• Anonym (Anonym)

Fruktansvärt jobbigt

Min 17 åring bor mestadels hos sin pappa som bor i rätt stort hus. 

Min 17 åring gör ingenting och jag menar verkligen ingenting.
    Skolan har hoppats av, ingen praktik vill hen ha då man "inte tjänar något på det" eller jobb hittar hen inte heller.
    Jag har regler hemma men hen tycker att de är barnsliga ( släckt och tyst vid 23 , frukost och middag på tider som inte är 21 på kvällen).  Hen har slutat att komma hem till mig och svarar knappt när jag ringer. Pappan svarar knappt heller så jag har ingen aning om vad som händer i min tonårings liv. Vad ska jag göra? 
    Jag har försökt att komma dit där de bor men de förbjuder mig av någon anledning. Pappan säger typ " ringer dig om det är något viktigt" 
    Jag betalar honom 2000 spänn i månaden .... för vad????  Blir behandlad som skit av båda två. 
    Jag har haft varannan vecka liv fram tills för något år sedan , men nu känner jag mig som en påse skit Gråter
    Vad skulle ni göra?? Vad ska jag göra?? 

• Svar på tråden Fruktansvärt jobbigt
  • felicityporter

Att du betalar honom 2000 kr i månaden betyder verkligen inte att du har rätt att få valuta för pengarna i form av kontakt osv, du är ju skyldig enligt lag att betala dessa pengar även om ni aldrig träffas. Din son är såpass stor att han själv har all rätt i världen att välja om han vill ha kontakt med dig eller inte, och det är inte synd om dig bara för att han inte vill ha den kontakten. Kanske bör du tyst försöka rannsaka dig själv och ditt eget beteende och fundera på varför han inte vill ha den kontakten med dig? Du skriver att du tror att det beror på att du har så bra regler i ditt hem och att din son är lat, men det är inte svaret på din sons aversion mot dig.
    Fråga dig själv vad du kan göra för att ni ska få en bättre relation.

• Anonym

Om 17 åringen varken studerar eller arbetar föreslår jag en orosanmälan till soc

• felicityporter
    Anonym skrev 2024-10-08 22:38:05 följande:

Om 17 åringen varken studerar eller arbetar föreslår jag en orosanmälan till soc

Haha, ja för det är ju sånt soc är till för! 😆 Jesus! Gör hon det kan hon åtminstone vara 100% säker på att hon aldrig ser sin son igen, sista spiken i kistan.

• Anonym (...)
    felicityporter skrev 2024-10-08 22:47:31 följande:

Haha, ja för det är ju sånt soc är till för! 😆 Jesus! Gör hon det kan hon åtminstone vara 100% säker på att hon aldrig ser sin son igen, sista spiken i kistan.

Han är ett minderårigt barn med ett oroväckande leverne så jo det är sånt soc är till för att utreda.
  • Anonym (...)

Verkar vara en olämplig pappa så han borde få hjälp av soc. Eller så får barnet inte bo kvar där om pappan inte bryr sig.

• Anonym (Anonym)

Tack för era svar, har pratat med pappan om soc men han säger bara att han inte är orolig. Han säger oxå om du blandar in soc så kommer han aldrig mer prata med mig. Sitter i en jäkligt jobbig sits. 
    Min tonåring har diagnos oxå om man ska lägga till mer till denna soppa. 
    Just nu känns det som jag inte har ett barn.... och jag reflekterar verkligen hur jag pratar med min tonåring. 

• Anonym (...)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-09 16:52:02 följande:

Tack för era svar, har pratat med pappan om soc men han säger bara att han inte är orolig. Han säger oxå om du blandar in soc så kommer han aldrig mer prata med mig. Sitter i en jäkligt jobbig sits. 
    Min tonåring har diagnos oxå om man ska lägga till mer till denna soppa. 
    Just nu känns det som jag inte har ett barn.... och jag reflekterar verkligen hur jag pratar med min tonåring. 

Om pappan aktivt vägrar samarbeta med mamman så minskar hans chanser att ses som en lämplig pappa.
  • Aiphos1972

Till TS! Inget råd men har du koll på KAA. Kommunalt aktivitetsansvar? Finns i alla kommuner och har ansvar för unga som varken studerar eller jobbar. De brukar jobba uppsökande och erbjuda tex praktik. eftersom din son inte är myndig Jan du kontaktar dem och se om det finns någon planering för honom.

Svar på tråden Fruktansvärt jobbigt