Inlägg från: Anonym (Trött mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött mamma)

Snart tvååring som sover extremt oroligt på nätterna

Vår son har alltid sovit ganska dåligt med flera uppvak på nätterna men nu är det på en helt annan nivå. Det är som att han inte kan komma till ro ordentligt och är väldigt orolig. Han snurrar runt som en helikopter hela nätterna och vänder och vrider på sig, sätter sig upp, kastar nappen och ibland skriker han rakt ut som att han är jättearg. Vi trodde tidigare att han hade fått nattskräck men det ska bara hålla i sig en liten stund och endast en gång per natt som jag förstår. Han håller ofta på såhär precis hela nätterna, från kanske 22-33 ända till morgonen. Han samsover med oss (men somnar i sin egen säng) för att vi ska kunna lugna honom så gott det går och ge honom närhet. Men vi får ju också extremt lite sömn på grund av det här, vi är verkligen helt utmattade och vi börjar även ta ut irritationen på varandra pga sömnbrist och stress över att vi inte får sova.

Är det någon med barn i samma ålder som känner igen sig? Han började förskolan i augusti, kan oron på nätterna ha med det att göra? Det känns som att det borde lugnat sig nu i så fall? Det är snarare som att han är ännu mer orolig nu än precis när han började förskolan. Vad kan den här extrema oron annars bero på och hur får vi bukt på den så att vi alla får sova?

• Svar på tråden Snart tvååring som sover extremt oroligt på nätterna
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Känner igen) skrev 2024-10-08 11:27:09 följande:

Jag känner igen det där. Har ett barnbarn som var likadan ett tag. Det försvann när föräldrarna slutade ge välling på nätterna. Men ni kanske inte matar på natten. Hursomhelst så försvann det sen.

Nej vi ger inte välling på nätterna. Men skönt att höra att andra känner igen sig och att det gick över. Är ju säkert bara en fas med mycket som behöver processas på natten men ingen annan med barn i vår närhet känner igen sig i det här. Det känns så frustrerande och att det är något ?fel?.
  • Anonym (Trött mamma)
    Emsypemsy skrev 2024-10-08 19:09:36 följande:

Jag känner igen mig. dottern är nu 2,5 år har alltid sovit dålig. slutsde amma, slutade napp och välling vilket inget av dem gjort det bättre. Misstänkte mjölkallergi men över en månad senare utan mjölk sover hon fortfarande dåligt?

Åh vad frustrerande. Vi har också gått igenom utredning för mjölkallergi när han var yngre, som inte visade något. Upplever inte heller att något hjälper. Under en liten period sov han helt ok och vaknade endast en gång per natt (vakande iofs väldigt tidigt istället) men nu är vi tillbaka till oroliga nätter och snurra runt runt i sängen var tredje sekund och skrika/gnälla. Så avundsjuk på alla som har barn som sover bra på nätterna. 
  • Anonym (Trött mamma)
    Emsypemsy skrev 2024-10-09 11:07:58 följande:
    Jaha där ser man, vi har också haft perioder vart hon vaknar någon enstaka gång ell ingen gång.
    jag har på senaste börjat misstänka att sömne beror på ett känsligt nervsystem, hsp barn. Jag är själv highly sensitive och livet och vardagen påverkar mig också stark.
    hur är ditt barn kan du känna igen det? 
    Det kan nog ligga lite i det här också. Han är väldigt känslig för förändringar och när han behöver anpassa sig till nya miljöer. Tänker att det här ändå måste hänga ihop med att han har börjat förskolan och att det har varit en stor omställning för honom. 
  • Anonym (Trött mamma)
    Lavendel85 skrev 2024-10-09 14:01:59 följande:

Japp, vår son var likadan. Jättesvårt att komma till ro, läggning brukade ta 2h. Uppvak på natten, var vaken i 1-2h osv. Han slutade att få mjölk på natten när han va 6 månader, inga kända allergier, inget känt annat alls. Vi har testat att låta honom sova själv och att sova med honom, inget var uppenbart bättre.

Det gick över vid kanske 3. Eller jag skulle säga att det började bli bättre nån gång vid 2.5, och fortsatte att gradvis bli bättre med tiden. 

Nu är han snart fem, han har fortfarande problem ibland men nu är det sporadiskt snarare än regelbundet. Nu kanske det inte alls blir så för er, ert barn kanske dras med andra typer av problem än vad vårt barn gör/gjorde, men det finns hopp... :)

Skönt att det blev bättre! Känner bara att jag (och vårt förhållande) kommer gå under om vi kanske behöver ha det såhär i ett år till haha. Antar att vissa barn bara har väldigt svårt att sova och komma till ro ordentligt. Vi har också haft otroligt jobbiga uppvak på över 2 timmar ibland. 
  • Anonym (Trött mamma)
    Lavendel85 skrev 2024-10-10 09:35:49 följande:

Ja, alltså jag förstår helt! Det är jättetungt, man är ju dysfunktionell som inte får sova, och man börjar bråka mycket mindre, har mindre tålamod till barnet (som ju säkert också lider av sömnproblemen), så det blir verkligen inte bra för någon... 

Har ni varit hos läkare och kollat? Ifall det kan vara något som stör, typ för stora körtlar som gör att det blir jobbigt med andningen när han ligger ner? (hände några som jag känner)

Precis det blir inte bra för någon. Nej vi har inte kollat med någon läkare, vi har bara varit på BVC och pratat om sömnproblemen. Kanske kan vara värt att kolla upp lite mer. 
Svar på tråden Snart tvååring som sover extremt oroligt på nätterna