt ledigt, eftersom det ändå blir avslag. Rektorn är mycket speciell. Barnen har till exempel ingen skolavslutning på sommaren, eftersom rektorn anser det onödigt. 
    Väldigt märkligt om rektorn ger avslag när ni söker om 2 dagarna ledig för hälsa på en sjuk släktning. Det hade jag personligen inte godttagit. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Que?) skrev 2024-10-10 09:44:00 följande:
    Men ska man då inte visa barnen hur man förändrar regelverk istället för att bara strunta i reglerna? 

Det är trots allt lite ironiskt att ts ska bryta mot de skrivna reglerna och låta sina barn skolka och samtidigt oroar sig för några slags oskrivna regler. 

Jag hoppas ingen blir förvånad i framtiden när unga människor i arbetslivet visar brister i skötsamhet när de har blivit uppfostrade på det här sättet av sina föräldrar. På arbetsplatsen kan man bryta mot reglerna om man vill, men man kan då inte vara säker på att få behålla jobbet. 

Man kan förändra regler genom att strunta i regler.
    Säger namnet Rosa Parks någonting ?

Nu jämför jag inte de 2 situationen såklart , utan jag syftar på argumenten en del tar upp att regler måste blint följas bara för att det är regler.

Eller att man kan inte ändra regler genom att strunta i regler.
    Många regler är dåliga och onödiga , och många regler ändras för att vissa vägrar följa alla regler blint.
  • Anonym (Lise)
    Vi har haft två dagar sen förskoleklass (och innan det). Vi har inte ens sökt ledigt, eftersom det ändå blir avslag. Rektorn är mycket speciell. Barnen har till exempel ingen skolavslutning på sommaren, eftersom rektorn anser det onödigt. 
    Har ni tagit det vidare med avslutningen? Högre upp? Skrivit in i lokala tidningar osv?

Nu är detta waaay OT. Men det går ju att göra avslutningar på flera sätt. Allt från bara att vara med klassen vilket kam vara stressfritt och trevligt till en stor med hela skolan. I vårt fall har man en del med klassen och en del med halva skolan. På klassdelen ska de hetsäta fika som vi föräldrar förväntas fixa. Knappt att de hinner... Hade ju själv föredragit en liten mysig stund i klassrummet bara. 

Men det låter som att ni kan anmäla detta högre upp om inte det är så att lärarna tycker det är en bra lösning. Också. 

Men för att gån tillbaka till ämnet. Kontakta rektorns chef och hänvisa till sjuk släkting. 
  • Anonym (Que?)
    Anonym (J) skrev 2024-10-10 12:05:51 följande:
    Man kan förändra regler genom att strunta i regler.
    Säger namnet Rosa Parks någonting ?

Nu jämför jag inte de 2 situationen såklart , utan jag syftar på argumenten en del tar upp att regler måste blint följas bara för att det är regler.

Eller att man kan inte ändra regler genom att strunta i regler.
    Många regler är dåliga och onödiga , och många regler ändras för att vissa vägrar följa alla regler blint.
    Du kan inte jämföra skolplikten med medborgarrättsrörelsen. Kom igen. 
    Vi är så extremt privilegierade. Man skäms ju.  

Nej, man måste inte blint följa regler. Men det är ju det som är så kul med den här tråden. Att Ts bryter mot reglerna, men ändå blir förbannad på sin man för att han inte följer de oskrivna reglerna i skolan. 

Om man inte gillar skolplikt så finns ju alltid Åland. Eller så kan man engagera sig politiskt. Eller menar du att alla bara ska skicka sina barn till skolan när det känns kul och strunta i det när man vill göra något annat? Tror inte det skulle funka så bra. 
  • Anonym (Freja)
    Låter som du beskriver vårt barns skola i Kungsbacka kommun...
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Freja) skrev 2024-10-11 13:45:27 följande:
    Låter som du beskriver vårt barns skola i Kungsbacka kommun...
    Vi bor inte i Kungsbacka, men vänner gör och deras barn var lediga två veckor innan jullovet i fjol. De fick med en massa läxor och uppgifter under tiden och det var verkligen inga problem att få ledigt på mellan,- respektive högstadiet. Det blir så absurt att det skiljer så mellan skolor i samma kommun.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Lise) skrev 2024-10-10 14:39:26 följande:
    Har ni tagit det vidare med avslutningen? Högre upp? Skrivit in i lokala tidningar osv?

Nu är detta waaay OT. Men det går ju att göra avslutningar på flera sätt. Allt från bara att vara med klassen vilket kam vara stressfritt och trevligt till en stor med hela skolan. I vårt fall har man en del med klassen och en del med halva skolan. På klassdelen ska de hetsäta fika som vi föräldrar förväntas fixa. Knappt att de hinner... Hade ju själv föredragit en liten mysig stund i klassrummet bara. 

Men det låter som att ni kan anmäla detta högre upp om inte det är så att lärarna tycker det är en bra lösning. Också. 

Men för att gån tillbaka till ämnet. Kontakta rektorns chef och hänvisa till sjuk släkting. 
    Det löste sig till slut så att barnen i alla fall fick ha en liten avslutning, fast rektorn vägrade delta. Fritidspersonal och musiklärare gick ihop. Rektorn tyckte att barnen skulle gå hel, vanlig skoldag.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-11 14:09:00 följande:
    Vi bor inte i Kungsbacka, men vänner gör och deras barn var lediga två veckor innan jullovet i fjol. De fick med en massa läxor och uppgifter under tiden och det var verkligen inga problem att få ledigt på mellan,- respektive högstadiet. Det blir så absurt att det skiljer så mellan skolor i samma kommun.
    Verkligen!

Hoppas ni lyckas lösa det sinsemellan. Om barnet redan "halvberättat" i skolan hade jag nog berättat för läraren ändå i din situation ändå och skyllt på det om mannen blir sur. Han verkar orimligt fast i det här. Som sagt, det händer ju ingenting även om policyn är två dagar. Ni verkar ju inte bo i någon extremkommun som utdelar vite menar jag.
  • Anonym (Lise)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-11 14:09:00 följande:
    Fast nu var det ju faktiskt rätt och riktigt i fjol att man fick vara ledig, men inte längre. Bor också där precis som "Freja".

I fjol gick det bra att vara lediga men det är ändrat sedan vårterminen så det går inte alls längre. De som försökt få ledigt under exempelvis vårterminen och berättat för att få läxor får inte det längre. Lärarna ger inte ut läxor för då de inte får uppmuntra till ledighet. Elever som är "lediga" riskerar otillåten frånvaro med mera. 

Sedan vad som händer med det i sin tur vet jag inte.
  • Elin pelin

Hos oss innebär för mycket ogiltig frånvaro en socannälan från skolan . Även för mycket giltig frånvaro ger en anmälan...

Anonym (Lise) skrev 2024-10-11 22:52:06 följande:
    Fast nu var det ju faktiskt rätt och riktigt i fjol att man fick vara ledig, men inte längre. Bor också där precis som "Freja".

I fjol gick det bra att vara lediga men det är ändrat sedan vårterminen så det går inte alls längre. De som försökt få ledigt under exempelvis vårterminen och berättat för att få läxor får inte det längre. Lärarna ger inte ut läxor för då de inte får uppmuntra till ledighet. Elever som är "lediga" riskerar otillåten frånvaro med mera. 

Sedan vad som händer med det i sin tur vet jag inte.
Svar på tråden Oense om ledighet från skolan