• Anonym (Nikki)

Sitter och bajsar

Är det riktigt när kattungen SITTER PÅ sanden och bajsar? Hon är långhårig och det sitter alltid klumpar i baken som jag försökt ta bort ett antal gånger på olika sätt men misslyckats med då hon absolut inte vill bli hanterad (det går dock att lyfta upp henne lite snabbt), hon är annars en väldigt snäll, social och fin katt, fick henne i lördags, har aldrig haft katt tidigare. Har beställt tid hos veterinär för att klippa eller raka håret där bak. Nu får hon inte vara överallt då det är avföringsklumpar där bak. Ska katter verkligen sitta på sanden och bajsa, verkar konstigt, ska de inte huka? Är sanden för djup för hennes korta ben? Det stod på nätet att det ska vara 5 cm sand. Tacksam för info och tips från vana kattägare då jag är ny. 

• Svar på tråden Sitter och bajsar
  • Dexter dot com

Det är inte ovanligt att långhåriga katter behöver klippas där bak men om det fastnar så mycket låter det ju som katten är dålig i magen. Testa även med mindre sand och annan sand i en låda bredvid och se om det blir bättre.

• Anonym (Krafs)

Har haft vissa små kattungar som krafsat så våldsamt och sen liksom missat gropen när de satt sig att de mer eller mindre suttit ner på sanden. Men så mycket ska det ju inte fastna att det blir massa klumpar oavsett... Kanske ge skonkost ett litet tag? Testa också kanske att byta sand, exempelvis toa-lätt, som inte är så lätt att bygga torn med. 😜

• Anonym (Kisse)

Bajsar hon prydliga korvar? Jag tänker att om det är så kletigt att det fastnar i pälsen behöver hon kanske annan mat. Ger du samma mat som hon fick innan hon kom till dig? 

• MagnusA

Att klippa pälsen brukar funka fint med en bra sax, två personer kan behövas till en början. Går att klippa nästan lika bra som att raka, tar max 1-2 minuter.

Rakapparat har de flesta katter och hundar svårt för, även tränade sådana. Allt som oftast krävs lugnande medel om hårklipp ska användas.

Svar på tråden Sitter och bajsar