Min sambo har börjat röka på och jag är gravid
Min sambo hade under flera år ett hasch-missbruk. Han rökte dagligen och la säkert uppemot 3kkr i månaden på detta.
Han har varit ren i säkert 1 år, men här om dagen kom han hem från en polare med lätt röda ögon. Men jag tänkte inte direkt på det då jag varit helt övertygad om att han varit ren.
Sen efter det luktade han rök och då började jag lägga ihop 1+1 men tänkte att han kanske rökt vanliga cigg.
Men sen idag när vi satt i bil, så skulle han springa in och handla. Fick jag bara ett infall... öppnar hans handfack och i ett glasögonfodral ligger det ett litet paket i aluminiumfolie.
Mun värld bara rasade. Jag är gravid I vecka 30 och jag vet inte vad jag ska göra, jag har inte ens pratat med han om det för jag känner mig helt tom och ställd att vi inte var värda mer, jag och barnet.
Vad gör jag nu? Vad ställer jag för krav eller ska jag bara packa väskan och gå?
Vad händer om han göra samma sak när bebis är här och blir påkommen?
Det bästa du kan göra nu är att prata med din BM. Mest troligt kommer hon att göra en orosanmälan för det ofödda barnet och det med all rätt. Du måste tänka på barnet i första hand. En orosanmälan betyder inte att barnet blir omhändertaget men ni/du kommer att ha mycket kontakt med soc. Din sambo kan bli tvungen att göra drogtester regelbundet. Det kan komma att göras hembesök ofta och spontana sådana.
Jag personligen hade lämnat sambon illa kvickt, tagit kontakt med socialtjänsten och gjort allt för att ha ensam vårdnad om barnet till den dagen han kan uppvisa att han har varit ren under en väldigt lång tid.