Inlägg från: Anonym (But why?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (But why?)

Se ner på ens jobb?

Anonym (Råger) skrev 2024-10-08 13:14:21 följande:
    Min frus familj och vänner är nästan 100 % akademiker och har en väldigt konstig
    syn på vad som är framgång och vilka som räknas.

Jag har dom senaste 20 år sagt att jag är snickare, vilket jag ju är i grunden då
    jag gick bygg på gymnasiet.

När jag säger det så brukar det oftast bli tyst eller så frågar personen eller annan om jag kan ge anbud på att bygga altan eller annat byggprojekt.

Jag brukar då vara artig och be om telefonnummer så jag kan kontakta nästa vecka
    och sen så brukar jag ge numret till vår VD som ringer upp personen och presenterar sig och säger att han blivit ombedd av bolagets styrelseordförande att
    kontakta angående ett byggprojekt.

Alltid lika kul !
    Men det där är ju bara märkligt beteende från ditt håll. Varför påstå att du har ett visst yrke och sen försöka fördumma någon när de tror på vad du säger, är intresserade av ditt jobb och vill anlita dig? Verkar nästan som om du är den som ser ner på snickare?
  • Anonym (But why?)

Jag har någon gång träffat någon som ser ner på mitt jobb. Då har det alltid berott på att de inte förstått min yrkestitel iofs men jag ids inte heller rätta dem. Är de bara intresserade av mig utifrån vad jag jobbar med är de inte intressanta för mig att umgås med. Och folk som ser ner på andras yrken är definitivt inte värda att ödsla energi på. 
    Har en väldigt blandad bekantskapskrets där högutbildade karrriärister umgås utan problem med lågutbildade yrkesarbetare. 

Men hur ska man bemöta sådant dä? Bra fråga... är det folk man MÅSTE umgås med eller går de att undvika? Oftast är det väl bara att rycka på axlarna och ignorera personen ifråga.

Svar på tråden Se ner på ens jobb?