Inlägg från: Anonym (Fea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fea)

Kan storasyster vara barnvakt?

Hej allihopa! 

jag befinner mig i en ganska jobbig och svår livssituation där jag saknar socialt nätverk och familj i närheten. Kort och gott, jag har bara mig själv som vuxen. Jag skulle behöva befinna mig hemifrån i cirka två timmar Och undrar hur ni tänker gällande att ha en 10 åring som barnvakt till en 1,8 år gammal lillasyster? Lillasyster sover bra och jag tänkte då försöka vara borta under tiden hon vilar och förhoppningsvis hinna hem i tid innan hon vaknat. Skulle ni våga? Storasyster är extremt ansvarsfull och mogen, men samtidigt säger hela min moral nej. 

• Svar på tråden Kan storasyster vara barnvakt?
  • Anonym (Fea)
    Anonym (f) skrev 2024-10-08 13:00:21 följande:

Det är ett väldigt litet barn, jag tycker inte det känns ok.  Kan du ta med dom och ha dom i närheten?

Jag håller ju helt med dig här. det är det som gör det hela så svårt. :/ dit jag måste gå kan jag inte ta med mig mina barn och egentligen är det ju bara minsta som behöver passas. Skulle dom följa med skulle dom behöva vänta i en korridor ensamma i en timme istället och det känns inte heller bra. 
  • Anonym (Fea)
    Anonym (Johanna) skrev 2024-10-08 13:05:00 följande:

Nej, de är alldeles för små. Så många olyckor som kan ske om lillasyster mot all förmodan skulle vakna. oavsett hur duktig 10-åringen är så är det ett alldeles för stort ansvar. 

Tack för din input! Jag tar med mig ditt svar
  • Anonym (Fea)
    Anonym (f) skrev 2024-10-08 13:04:34 följande:
    I en korridor kan de antagligen snabbt nå dig eller andra vuxna om något sker så hellre det.
    Ja det kanske är den enda lösningen som är trygg nog :/ jag ska fundera lite på om det upplägget skulle kunna fungera. Barnvakt är också ett alternativ men då är det en främmande person som måste anlitas och det är också en skrämmande tanke. Minsta har väldigt svårt för nya kontakter men kanske är annorlunda om storasyster också är på plats Hemma. 
  • Anonym (Fea)
    Anonym (f) skrev 2024-10-08 13:14:24 följande:
    Barnvakt hade varit jättebra om du kan ordna. Bra om något dyker upp i framtiden också. För en så kort stund behöver inte barnet "bonda" med barnvakten utan har  sitt syskon med.
    Tack snälla för din kommentar. Jag ska titta närmare på vad som finns för alternativ där. Någon professionell barnvaktsfirma kanske ändå är bättre alternativ om storasyster ändå är hemma. Tack för att ni orkar bolla med mig. 
  • Anonym (Fea)
    Anonym (Nicklas) skrev 2024-10-08 13:18:40 följande:

Jag håller inte med ovanstående. Om 10-åringen kan kontakta dig och du är inom en radie på 15 min hemifrån så kommer det inte bli några problem.
    Så får du också en fin anledning att ge din 10åring något extra

Tack för ditt svar! Jag skulle befinna mig inom en radie på 15-20 minuter hemifrån Och hon skulle kunna kontakta mig hela tiden. 
  • Anonym (Fea)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-08 13:18:32 följande:

Fast då är du ju nära dom. 

Hur kommer det sig att du inte skaffat ett nätverk?

Jag hade ett nätverk, men ibland tas allt ifrån en. 
  • Anonym (Fea)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-08 13:35:19 följande:
    Har inte pappan ett nätverk?
    Jag förstår att dina kommentarer är välmenande och ett försök att hjälpa, men jag undviker gärna att gå in i samtalet om varför jag inte har någon som kan hjälpa mig. Jag har verkligen Försökt tänka på det mesta. 
  • Anonym (Fea)
    Anonym (Linn) skrev 2024-10-08 13:38:56 följande:
    Barnvaktsfirma fungerar säkert bra annars ta med barnen. Jag hade en brand hemma hos mig för några år sedan pga kortslutning i en lampa, inte väldigt vanligt men det händer och omöjligt att förutse eller förhindra. Jag är sedan dess väldigt paranoid när det gäller att lämna barn ensamma. 
    Vilket mardrömsscenario! jag hoppas att ni alla är välbehållna och jag tar med mig din åsikt. Det lutar nu mest åt att anlita någon och se till att storasyster är hemma som trygghet för lilla. 
  • Anonym (Fea)
    Anonym (Mia2) skrev 2024-10-08 14:19:18 följande:

Jag förstår helt att ett nätverk kan säga poof. Har själv varit med om nästan det o är nu själv med tre barn. Det jag upptäckte var att när jag vågade blotta mig, när folk omkring fick se vilken skit jag satt i så så dök ett helt annat nätverk upp. Det är svårt att be om hjälp men vågar man så sträcker många ut en hand. Kanske 10 åringen har en kompis de kan hänga hos? Där föräldrarna kliver in som barnvakt men stora är den som är trygg till lilla. Kanske en granne som kan finnas nära till hands ifall du lämnar ensam. Du behöver ett nätverk vilket du såklart vet men det här kan va ett perfekt tillfälle att våga be om hjälp då det uppenbarligen är något du måste göra. Går lilla på förskolan finns där pedagoger, unga vikarier som vill tjäna en slant.

Jag beklagar. Jag vet hur ont och ensamt det kan kännas. Tack för fina uppmuntrande ord Och ja, jag har nog svårt att be om hjälp eftersom jag inte riktigt vågar berätta för de få som finns om min livssituation. Jag skäms. Jag är väldigt tacksam för att du skrev dock, du gav mig lite nya idéer.
  • Anonym (Fea)

Tack allihopa som svarat i tråden! Det har varit väldigt givande och Jag har fått bra tips och råd som jag inte hade tänkt på innan. Båda tjejerna kommer ha vuxet sällskap den dagen 👍🏼

• Anonym (Fea)
    Insig skrev 2024-10-09 15:11:23 följande:

Hej TS! 
    Har det ordnat sig för dig?
    Att inte ha ett nätverk som kan hjälpa till i sådana situationer är svårt och jag känner med dig. 
    Om du råkar bo i Norrköping eller Sthlm får du gärna ta kontakt.

Vilken fin kommentar! Tack snälla för Hjälpen. jag bor i Stockholm men det har ordnat sig. Jag kommer ha ungarna hemma hos storasysters bästa kompis med föräldrar den dagen. 
Svar på tråden Kan storasyster vara barnvakt?