• Anonym (Fea)

Kan storasyster vara barnvakt?

Hej allihopa! 

jag befinner mig i en ganska jobbig och svår livssituation där jag saknar socialt nätverk och familj i närheten. Kort och gott, jag har bara mig själv som vuxen. Jag skulle behöva befinna mig hemifrån i cirka två timmar Och undrar hur ni tänker gällande att ha en 10 åring som barnvakt till en 1,8 år gammal lillasyster? Lillasyster sover bra och jag tänkte då försöka vara borta under tiden hon vilar och förhoppningsvis hinna hem i tid innan hon vaknat. Skulle ni våga? Storasyster är extremt ansvarsfull och mogen, men samtidigt säger hela min moral nej. 

• Svar på tråden Kan storasyster vara barnvakt?
  • cosinus

Hur bor du? Om det finns grannar så hade jag kunnat lämna barnen men ha en granne som backup. 

Och om du är nära hemma och 10-åringen är pålitlig och den mindre lugn så hade jag också vågat. Det kan låta litet med en 10-åring men samtidigt så bytte jag själv blöjor på min 11 år yngre bror när han var nyfödd och hade jag behövt hade jag utan problem löst en timme själv med honom. När han var 3 år så skulle jag lämna honom hos dagmamma en dag bara för att upptäcka att hon var ledig. Då hade båda föräldrarna åkt på jobbet och jag och syrran som var 9 körde typ sten-sax-påse om vem som skulle ta förmiddagen och vem som skulle ta eftermiddagen och sen tog vi halva dagen var hemma så syrran som var 9 hade hand om brorsan som var 3 i typ 3-4 timmar själv.

• Anonym (Fea)
    Anonym (Mia2) skrev 2024-10-08 14:19:18 följande:

Jag förstår helt att ett nätverk kan säga poof. Har själv varit med om nästan det o är nu själv med tre barn. Det jag upptäckte var att när jag vågade blotta mig, när folk omkring fick se vilken skit jag satt i så så dök ett helt annat nätverk upp. Det är svårt att be om hjälp men vågar man så sträcker många ut en hand. Kanske 10 åringen har en kompis de kan hänga hos? Där föräldrarna kliver in som barnvakt men stora är den som är trygg till lilla. Kanske en granne som kan finnas nära till hands ifall du lämnar ensam. Du behöver ett nätverk vilket du såklart vet men det här kan va ett perfekt tillfälle att våga be om hjälp då det uppenbarligen är något du måste göra. Går lilla på förskolan finns där pedagoger, unga vikarier som vill tjäna en slant.

Jag beklagar. Jag vet hur ont och ensamt det kan kännas. Tack för fina uppmuntrande ord Och ja, jag har nog svårt att be om hjälp eftersom jag inte riktigt vågar berätta för de få som finns om min livssituation. Jag skäms. Jag är väldigt tacksam för att du skrev dock, du gav mig lite nya idéer.
  • Hjelm

Nej, en 10-årig ska inte hållas ansvarig för ett annat barn.

• Anonym (Fea)

Tack allihopa som svarat i tråden! Det har varit väldigt givande och Jag har fått bra tips och råd som jag inte hade tänkt på innan. Båda tjejerna kommer ha vuxet sällskap den dagen 👍🏼

• Egon den stora

Under dom förutsättningarna och att du är så snabbt hemma så funkar det. Du känner ju din 10 åring bäst och inte en massa anonyma människor här. 

• Insig

Hej TS! 
    Har det ordnat sig för dig?
    Att inte ha ett nätverk som kan hjälpa till i sådana situationer är svårt och jag känner med dig. 
    Om du råkar bo i Norrköping eller Sthlm får du gärna ta kontakt.

• Anonym (Mia)
    Egon den stora skrev 2024-10-09 11:47:40 följande:

Under dom förutsättningarna och att du är så snabbt hemma så funkar det. Du känner ju din 10 åring bäst och inte en massa anonyma människor här. 

Insig skrev 2024-10-09 15:11:23 följande:

Hej TS! 
    Att inte ha ett nätverk som kan hjälpa till i sådana situationer är svårt och jag känner med dig. 

Varför läser ni inte TS inlägg innan ni svarar?
    Det har ordnat sig.

• Anonym (Förskola)

Det går inte att göra det du ska göra när yngsta börjat på förskola? Är det långt kvar till dess? 

• Anonym (Jag)

Skulle aldrig lämna en knappt 2-åring ensam med en 10-åring. En 10-åring ska inte behöva ha det ansvaret.

• Anonym (Fea)
    Insig skrev 2024-10-09 15:11:23 följande:

Hej TS! 

Vilken fin kommentar! Tack snälla för Hjälpen. jag bor i Stockholm men det har ordnat sig. Jag kommer ha ungarna hemma hos storasysters bästa kompis med föräldrar den dagen. 
Svar på tråden Kan storasyster vara barnvakt?